Arduino köp
- SeniorLemuren
Re: Arduino köp
Ja det verkar som om Arduino är lätt att komma igång med och det framgår ju att även du anser, det har jag all respekt för. Men att klassa ner vad andra tycker som "trams" det anser jag är direkt ohövligt.
SeniorLemuren: Jag inser att mitt ordval var något överilat, så jag ber om ursäkt för detta. Jag reagerade dock på kommentarerna att man inte ska använda Arduino om man tycker om problemlösning, och detta är fullkomligt felaktigt samt nedvärderar alla som använder sig av Arduino.
När jag sitter i mitt labb och experimenterar så använder jag ett oscilloskop jag köpt istället för att bygga själv, jag använder en lödkolv jag köpt istället för att bygga själv och jag kompilerar koden med GCC isället för att skriva en egen kompilator. Det gör att jag får mer tid till att lösa de problem jag tycker är intressanta.
Tycker man att det är kul att skriva en kompilator eller bygga ett oscilloskop så ska man naturligtvis göra det, men det betyder inte att man är "en riktig problemlösare" till skillnad från de som använder färdiga verktyg. Att det dessutom oftast är lättare att använda färdiga verktyg istället för något hemmasnickrat gör inte att de färdiga verktygen är dåliga utan tvärtom kan även nybörjare använda dem.
Det är helt enkelt så att man kan fokusera på andra problem när man väljer ett färdigt kort, vare sig det är Arduino eller något annat.
När jag sitter i mitt labb och experimenterar så använder jag ett oscilloskop jag köpt istället för att bygga själv, jag använder en lödkolv jag köpt istället för att bygga själv och jag kompilerar koden med GCC isället för att skriva en egen kompilator. Det gör att jag får mer tid till att lösa de problem jag tycker är intressanta.
Tycker man att det är kul att skriva en kompilator eller bygga ett oscilloskop så ska man naturligtvis göra det, men det betyder inte att man är "en riktig problemlösare" till skillnad från de som använder färdiga verktyg. Att det dessutom oftast är lättare att använda färdiga verktyg istället för något hemmasnickrat gör inte att de färdiga verktygen är dåliga utan tvärtom kan även nybörjare använda dem.
Det är helt enkelt så att man kan fokusera på andra problem när man väljer ett färdigt kort, vare sig det är Arduino eller något annat.
SeniorLemuren: Jag inser att mitt ordval var något överilat, så jag ber om ursäkt för detta. Jag reagerade dock på kommentarerna att man inte ska använda Arduino om man tycker om problemlösning, och detta är fullkomligt felaktigt samt nedvärderar alla som använder sig av Arduino.
Gör man väldigt små projekt ... så kan jag rekommendera "Great Cow Graphical BASIC"
Varför ha en lysdiod för status när man man ha 3st lysdioder för status som blinkar i ett coolt mönster? Man kan köpa 10st PIC 12F683 för 65kr (ink. fri frakt) på Ebay.
Kan inte bli enklare: http://gcbasic.sourceforge.net/

http://www.ebay.co.uk/itm/10PCS-IC-PIC1 ... 0881966860?
Varför ha en lysdiod för status när man man ha 3st lysdioder för status som blinkar i ett coolt mönster? Man kan köpa 10st PIC 12F683 för 65kr (ink. fri frakt) på Ebay.
Kan inte bli enklare: http://gcbasic.sourceforge.net/

http://www.ebay.co.uk/itm/10PCS-IC-PIC1 ... 0881966860?
Jag skulle rekommendera Arduino! Mycket flexibel och brett användningsområde, hur enkelt som helst att interfacea med servo och annan extern hårdvara.
Kollar man bla. på hur utbredd och omtyckt Arduinon är som styrenhet till multi rotor helicopters så kan man konstatera att det inte är någon "skräp"
Kollar man bla. på hur utbredd och omtyckt Arduinon är som styrenhet till multi rotor helicopters så kan man konstatera att det inte är någon "skräp"
- Klas-Kenny
I och för sig så är det väldigt enkelt att interfacea mot servon och annat med andra microkontrollers också..
Och anledningen till att Arduino är populärt till sådant tror jag är att det säljer bra och inget annat.

Och anledningen till att Arduino är populärt till sådant tror jag är att det säljer bra och inget annat.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är det inte det som kallas ett cirkelresonemang?Och anledningen till att Arduino är populärt till sådant tror jag är att det säljer bra och inget annat.

Jag tror populariteten beror på att det är enkelt på flera plan. Köp ett färdigt kort. Tryck dit en DS1820B i anslutningslisten. Öppna det medskickade kodexemplet, klicka på Upload. Läs av temperaturen i seriekonsollen. Tid för detta? 5 minuter kanske.
Det var faktiskt inte det jag skrev heller.Klurige skrev:SeniorLemuren: Jag inser att mitt ordval var något överilat, så jag ber om ursäkt för detta. Jag reagerade dock på kommentarerna att man inte ska använda Arduino om man tycker om problemlösning, och detta är fullkomligt felaktigt samt nedvärderar alla som använder sig av Arduino.
Men många som pushar för arduino poängterar hela tiden hur lätt det är att använda shields och att all kod redan finns tillgänglig, man ser också ofta folk som kommer med frågor efter att dom klippt ihop kodsnuttar dom uppenbarligen inte förstår själva.
Dom argumenten känns meningslösa för min egen del då det inte är det jag vill göra, jag ser MCU'er som ett komplement till mina elektronikkonstruktioner, hela konceptet med shields är 100% ointressant. Kodsnuttar kan jag köpa, men då är det väl snarare så att man vill ta vara på lösningar, inte cutnpejsta andras kod, det känns lite som att fuska i patiens

Sen bryr jag mej egentligen inte om hur andra gör, tycker man det är kul att bygga en termometer genom att köpa en färdig arduino, ett färdigt tempsensorshield och en färdig display och sen ladda hem mjukvaran på nätet och lägga in, fine, om det ger dej nånting gör det, men mej skulle det inte ge ett dugg, ungefär lika mycket som att köpa en färdig digitaltermometer på clasoholson typ, skulle jag däremot konstruera det hela själv, välja en tempsensor och en display (gärna ur skrotlådan), och sen sitta och testa mej fram med koden, kanske genom att fråga på lämpligt forum, och sen få den att fungera tillslut, DÅ skulle det ge mej nåt,
När jag bygger saker gör jag det oftast av en av två anledningar, antingen existerar inte saken jag behöver, då måste jag fixa själv, eller också så gillar jag själva konstruktionsbiten.
Jag har tidigare berättat om min nixieklocka jag ritat på i typ sju år nu eller nåt, den är inne på sin tredje variant, och den har fortfarande aldrig visat tiden.. jag skulle givetvis kunna köpa vilken digitalklocka som helst istället, men nu vill jag få den exakt som jag vill ha den.. och det är inte för att kunna se tiden, det är för att det är kul att kosntruera.
(Had ejag haft mer fritid, eller färre intressen hade den nog varit "klar" för länge sen, eller på väg till sin åttonde inkarnation..)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det är klart, ibland är resan målet och ibland är det tvärtom. Vill man ha snabba resultat är Arduino bra. Tycker även det har sin fördel vid större projekt, de färdiga byggstenarna gör uppgiften mer genomförbar (och ökar sannolikheten för att det nånsin blir klart).
Sen kan man ju lära sig en del och få klura också, även om det inte blir lika mycket.
Sen kan man ju lära sig en del och få klura också, även om det inte blir lika mycket.
En mycket fördel med Arduino är att den inte har några "lödnings moment". Således är det lätt för alla som i huvudsak är programmerare och inte elektronik-entusiaster att bara koppla ihop något och börja skriva kod till.
En annan fördel som tar detta vidare är att den är standardiserad så att det går lätt att göra öppen-kod där fler deltar i samma projekt.
Tar man tex Great Cow Basic så är det mycket billigare men innehåller både lödningsmoment plus en mycket stor mängd variationer.
En annan fördel som tar detta vidare är att den är standardiserad så att det går lätt att göra öppen-kod där fler deltar i samma projekt.
Tar man tex Great Cow Basic så är det mycket billigare men innehåller både lödningsmoment plus en mycket stor mängd variationer.
- SeniorLemuren
Beställde en "Inventors Kit för Arduino med förvaringslåda (rev 3)"
Så nu får jag hoppas den kommer så jag får prova på den i helgen
Ni har diskuterat mkt intressanta saker, det va kul läsning ni va eller
va lite oeniga om saker o ting men det är roligt att se vad alla tycker
Får komma med mitt utlåtande lite senare
Idag ska hjärnan blötas med en After work Så ha en trevlig helg alla
MVH Roger
Så nu får jag hoppas den kommer så jag får prova på den i helgen

Ni har diskuterat mkt intressanta saker, det va kul läsning ni va eller
va lite oeniga om saker o ting men det är roligt att se vad alla tycker

Får komma med mitt utlåtande lite senare

Idag ska hjärnan blötas med en After work Så ha en trevlig helg alla

MVH Roger
Arduino och PIC varianter av samma princip har sin nisch på bordet för att leka med men när det gäller problemlösning och konstruktioner är det oftast inte något att ha.
De tar framför allt på tok för stor plats för många applikationer och det är ju knappast aktuellt att tillverka någon produkt i små eller stora serier som innehåller en Arduino.
Jag håller i övrigt med Glenn i det mesta och kan också skriva under på smidigheten i PBP som för övrigt numera har tagits över av Microchip. Kompilatorn är mycket välgjord och koden tar inte mer plats än asm skriven av proffs.
Oavsett vilken väg du väljer; lycka till!
De tar framför allt på tok för stor plats för många applikationer och det är ju knappast aktuellt att tillverka någon produkt i små eller stora serier som innehåller en Arduino.
Jag håller i övrigt med Glenn i det mesta och kan också skriva under på smidigheten i PBP som för övrigt numera har tagits över av Microchip. Kompilatorn är mycket välgjord och koden tar inte mer plats än asm skriven av proffs.
Oavsett vilken väg du väljer; lycka till!