Jag byggde denna förstärkare för rätt så billig peng för ca ett år sen.
http://web.archive.org/web/200511090330 ... 84_se2.gif
Jag hittade två passande utgångstransformatorer på Ebay för ca 500 kr för båda inkl frakt.
Tyvärr så fungerar inte länken till radiobyggboken.
Enkel rörförstärkare (slutsteg)
-
Re: Enkel rörförstärkare (slutsteg)
Gå in här:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/
Klicka på arkivet.
På sidan 150-5068 börjar förstärkaren,MEN sidor för den saknas!Någon drullputte har alltså rivit ur ett blad....svagt-kopieringsmaskiner har ju funnits sen slutet av 60-talet.
Din länk fungerar inte heller,men här är schemat:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/
Klicka på arkivet.
På sidan 150-5068 börjar förstärkaren,MEN sidor för den saknas!Någon drullputte har alltså rivit ur ett blad....svagt-kopieringsmaskiner har ju funnits sen slutet av 60-talet.
Din länk fungerar inte heller,men här är schemat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Schemat till förstärkaren som saknas:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
YD1150: Om det är 70-tal så lär det vara före 1972.
Jag tror att K80-chassiet kom 1972, det var Philips sista chassie som inte var heltransistoriserat men allt som krävdes för att få igång ljudet var heltransistoriserat varpå ditt schema måste vara äldre.
K70 hette nog sista chassiet som inte hade heltransistoriserat ljud.
K9 hette första heltransistoriserade chassiet som kom 1973.
En googling hittade just Schemat på K70 som av en händelse är misstänkt likt det du visar
Fördelen att bygga med t.ex. PCL86 är väl att inga audiofiler lär ha trissat upp priserna på "P-rör" (d.v.s. rör där glödtrådarna seriekopplas istället för paralellkopplas = "TV-rör").
Synd att man inte sparat helt ofattbara mängder TV-skrot från rörtiden. Jag vet iofs inte vad de där slutrören för bildrörskatoden och högspänningen hade för data men det hade varit kul att bygga ett transformatorlöst slutsteg med zillioner sådana rör
============
I schemat som Rolf Zetterberg just postade, fungerar V3 som en konstantströmgenerator eller?
Intressant med motkoppling in på katoden på V1B.
Jag tror att K80-chassiet kom 1972, det var Philips sista chassie som inte var heltransistoriserat men allt som krävdes för att få igång ljudet var heltransistoriserat varpå ditt schema måste vara äldre.
K70 hette nog sista chassiet som inte hade heltransistoriserat ljud.
K9 hette första heltransistoriserade chassiet som kom 1973.
En googling hittade just Schemat på K70 som av en händelse är misstänkt likt det du visar

Fördelen att bygga med t.ex. PCL86 är väl att inga audiofiler lär ha trissat upp priserna på "P-rör" (d.v.s. rör där glödtrådarna seriekopplas istället för paralellkopplas = "TV-rör").
Synd att man inte sparat helt ofattbara mängder TV-skrot från rörtiden. Jag vet iofs inte vad de där slutrören för bildrörskatoden och högspänningen hade för data men det hade varit kul att bygga ett transformatorlöst slutsteg med zillioner sådana rör

============
I schemat som Rolf Zetterberg just postade, fungerar V3 som en konstantströmgenerator eller?
Intressant med motkoppling in på katoden på V1B.