Hejsan!
Är så att jag brukar ställa väckarklocka via datorn, så jag kan spela upp musik istället för någon jobbig signal.
Men tanken var att jag ska bygga någon liten apparat som höjer volymen under en tidsperiod, säg 5 min.
Fattar att man måste lägga till ett (?)motstånd(?) som det är väldigt hög resistans på, och under tidsperioden sjunker resistansen på det här (?)motståndet(?).
Frågan är hur jag ska åstadkomma detta på lättaste sätt?
Väckarklocka grej
Re: Väckarklocka grej
Ingen aning men för en, i grunden, oteknisk människa som undertecknad så känns det enklare att hitta ett program som höjer volymen än att skapa en ny apparat för det. Borde ju finnas ganska lättillgängligt tycker jag.
Men du kanske gillar att mecka?
Men du kanske gillar att mecka?

Senast redigerad av MadModder 1 februari 2015, 15:44:26, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: tog bort en länk
Anledning: tog bort en länk
Eller om du har någon favorit låt du spelar så kör det genom något ljudediteringsprogram och rampa upp volymen från noll till 100% över en viss tid och spara ner det som en särskild väckningsversion.
Jag hade (för 25 år sen) ett insomningsband, bara lugna låtar och volymen tonades sakta ner. Det spelade jag in med min mixer, jag sänkte alltså manuellt lite i taget efter ungefär halva bandet.
(Nackdelen var att man ofta vaknade när kasettdäcket stoppade, för det small till rätt bra när playknappen hoppade upp... men med ett nyare och tystare kasettdäck gick det bättre:)
(Nackdelen var att man ofta vaknade när kasettdäcket stoppade, för det small till rätt bra när playknappen hoppade upp... men med ett nyare och tystare kasettdäck gick det bättre:)