Fyrkantsvåg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Fyrkantsvåg

Inlägg av björn »

Hur räknar man ut medelvärde och effektivärde på en fyrkantsvåg?
Tex om u(t)=3 V då 0<t<3 samt u(t)= -1 då 5<t<20 , jag borde kunna det men det står stilla.....
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Effektivvärdet av en vågform är väl en faktor*amplituden så den multiplikationen motsvarar värdet på den likström som ger samma medeleffekt som utvecklas under en period.

så Ueff=(1/periodtiden)*ingegralen-från-0-till-periodtiden(spänningen i kvadrat), det blev en krånglig beskrivning men det är lite sent nu, hoppas du förstår.

Vad händer med din signal mellan 3<T<5 ?

För en signal med spänningen A för 0<T<t1, och B för t1<T<t2 blir det kanske (1/t2)*(A^2*t1+B^2*(t2-t1)). Någon som tänker klarare kan kanske kontrollräkna.

Medelvärdet blir (1/t2)*(A*t1+B*(t2-t1))
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tack, tror jag e med nu. Det skulle vara 3<t<20 på den sista men det var bara ett exempel.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hmm, Ueffektiv får jag inte rätt på.
Jag har : 10V då 0<t<2 och 5V då 2<t<3 , och det vill jag ha effektivvärdet av, är det någon som har för lite att göra så hjälp mig gärna med detta.

EDIT: Hittade någon formel som visade att man skulle ta rotenur det som babbage skrev, och då verkar det bli rätt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Effektivvärdet = RMS. RMS står för Root Mean Square.

Man tar signalen och kvadrerar den i varje ögonblick, sedan tar man medelvärdet på detta. Avslutas med att ta roten ur medelvärdet.

Meningen med hela denna procedur är att efterlikna effektförhållandet i en resistiv last. Man kan inte bara ta medelvärdet direkt eftersom den utvecklade effekten är proportionell mot både spänningen och strömmen d.v.s proportionell mot spänningen i kvadrat.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Självklart ska man ta kvadratroten på medeleffekten. Sensmoralen, dubbelkolla allting som babbage skriver, han är en riktig slarvpelle.
Skriv svar