Felsök substeg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Hej!

Söker hjälp med felsökning av mitt substeg. Har inte pysslat med sånt här på många år så jag behöver er hjälp!
Har just nu ett högt brummande ljud i subwoofern som kommer direkt när man stoppar i sladden, minskar något i läge ON.
Har mätt lite spänningar utan belastning och det känns inte helt rätt. Bifogar ett schema.

http://www.proson.se/pass/s350ethr_amp.pdf

+VCC: +72,5V
-VCC: -37,5V
+ 18V: +17,2V
R40 har gått varmt men har ok värde.
R41 har också gått varmt men ser bättre ut än R40.
Annars inget synligt fel
Är +VCC spänningen verkligen ok? Hur ska jag fortsätta felsöka?

mvh
Daniel
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

Hej Daniel.

-VCC stämmer inte, kontrollera mätningen noga. Kolla transistorerna kopplade till denna spänning och då särskilt vid utgångsteget. Eftersom spänningen är låg kan man misstänka kortslutning. Blir någon av transistorerna varmare än de andra?

Substeg var ett nytt ord för mig, mer korrekt är nog effektförstärkare eller slutsteg för bashögtalare :).
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Felsök substeg

Inlägg av SM7CZR »

Om det är möjligt så kör nätdelen utan belastning. Om då både -VCC och +VCC är ungefär lika (c:a 70 Volt) så har du antagligen något som drar för hög ström. I så fall kan man ohmmäta transistorena Q14 t.o.m. Q22 i slutsteget (diodmätning med spänningslös anläggning). Kortslutningar brukar oftast ske mellan emitter/kollektor men kontrollera på alla håll för säkerhets skull.

Vad var det som hände då felet kom? Gjorde du någon felkoppling, eller det bara hände helt plötsligt?
Senast redigerad av SM7CZR 4 maj 2012, 22:22:06, redigerad totalt 1 gång.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Tack för tipset!

Transistorerna i utgångssteget är hela och ingen är varmare än den andra. Ska fortsätta mäta mer transistorer i -VCC delen.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Jag mätt utan belastning hela tiden och felet bara uppstod en dag fast den har varit lite mysko innan. Den slog av och på lite hur som helst vid lyssning i AUTO läget.

Bifogar lite mer:

http://www.proson.se/pass/s350ethr_pre.pdf
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Felsök substeg

Inlägg av SM7CZR »

Jag mätt utan belastning hela tiden

Med "nätdelen utan belastning" menar jag alltså "helt bortkopplad från förstärkardelen".
Är detta möjligt att göra utan för mycket jobb?
Kontrollera även likriktarbryggan och de båda elektrolyterna C18 & C19 om det är stor skillnad på de båda spänningsvärdena.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Aha ok. Ja det blir nog svårt att köra nätdelen för sig själv då det är på samma kort. Elektrolyterna har jag tyvärr inget instrument för om man nu inte kan prova dom på nåt annat sätt.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Felsök substeg

Inlägg av Kjelle »

Du kan mäta med multimetern i AC läge över elektrolyterna, några 1/10 V kan vara acceptabelt men inte runt 2 V och uppåt.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsök substeg

Inlägg av MiaM »

Om transistorerna inte blir särskilt varma (och högtalaren inte brunnit upp av att ha fått -72V över sig...) så kan det väl i stort sett bara vara antingen glapp / kallödning, C19 trasig (eller teoretiskt bränt mittuttag på trafon - ytterst osannolikt om trafon inte ser bränd ut / luktar bränt).

Ta gärna kort på korten, med fokus på kondingarna kring likrkitningen, och visa här!
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Lite bilder om det är till hjälp. Nu hinner jag inte prova mer men återkommer. Tack för alla tips!
2012-05-05 07.33.22.jpg
2012-05-05 07.28.31.jpg
2012-05-05 07.28.10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsök substeg

Inlägg av MiaM »

De där stora elektrolyterna har ett plastlock som gör att man inte så lätt ser om de är "jästa". Men hur var det, blev det kortis/överledning eller avbrott i "jästa" kondingar? (Minns faktiskt inte).


Det bästa är om du har tillgång till oscilloskop men i brist på sådant så kan man "provlyssna" på en krets.

Bygg en spänningsdelare med 100k upptill och 1k nedtill och anslut till line in på en enklare radiobandspelare eller liknande. På så vis så bör AC-nivåer höras som olika start brum.
henkebenke
Inlägg: 528
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: Felsök substeg

Inlägg av henkebenke »

AC-mät kondingarna. Hade precis samma symptom på min JBL-sub, med 20VAC över en av kondingarna. Bytte kondingarna och allt funkade fint. Ett tips kan vara att gå upp lite i spänning om du hittar något som passar fysiskt, så det inte händer igen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

Reagerade också på att tillverkaren valt en spänningstålighet på 80 V med en matningspänning i samma storlek. Att välja något med god marginal är alltid lämpligt.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Har nu AC mätt kondingarna i 200mV läget. Det blev 0V. C19 se lite sväld ut på undersidan. Har inte hittat några motsvarigheter på nätet, har ni några köptips?
2012-05-10 11.58.14.jpg
2012-05-10 11.58.35.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

Kontakteringen på undersidan brukar kallas quick connect eller snap-in. ELFA med många fler komponentdistributörer borde någon passade modell.
Skriv svar