Lite funderingar kring LM3886

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kallman

Lite funderingar kring LM3886

Inlägg av kallman »

Tjo!!

Har lite funderingar kring det här schemat så att ja vet att jag gör rätt.

http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html

Om ni klickar er in på länken så hittar ni ett schema över hur allt ska vara kopplat och det är nu mina frågor kommer in i bilden.

Om jag har förstått allt rätt så ska jag alltså:

Från v+ till kondingens plus sida och vidare till 1och 5.

Från v- till kondingens minus sida och vidare till 4.

Ri kopplas in på 9 och ansluts till jord (till minus då eller?) Från 9 går även Rf vidare till 3 som i sin tur går till högtalaren.

Det är nu som det trasslar till sig för mig.
Ska jag koppla den ena signal kabeln från inputen till 10 och jorda den andra med ett motstånd i serie?

En till fundering som jag har gäller outputen, den får ju signal från 3.. Men den behöver ju en till "signal" så att säga. Tar jag den från jorden eller vad?

Tacksam för svar // Källman
FarbrorEstland
Kontakt:

Re: Lite funderingar kring lm3886.

Inlägg av FarbrorEstland »

Om jag har förstått allt rätt så ska jag alltså:

Från v+ till kondingens plus sida och vidare till 1och 5.

Från v- till kondingens minus sida och vidare till 4.

Ja det är helt rätt.

Ri kopplas in på 9 och ansluts till jord (till minus då eller?) Från 9 går även Rf vidare till 3 som i sin tur går till högtalaren.

Nej inte minus. Den här kopplingen kräver att du har plus-spänning, minus-spänning och en referens-GND (som vi kan kalla GND). Du har alltså +25V - GND- -25V t.ex. Alla symboler som har en GND-symbol i schemat ska du koppla till referens-GND så att säga, aldrig till V-.

Rf och Ri sätter tillsammans förstärkningen (Gain) för kretsen, detta är en standard-koppling för OP-ampar, LM3886 är bara en kraftig OP-amp.

Det är nu som det trasslar till sig för mig.
Ska jag koppla den ena signal kabeln från inputen till 10 och jorda den andra med ett motstånd i serie?

Den positiva signalen ifrån din källa kopplar du in där det står "Input" i schemat. Signaljorden kopplar du direkt ihop med kretsens GND. Men du kan använda ett litet motstånd i serie för att minimera störningar, ett 2.7 ohms motstånd t.ex.

En till fundering som jag har gäller outputen, den får ju signal från 3.. Men den behöver ju en till "signal" så att säga. Tar jag den från jorden eller vad?

Ja samma där, högtalarens jord tar du ifrån kretsens jord.

Vill bara säga att detta schema inte är det bästa som finns, det fungerar säkert men är dåligt gjort då dom har minimerat det och tagit bort komponenter som ökar stabiliteten och minimerar risken för att den ska plocka upp störningar. Ladda gärna hem databladet för LM3886 och läs på vad som står i den om du vill ha en stabilare krets.

Lycka till!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Lite funderingar kring lm3886.

Inlägg av anders_bzn »

Det finns massor av bra och billiga kort på ebay så man slipper med att löda i luften. Att hänga två stora kondingar så där är väl inte så mekaniskt stabilt. Det finns risk för att lödningarna spricker...
kallman

Re: Lite funderingar kring LM3886

Inlägg av kallman »

Okey, får kolla upp schemat som finns på elfa...
Vad menas med referens jord? Att ja ska koppla ihop alla ändar som har jordtecknet på schemat med varandra eller??
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad menas med referens jord? Att ja ska koppla ihop alla ändar som har jordtecknet på schemat med varandra eller??
Nåt sådant, men all jord ska mötas i EN punkt. Jag brukar använda en grov tennöverdragen koppartråd på några cm som får vara min jordpunkt.
kallman

Inlägg av kallman »

Tackar för era svar, det funkar fantastiskt nu:)
Har en liten fundering till, om jag bygger ihop en till, är det bara att parallell koppla dom båda outputtarna då eller??
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej, det blir inget bra. Du kan parallellkoppla två eller flera chip, men inte hur som helst. Det beror på vad du vill uppnå.

Om du vill driva en tyngre last så är det rätt, annars kan man pull-push koppla två steg för att få högre spänning till lasten. Detta är bra om det är en mer högohmig högtalare.

Om du läser databladet för kretsen så finns det exempel på båda varianterna.
kallman

Inlägg av kallman »

Okey, vad menas med push pull koppling?? Vad händer annars om jag parallell kopplar ihop två eller flera chip med varandra till en utgång??
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Enkelt sagt så är en push-pull koppling är förstärkare där ena delen tar hand om den inverterade delen av signalen och den andra tar hand om den icke inverterade delen av signalen.

Det går att skapa med LM3886 också, men då brukar man nämna att det är än brygg och parallell-koppling.

Om du vill parallell-koppla för att få mer effekt så måste du vara noga med att alla LM3886 i kopplingen har väldigt lika dc-offsett på utgången, annars så kommer dom att börja slås emot varandra och självsvänga, för att sedan brinna upp. Så 0,1% motstånd om du kopplar ihop 2 st LM3886. Vid parallell-koppling av mer än 2 bör du ha ett dc-servo på varje LM3886 som håller nere dc-offsetten.

National har ett datablad som behandlar dom olika kopplingarna här: http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

Mycket matnyttigt. Personligen har jag byggt dom allihop och tycker att den kraftigaste av dom låter bäst. Men det är en smaksak.
kallman

Inlägg av kallman »

Tackar för svaret!:D
Skriv svar