Säter: Du har helt rätt. Det är alltså axeln (efter växeln) som snurrar två varv.
Hur verifierar jag utväxlingen? Jag har helt enkelt bara läst vad säljaren till motorn skrivit om den.
Mvh Peter
Räkna ut antal steg för 1 helt varv på växlad stegmotor
-
Re: Räkna ut antal steg för 1 helt varv på växlad stegmotor
Finns det möjlighet att ta loss växeln från själva motorn?
Normalt ska väl data på växeln stämma,
men i sådant här fall kan det nog vara idé att dubbelkolla.
Om utväxlingen är 1:30, skulle det förklara 2 varv och "lite till".
Vore det ett programeringsfel, borde det bli en jämn multipel av det tänkta resultatet.
Normalt ska väl data på växeln stämma,
men i sådant här fall kan det nog vara idé att dubbelkolla.
Om utväxlingen är 1:30, skulle det förklara 2 varv och "lite till".
Vore det ett programeringsfel, borde det bli en jämn multipel av det tänkta resultatet.
-
Växeln går inte att ta bort utan att förstöra höljet till motorn tyvärr. Jag börjar dock bli ganska säker på att så inte är fallet. Alltså att säljaren skulle ha skrivit fel. Jag har surfat runt en del och överallt står det samma info om motorn.
Så på något sätt har jag riktigt tjorvat till det för mig.
Tja. Det är väl bara att fortsätta att felsöka koden. Men det känns lite hopplöst som det ser ut nu.
Tack för all hjälp.
Så på något sätt har jag riktigt tjorvat till det för mig.
Tja. Det är väl bara att fortsätta att felsöka koden. Men det känns lite hopplöst som det ser ut nu.
Tack för all hjälp.
Enligt databladet (visserligen för 12V-varianten, men i övrigt samma modell) ser det ut som att tillverkaren räknat de 64 stegen för ett switch-schema med 8 steg.
-
Stalker: Hmmm... Alltså det där "Switch schemat" är juh det jag kallade "halvsteg" tidigare i tråden. Alltså ska jag defenitivt gå tillbaka till det . Kan det vara så enkelt att det jag trodde var "halvsteg" i själva verket var helsteg och därför blev dubbelt så många.
Vore juh underbart om det är så enkelt. Det står juh dock ingenstans att det där skulle vara "helsteg" men det känns som om det där måste vara 8 st steg.
Jag tror jag kör på det. Och så ska jag ta och dubbelkolla det jag skrev om att det inte var exakt 2 varv utan något steg mer.
Tack
MVH Peter
Vore juh underbart om det är så enkelt. Det står juh dock ingenstans att det där skulle vara "helsteg" men det känns som om det där måste vara 8 st steg.
Jag tror jag kör på det. Och så ska jag ta och dubbelkolla det jag skrev om att det inte var exakt 2 varv utan något steg mer.
Tack
MVH Peter
Stegsekvensen i databladet ÄR halvsteg.
Det ser alltså ut som om tillverkaren sätter specen utgående från halvsteg, inte helsteg.
360 grader på 64 [halv]steg = 5.625 grader.
Utväxlingen 1:64 ger då 4096 [halv]steg på ett helt varv på ut-axeln.
Vanligtvis gör man helstegningen i en unipolär motor så, att alltid två lindningar samtidigt är strömförande med 50% överlappning => 4 olika kombinationer.
I halvstegning är det turvis en och två lindningar som är överlappande med 1/3 => 8 olika kombinationer. (vilket syns på sekvensen i databladet)
Det ser alltså ut som om tillverkaren sätter specen utgående från halvsteg, inte helsteg.
360 grader på 64 [halv]steg = 5.625 grader.
Utväxlingen 1:64 ger då 4096 [halv]steg på ett helt varv på ut-axeln.
Vanligtvis gör man helstegningen i en unipolär motor så, att alltid två lindningar samtidigt är strömförande med 50% överlappning => 4 olika kombinationer.
I halvstegning är det turvis en och två lindningar som är överlappande med 1/3 => 8 olika kombinationer. (vilket syns på sekvensen i databladet)