motorstyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jesper998

motorstyrning?

Inlägg av jesper998 »

Då var det dax att damma av sin gamla elektroingenjörsexamen från 1991 :)

Jag håller på med ett projekt där jag vill kunna styra ett litet transportband med en elmotor. T.ex. ska det gå att programmera sekvenser för start, körtid, framåt/bakåt och stopp. Tider och hastigheter ska kunna anges (exempel: starta - kör 10 sekunder i hastighet 4 - stanna - stå still i 5 sekunder - starta - backa 20 sekunder i hastighet 1 - stanna). Till en början kan jag tänka mig att styra allt från en dator, men i förlängningen skulla jag vilja ha ett fristående system med en liten manöverpanel :)

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, så ursäkta om jag ställer dumma frågor. Har kollat på produkter från http://clcsystems.nordicshops.com/ och det känns som att det skulle kunna vara något. Eller har ni några andra tips om var jag ska börja leta?

All hjälp mottages tacksamt!

/jesper
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: motorstyrning?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Välkommen jesper998!

Hur mycket vill du bygga själv?

Låter som att det du vill göra går att lösa med en mikrokontroller, några knappar, en display, H-brygga och några timmars programmerande. Samt lämplig motor till transportbandet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En vanlig PLC-kontroller borde väl vara det enklaste lösningen om den ska köras i industrimiljö vilket transportband tyder på?
Där programmerar man på datorn, lägger in i kontrollern och sen kör den själv. En enkel manöverpanel görs genom att koppla några knappar och led:s till I/O-kontakterna på PLC:n
Det finns väl några här på forumet som brukar syssla med sådant, de borde ge sig till känna snart med mer exempel och modeller.
jesper998

Inlägg av jesper998 »

Tack!

Jag är ju egentligen programmerare och därmed lat... :) Har du några tips på var jag kan leta lämpliga delar (kontroller, brygga, etc.)? Motorn blir nån liten 12V-motor i lämplig storlek, själva bandet och dess last kanske väger ett par kilo som mest så det krävs inga stora grejor.

Programmerandet är inget problem, dock är elektronikbiten min svaga sida. Men det är ju därför jag frågar här!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Här finns många moduler att titta på: http://www.lawicel-shop.se/
Du kan hitta det mesta du behöver.

Men ta en titt på PLC som dar303 föreslår. Tänk också på i vilken miljö din utrustning står i så att det inte rasar på grund av miljön. Mitt förslag är väl mer riktit till den som vill bygga det mesta själv och ha speciallösningar.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Håller med de andra. Känner man sig lite "begränsad" på elektronikfronten så är kanske en PLC-lösning lite vettigare.

Automizer säljer Delta-PLC:er. Dessa har väldigt bra pris, och det finns både enkla (inte-så-expanderbara) och modulära PLC:er. Jag har kört lite med en lite modulär pryl från Delta, och det jag kan säga är väl att programmeringsverktyget, som förvisso är gratis, inte är lika smidigt som t.ex Omron. Tyckte att det kändes väldigt knöligt, men det är nog lite av en vanesak också. Dock är ISPSoft gratis, programmeringskabeln billig (har för mig att jag fick min) och PLC:erna billiga.
Köper man t.ex Siemens så är PLC:erna dyra, mjukvaran dyr och kabeln skamligt dyr. Omron ligger lite bättre till, men vi snackar fortfarande mångdubbla priset.

Klarar man sig med en enklare logikmodul så verkar xLogics fungera bra. Dessa är också expanderbara till en viss grad, och det finns enkla HMI (manöverpaneler) att köpa. Priset går inte att klaga på! Programmeringsverktyget (som är gratis) verkar vara en direkt klon av det som används för Siemens logikmoduler (Logo!). På gott och ont kanske, men jag kände igen mig direkt och det uppskattades.
Skriv svar