Behöver en 12v "brytare" som släpper igenom ström i ca 0,1 s

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hottentot

Behöver en 12v "brytare" som släpper igenom ström i ca 0,1 s

Inlägg av hottentot »

Jag kan väldigt lite om elektronik men skulle behöva en "elsak" som släpper igenom ström i ca 0,1 sek när jag trycker på en knapp i bilen, finns det?

Anledningen är att jag ska sätta dit luftfjädring i bilen o det kommer va så högt tryck i bitarna att det kommer va omöjligt att ställa in körhöjden manuellt men hittar jag något som släpper igenom ström till ventilerna i ca 0,1 sek så borde det gå att ställa åkläget elektriskt.
Allt är 12v (14,4 v är nog sanningen egentligen) o knappen o "elgrejen" ska styra 4 relän så det är inga stora strömuttag.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Behöver en 12v "brytare" som släpper igenom ström i ca 0

Inlägg av netrunner »

"strömbrytaren" du ska ha är en "MOSFET" eller ett "relä".

Fördröjningen kan du göra med en mikrodator eller med analog teknik, typ en 555 och lite krimskrams.

Så det finns 4 vägar att gå.

Å andra sidan är det kanske fel fråga du ställer. Det du kanske ska fråga är hur du kan få det att funka på ett smidigare sätt automatiskt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enklaste fördröjningen kan du fixa såhär. Istället för den återfjärdrande strömbrytaren och reläet i mitten så kan du ha en återfjädrande omkopplare.

Värdet på kondensatorn beror på hur det övre högra reläet fungerar, dels vid vilken ström/spänning reläet bryter och dels hur mycket ström det drar. För att kunna räkna så behöver du i princip mäta upp reläet med ett variabelt spänningsaggregat.

Nackdelen med kopplingen är att strömmen till reläet kommer att "klinga av" så brytningen kanske inte blir särskilt distinkt, det är nog bra att inte belasta reläet särskilt hårt.
relaydelay.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hottentot

Inlägg av hottentot »

Om jag gör som kopplingsschemat som tom jag förstod (tror jag :D o tack för en tydlig förklaring) så borde strömmen till mina 4 relän ligga på så länge jag håller inne switchen (ca 0,5 sek) +0,1 sek (sammanlagt 0,6 sek) eller har jag fel? Skulle inte va så konstigt iof.

Jag behöver något som även om jag håller inne switchen 1 sek eller 0,2 sek så ska den bara släppa igenom ström i 0,1 sek o behöver något som är relativt exakt o klarar av att lämna det i väldigt skakig miljö, skulle det även funka att ha 2 lägen så vore det ännu bättre tex 0,1 sek o 0,15 sek.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu vet jag inte hur dina luftfjädringar ser ut, men kan du inte strypa lyftflödet så "det går långsammare". Då har du längre tid på dig att hålla ventilerna öppna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej alltså, när du inte håller in knappen så laddas kondensatorn upp då den är ansluten till plus. När du sedan trycker in knappen så ansluts reläet till kondensatorn och kommer alltså att vara draget så länge som kondensatorn är uppladdad, när den laddats ur (genom reläspolen) så släpper reläet.
Sen så släpper man knappen och kondensatorn laddas upp igen.

Det är då bara till att anpassa kondensatorns storlek så att den klarar dra reläet lagom lång stund.

Edit: Eller vänta här nu.. Hur ser det där schemat ut egentligen.. :humm:

Edit igen: Så här hade jag gjort:
Capture.JPG
Så behövs inget extra relä heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Precis som nämnts i första svaret så skulle en 555:a fixa detta galant.
Om du googlar på "555 one shot" så kommer du hitta många exempel.

T.e.x. http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/
I detta exempel ligger utgången hög i ca 1 sekund. Men det går lätt att reglera genom att byta värde på 1u kondensatorn och/eller 1M motståndet. Om det sedan behövs en MOSFET eller annan transistor för att driva dina reläer beror lite på hur mycket de drar. 555:an kan leverera 200 mA.
hottentot

Inlägg av hottentot »

Efter Klas-Kennys förklaring förstår jag vad MiaM har ritat upp o det måste ju funka :)

Nu är jag lite frågvis men hur funkar en microdator som netruner föreslog? på någotsätt låter den som mer exakt än en avklingande kondensator o helst när bilen studsar till.

555 one shot verkar ju också funka till det jag ska använda den till.

Va sjukt mycket kunskap det verkar finnas på det här forumet, tack för det :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klas-Kennys förslag har den pyttelilla nackdelen att läckströmmen i kondensatorn laddar ur batteriet.

Det har nog absolut ingen mätbar inverkan. Om bilen kan stå tre månader, två dagar, 7 timmar och en kvart utan att ladda ur sig med min koppling så kanske batteriet laddat ur sig tre minuter tidigare med Klas-Kennys förslag :)

555-lösningen är den bästa.

Jag upprepar igen att reläet uppe till höger kommer alltså antagligen att släppa "dåligt"/sakta, så att det är större risk för gnistbildning o.s.v., så det kan vara bra att låta det reläet styra ett större relä.

Jag har provat en liknande koppling fast där var kondensatorn istället en avstängningsfördröjning till ett antal fläktar som kylde ett slutsteg, där verkade det inte vara några problem med gnistbildning men det gick nog en bra bit under en ampere i reläets kontakter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM: Om man kopplar in laddningen av kondensatorn på tändningen så är problemet med läckströmmen i alla fall VÄLDIGT nära att vara borta. :D

Men problemet med att reläet inte drar lika distinkt kan klart vara värre.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Håeller med om att 555an är det rätta. En mikroprocessor går det med, men det är överdrivet om det inte är tvunget att ha olika tider.

Men egentligen håller jag med ovanstående, det känns som ett designfel i grunden. Någon form av reduceringsventil känns som en bättre lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det är designfel, kika på hur Citroën har löst det med den gashydrauliska fjädringen, och där är det förmodligen ännu högre tryck, runt 140-170 Bar
hottentot

Inlägg av hottentot »

Designfel kan jag hålla med om, om det hade varit en vanlig bil men tanken är att kunna hoppa/studsa med bilen (därav det höga trycket) o visst kunde jag sätta i en reducerigsventil men problemet är då att jag antingen får bygga en extra tank alt ha 4 reduceringsventiler o kan jag få grejerna att funka utan massa extrasaker så vore det bättre.

Jag hittade http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 113-p88113 som tyvärr bara går att ställa in från 2 sek men det borde väl gå att modifiera om jag nu inte bygger något från grunden.

Nu vet jag iaf att det inte är något omöjligt o det räcker för att beställa ventiler, tank m.m Tack så mycket o jag återkommer säkert med mer konstiga ideer som går att lösa elektriskt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men lägg då till en transistor eller nåt till den där kondensatorn så får du väl ett lagom snabbt frånslag.
Vad jag förstår så är det inte fjädringen i sig som ska drivas med den här knappen utan du har fyra reläer som ska drivas?

Vilka reläer? Hur mycket ström drar de tillsammans?
hottentot

Inlägg av hottentot »

Det som ska drivs är 4 ventiler som är kopplade på 4 relä (kan bli 6 ventiler/relä) o varje ventil verkar max dra 1 amp så det är inga jättestora strömmar.

I dagsläget finns inga relän inköpta då bilen håller på att byggas/planeras.
Skriv svar