Dum fråga; byta mp3 eller hörlurar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guldbeck

Dum fråga; byta mp3 eller hörlurar?

Inlägg av guldbeck »

Jag ska väl genast erkänna att jag kanske inte riktigt är på nivå med majoriteten i det här forumet men vågar mig på att fråga ändå.

Har en ipod (jo, det finns folk som använder sådana fortfarande) där volymen plötsligt blivit dramatiskt lägre. Funderar nu på om det är spelaren i sig som pajat eller om det räcker med att byta lurar?

Sen, när jag ändå är igång, finns det hörlurar som håller mer än ett par-tre månader? Jag vet inte om jag är ovanligt hårdhänt med mina men jag tycker att jag får köpa nya precis hela tiden och då har jag ändå tagit mig igenom större delen av sortimentet vid det här laget, både billigare och dyrare.
Senast redigerad av MadModder 1 februari 2015, 15:46:05, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: tog bort en länk
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Dum fråga; byta mp3 eller hörlurar?

Inlägg av psynoise »

Kolla med din vanliga stereoanläggning eller dator så har du svaret. Men gissningsvis skulle jag chansa på glapp någonstans i hörlurarna.

Angående hörlurar har jag ett par Sennheizer In-ear som jag köpte kring år 2005. De har används flitigt och min sambo använder dessa fortfarande dagligen nu efter snart 7 år.

När det gäller större hörlurar finns det massor med bättre kvalite. Mina Pioneer SE DJ5000 har hållit över 10 år med vardaglig användning i hemmet. Dock har jag fått byta ut lädret då det torkade ut. Priset för nytt läder var runt 150 kr.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Eller helt enkelt igensatta hål i lurarna. I alla fall mina in-ear-öronproppar blev i stort sett helt tysta när det lilla hålet för ljudet satt igen med vax.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej guldbeck!

Välkommen till forumet. Nivån på kunskap varierar här i forumet inom specifika områden men alla har sina kunskapsområden de är bra på, även du har säkert något som du är riktigt duktig på.

Hur som helst, vad som kan vara fel på din apparat är inte lätt att röna ut med den information du gett. Jag föreslår att du provar med ett par andra hörlurar i ett första steg. Blir ljudet högre i dessa så har du hittat felet.

Generellt sett så går det nog inte att hitta lurar som tål all slags behandling och använder man dem regelbundet i olika miljöer så slits de helt enkelt. Det blir så att säga slit och slängvara. En lösning kunde ju vara att köpa en påse med billiga lurar som du använder daglig dags och när du vill lyssna på kvalitetsmusik som kräver lite dyrare lurar sätter du dig i soffan eller i en bekväm stol där det är lite snällare miljö för lurarna. Då kan du ha ett par som är lite dyrare för detta ändamål.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att ofta lyssna med lurar med hög volym är inte bra för öronen. Nu vet jag inte hur högt du lyssnar, men jag reagerar då jag hör musiken på långt håll från någon som lyssnar med lurar. Om du har problem med sladdar och kontakter är det en annan sak.
Bara ett tips i all välmening. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det ligger något i det du säger SM7CZR, TS kanske har fått knäck i lurarna efter att ha lyssnat på för hög volym. Men bullerskada brukar väl inte sätta sig på hela registret. Själv är jag mycket rädd om hörseln ty får man en hörselskada blir en viktig del av amatörradiohobbyn spolierad och då kan man lika gärna sluta med denna hobby.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jo, de höga frekvenserna går åt skogen först, men flimmerhåren i öronen blir slaka efter mycket missbruk med för hög volym.
Jag minns från den tiden jag spelade i orkester (60-talet) att då vi körde hem efter att ha stått på scenen 4-5 timmar så gick orkesterbilen ovanligt tyst. :D
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Ang. hörlurar: Lurar med tjock sladd håller mycket bättre för mig. Så det kan jag
verkligen rekommendera. Finns flera märken och modeller men jag har Jays A-Jays one+
och är nöjd.
guldbeck

Inlägg av guldbeck »

SM7CZR skrev:Att ofta lyssna med lurar med hög volym är inte bra för öronen. Nu vet jag inte hur högt du lyssnar, men jag reagerar då jag hör musiken på långt håll från någon som lyssnar med lurar. Om du har problem med sladdar och kontakter är det en annan sak.
Bara ett tips i all välmening. :)
Det är bra att du varnar :) Man ska vara rädd om sina öron och jag vet från andra hur jobbigt det är med hörselskador. Ingenting som jag vill dra på mig. Dock tror jag att problemet just nu är tekniskt. Dels för att jag överlag är försiktig med volymen (sitter med lurarna på jobbet i kontorslandskap, drar jag på högt så blir kollegorna mindre glada), dels för att jag inte märker av några problem i övrigt.

Men som sagt, det är bra att du tar upp det :tumupp:
Senast redigerad av MadModder 1 februari 2015, 15:45:27, redigerad totalt 2 gånger.
guldbeck

Inlägg av guldbeck »

Till samtliga;

Tackar för alla tips! Och vad snabbt man fick svar - det uppskattas! :tumupp:

Ska absolut låna ett par andra lurar och testa (det skulle jag ju egentligen ha kunnat komma på själv men ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker). Misstänker att det ändå är lurarna.

Hur får man bort ev. vax? Jag har in-ear varianten och har tagit av gummiplupparna och gnuggat men kan varken se eller känna något där. Finns det något mer man kan göra?

Tackar även för alla tips om nya lurar. Ska kika efter några med tjockare sladd nästa gång. Framförallt med tanke på att jag dödade mina förra genom att rycka sladden i två delar :oops:
Senast redigerad av MadModder 1 februari 2015, 15:44:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tog ytterst litet hexan (ungefär som kemiskt ren bensin) på en Tops och duttade försiktigt i luren. Om du provar så tänk på att inte drälla ner lösningsmedel i själva innanmätet, för då lär nog lurarna spela ännu lägre än nu.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Man ska absolut vara försiktig med hög volym, är själv musiker sedan tonåren, och upptäckte i somras att jag inte hör fladdermöss längre (antingen det, eller så jävlas flickvännen med mig :P). Då jag inte är lastgammal (33 år) ännu torde det bero på slarv med öronproppar vid spelning. Aldrig mer ett rep eller gig utan proppar för min del!
xxargs

Inlägg av xxargs »

det finns en faktor till som bestämmer hur högt man hör i frekvens - ålder i kombination med gener...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hög ljudnivå ger väl snarast tinitus och kan ge sämre hörsel på mellanregistret?

Att tappa hörsel i diskanten är väl just ålder+genetiskt? När mina föräldrar var i 50-årsåldern hörde morsan uppåt 16-17kHz precis som jag, medan farsan hörde bara upp till 11kHz om jag inte minns helt fel. Det här var på den tiden det började dyka upp "testskivor" på CD som hade t.ex. testtoner med 1kHz-steg från 1kHz och uppåt. (Eftersom jag och morsan nådde exakt samma övre gränsfrekvens så kan man förstås också diskutera om gränsen kan delvis ha legat i anläggningen, men det var nog hörseln).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sitter man med hörlurar en längre tid kan det vara bra att ta pauser. T.ex sitter jag och mixar musik i studion är det lätt hänt att volymen åker sakta men säkert upp under tiden. Tar man en tyst paus efter en halvtimme kan man sänka volymen och uppleva ljudet lika högt igen.

Hörselskador är lömska och kommer med åldern. I högstadiet fick vi lära oss tumregeln max 80 dB om 8 timmar per dag. Rockkonsert fungerar också bra men då under kortare tid eftersom ransonen äts upp snabbare. Ytterligare att påpeka är att tinnitus oftast beror på spända musklor i nacken.
Skriv svar