Som vanligt är jag medveten om att det finns färdiga drivkretsar som garanterat gör allt bättre än mina konstruktioner, eller färdiga scheman med samma egenskaper, men gör inte detta för att spara pengar eller för att göra det enkelt för mig, utan för att lära mig
Beskrivning av vad jag tänkt med kretsen:
- en pic, PC-port eller annat ska kunna styra den (är väl pic jag i första hand tänkt)
- Jag vill ha strömbegränsning, inte för att maxa motorns performance osv, utan i första hand för att inte bränna upp något

efter 74HC244 sitter 4 st TIP122, med dioder som jag förhoppningsvis satt rätt
Jag tar även ut signalerna från potentiometer och opampen för att kunna visa dem på tex en LCD med pic och inte ratta i blindo (inte helt lyckat kanske att sätta gränsen på 5 ampere med en pyttemotor), har väl fundering på att lägga till en dip-switch eller liknande på en voltage-divider för att hårdställa 1-5 amp och sen finjustera med potten istället.
Det jag är mest osäker på i min design är differentialförstärkningen, hela grejen funkar bra i simulator, men vet att verkligheten oftast ser annorlunda ut.
Några synpunkter?
Edit:
Inser efter att ha ökat belastningen i simulatorn att komparator + opamp inte alls fungerar som jag trodde. behöver nog plugga lite mer på dem..