Fråga om DC-DC-omvandlare, max capacitive load?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
dar303

Fråga om DC-DC-omvandlare, max capacitive load?

Inlägg av dar303 »

Det anges ju ofta en max capacitive load på DC-DC-omvandlare och andra switchade nätdelar, vad är det som händer om man överskrider detta, tappar de regulation, blir det rippel etc?

Jag har en väldigt dyrt triple output DC-DC som inte uppför sig som den ska, den är +5 och +/-15 men som ligger på ca 14V, jag funderar på om det beror på att det är för låg last på 5V och den på något vis är master-regulator eller om det är för hög capacitiv last. Den ska driva en gammal synth.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Fråga om DC-DC-omvandlare, max capacitive load?

Inlägg av kimmen »

Troligen låg last på 5V som du säger då.

Det med kapacitiv last har att göra med stabilitet. Det skulle kunna bli självsvängning i vissa fall om man hänger på för mycket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken kapacitans rör dit sig om i förhållande till omvandlarens märkdata ifall max kapacitans ej är explicit angiven?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

det är egentligen beroende på omvandlarens bode plot, kapacitansen och så räddas det av kondingens ESR. beror alltså på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Intressant, lite google och brain-food där, tack!

I det här specifika fallet så verkar det vara för låg last på 5V, drog på ett effektmotstånd på 5.6ohm, 250W (det enda som jag hade tillhands!) och då gick 15V-linan upp till 14.5 i alla fall, om jag får upp det till 1A så borde det funka.
Trist att bränna effekt så där bara...nåja, har lärt mig läxan...LÄS DATABLADET ORDENTLIGT! :)
Nätdelen som satt där innan var dock ännu ineffektivare så det gör nog inget, det var en stor trafo fån 230 till 12VAC och sedan en likriktare följt av en spänningsdubblare för att sendan följas av tre diskreta transistorbaserade stabbar på +5, +15 och -15...
Skriv svar