Givare till oljetank (lågnivåvarning)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Givare till oljetank (lågnivåvarning)

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har monterat kol/keramik tätningar på propelleraxlarna. För att smörja/kyla så är de kopplade till en rostfri oljetank. För att vara säker på att det alltid finns olja i tanken (10W40) så behöver jag lämpliga givare.

En tanke är att använda kapacitiva givare. Vad jag funderar på är om de kan ge utslag enbart på den oljefilm som blir kvar på givaren när oljan har sjunkit under givarens nivå? Jag kollade just om man skulle kunna använda den typ av givare som sitter på bromsoljebehållaren på min gamla skrotade Ford Mondeo 96. tyvärr så är den ingjuten i oljebehållaren.

Är det någon som har några bra förslag på givare. Hur utsignalen ser ut är mindre viktigt, den kan man alltid ta hand om med en PIC.

Edit: Kollade just priser på kapacitiva givare. Lägger nog ner den lösningen. Dom är alldeles för dyra så nu gäller det att hitta något billigare. Jag har för mig att det finns små givare i vissa gamla kopieringsmaskiner som indikerar pappersförekomst, någon som vet?
Senast redigerad av SeniorLemuren 2 maj 2012, 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Givare till oljetank (lågnivåvarning)

Inlägg av Glenn »

Du menar nog bromsvätska, inte bromsolja, och det är ju ingen olja så jag skulle inte försöka mej på att använda en sån, även om det möjligen funkar.

Däremot vore ju kanske en givare från oljetanken på en separatsmord moped/MC/skoter en bra ide ? ofta är dom en "stav" man skjuter ner i tanken där sladdarna går uppåt, det borde ju ganska lätt kunna integreras i din tank med ?

Innuti "staven" beukar det finnas nån typ av flottör och antingen en magnet med tungelementrelä eller nån slags mekaniska switchar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Aha. Bromsvätska trodde jag var synonymt med hydraulolja. Ok, den givare du beskriver verkar ju mer vara en nivåmätare. Vad jag vill ha är en givare som är placerad på en viss minimihöjd för att varna när nivån understiger en viss nivå. Oljan i behållaren skall inte förbrukas, så hur mycket olja som finns i tanken är inte intressant så länge den inte når miniminivån.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, det är så dom fungerar, när tvpåtaktsoljan understiger en viss nivå så ska det tändas en lampa så man inte glömmer att fylla på mer, det borde väl vara ungefär det du vill åt ?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja då är det rätt. Har du tips på något märke som har billiga reservdelar där man kan köpa sådana?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Plexiglasbit med infräst oringspår monterat på insidan tanken och sen kapacitiv givare från www.elnu.se.
Morgons

Inlägg av Morgons »

flotör med induktiv givare på stål axel?

eller köper du en nivå givare
svanted

Inlägg av svanted »

hur djup är behållaren?
vag bilar har en lock till bromsoljebehållaren med från/till vid låg nivå,
t.e.x. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21283744

bara mickla dit ovansidan av behållaren
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev:Ja då är det rätt. Har du tips på något märke som har billiga reservdelar där man kan köpa sådana?
Jag skulle nog kollat med en MC/skotersktrot, eller annonserat här typ :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

svanted skrev:hur djup är behållaren?
vag bilar har en lock till bromsoljebehållaren med från/till vid låg nivå,
t.e.x. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21283744

bara mickla dit ovansidan av behållaren
Lågnivå ligger ca. 6 cm nedanför locket så den räcker antagligen inte ner?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Kanske någon typ av flottörbrytare?

http://www.conrad.se/NIV%c5VAKT-%27%27T ... ireusocl=1
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådant här vill man gärna ha närmast idiotsäkert...

en plexiglasstav eller liknande oljetåligt istucket uppifrån (monterat i locket?) som belyses av en lysdiod i ändan och en fototrissa som mäter reflekterad ljus tillbaka - så länge staven är doppad i olja så sprids ljuset bort men när den hänger i luften med eller utan oljedroppe hängade i staven så så lyser det tillbaka mot lysdioden.

tänk på 'ögat' i MF-blybatterierna fungerar - den blir nästan vit om elektrolyten skulle sjunka så lågt att den inte längre berör plaströret...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Yamaha 2-takt utombordare med separat oljetank har en sådan givare i locket på "dagtanken" på motorn iaf 225 och 250 hk.
Tror det fanns 3 nivåkontakter typ, full , halv, tom givaren är kanske 10-15 cm djup, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

xxargs skrev:sådant här vill man gärna ha närmast idiotsäkert...

en plexiglasstav eller liknande oljetåligt istucket uppifrån (monterat i locket?) som belyses av en lysdiod i ändan och en fototrissa som mäter reflekterad ljus tillbaka - så länge staven är doppad i olja så sprids ljuset bort men när den hänger i luften med eller utan oljedroppe hängade i staven så så lyser det tillbaka mot lysdioden.

tänk på 'ögat' i MF-blybatterierna fungerar - den blir nästan vit om elektrolyten skulle sjunka så lågt att den inte längre berör plaströret...
Bästa förslaget hitils. :tumupp: Att jag inte tänkte på det. Ska genast testa förslaget. Hmm ska till Borlänge och hämta svarven i morgon så det får bli test på Fredag. :) Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Kolla på ELFA, sök på nivågivare, finns många olika!!

//Chrille//
Skriv svar