Söker Arduino-lösning på dsPIC
- SeniorLemuren
Söker Arduino-lösning på dsPIC
Jag har 4 st kraftiga små likströms servomotorer som jag eventuellt skulle vilja använda till en styrd maskin. Jag har hittat denna ingående beskrivning med både hårvara och C-program och den verkar stämma bra till vad mina motorer behöver. Problemet är att det är lite omständigt att få till kretskort m.m. Jag vill få igång motorerna utan att behöva lägga ner för mycket energi på den delen.
Min fråga är om det finns någon liknande lösning som man kan få till med Arduino som ju omtalas att vara väldigt enkelt att bygga system med. Kanske det finns färdiga byggstenar som man bara kan koppla ihop. Någon som vet?
Tillägg. Kolla videon ock lyssna på ljudet från servomotorerna. Vid ett tillfälle kan man höra en stegmotor köras
Edit: Ber om ursäkt men just nu upptäckte jag att länken till beskrivningen av byggbeskrivningen inte kom med. Här kommer den.
Min fråga är om det finns någon liknande lösning som man kan få till med Arduino som ju omtalas att vara väldigt enkelt att bygga system med. Kanske det finns färdiga byggstenar som man bara kan koppla ihop. Någon som vet?
Tillägg. Kolla videon ock lyssna på ljudet från servomotorerna. Vid ett tillfälle kan man höra en stegmotor köras
Edit: Ber om ursäkt men just nu upptäckte jag att länken till beskrivningen av byggbeskrivningen inte kom med. Här kommer den.
- SeniorLemuren
Re: Söker Arduino-lösning på dsPIC
Jag tror att du kommer få svårt att få tag i en färdigbyggt linjär styrning, men jag kan ha fel.
Men om du går över till pwm styrning finns det lite fler alternativ.
typ: någon av de här med egen mjukvara. exempel.
eller en enklare lösning som ex g320x men kostar där efter.
Men om du går över till pwm styrning finns det lite fler alternativ.
typ: någon av de här med egen mjukvara. exempel.
eller en enklare lösning som ex g320x men kostar där efter.
- SeniorLemuren
Eftersom jag i detta fallet ville ha igång motorerna på ett enkelt och snabbt sätt så ville jag ge Arduino ett försök. Om någon frågar om µC så regnar det in svar om vad förträffligt och enkelt det är att använda Arduino.
Nu har emellertid i stort sett alla flitiga förespråkare för Aurdino gått och gömt sig. Så svaret på din fråga, jo det får nog bli den "färdiga" PIC-lösningen trots allt.
Nu har emellertid i stort sett alla flitiga förespråkare för Aurdino gått och gömt sig. Så svaret på din fråga, jo det får nog bli den "färdiga" PIC-lösningen trots allt.

Jag är absolut ingen Arduino expert, men jag kan googla
Vet inget om hur mycket ström dina små elmotorer drar men
http://www.ebay.com/itm/Motor-Controlle ... 416553d25f
kanske kan lösa uppgiften?
Ev få du lägga till kraftigare drivtrissor om det är mer än 46 volt 2Amp
Varje shield hanterar 2 motorer och behöver 6 I/O pinnar från Arduinon, så det är inga problem att köra många motorer på en Arduino

Vet inget om hur mycket ström dina små elmotorer drar men
http://www.ebay.com/itm/Motor-Controlle ... 416553d25f
kanske kan lösa uppgiften?
Ev få du lägga till kraftigare drivtrissor om det är mer än 46 volt 2Amp
Varje shield hanterar 2 motorer och behöver 6 I/O pinnar från Arduinon, så det är inga problem att köra många motorer på en Arduino
- SeniorLemuren
Nja. Om du menar att vara ironisk med att tala om att du kan googla, så kan jag tala om att det funkar. Jag är helt trött på alla gliringar om Google.
Jag brukar ägna mer än en timme, ibland mer, innan jag ger upp med google. För det mesta lyckas jag hitta lösningar men i det här fallet har jag inte hittat något som möter dsPIC-lösningen.
När det gäller Motor-controllern du länkade till så kommer den inte tyvärr inter i närheten av den spec. som gäller för den sevo-driver som jag länkat till. (Motorström 6 Amp. Spänning 24 V) Drivern bygger på en OPA549 som klarar 8 Amp cont. 10 Amp peak.
De enda tips jag är intresserad av är en Arduino Server-Driver som utan ombyggnad och annat strul kan möta spec. i min länk. Måste man börja bygga om, leta efter rutiner osv så blir det ju lika krångligt som att bygga dsPIC-drivern där allt som behövs ända fram till PC:n finns väl dokumenterat inklusive kvadratur och PID.
Så kom igen nu alla Arduinopulare! Visa vad enkelt det kan vara.

Jag brukar ägna mer än en timme, ibland mer, innan jag ger upp med google. För det mesta lyckas jag hitta lösningar men i det här fallet har jag inte hittat något som möter dsPIC-lösningen.
När det gäller Motor-controllern du länkade till så kommer den inte tyvärr inter i närheten av den spec. som gäller för den sevo-driver som jag länkat till. (Motorström 6 Amp. Spänning 24 V) Drivern bygger på en OPA549 som klarar 8 Amp cont. 10 Amp peak.
De enda tips jag är intresserad av är en Arduino Server-Driver som utan ombyggnad och annat strul kan möta spec. i min länk. Måste man börja bygga om, leta efter rutiner osv så blir det ju lika krångligt som att bygga dsPIC-drivern där allt som behövs ända fram till PC:n finns väl dokumenterat inklusive kvadratur och PID.
Så kom igen nu alla Arduinopulare! Visa vad enkelt det kan vara.

My bad
trodde du ville lösa ett problem , inte starta ett flame-war
DNFTT heter det väl

trodde du ville lösa ett problem , inte starta ett flame-war
DNFTT heter det väl

- SeniorLemuren
Nej. Ingen blir gladare än jag om någon hittar en lösning som heter Arduino och är enkel. Det är nämligen det jag efterfrågar. Men vad jag menar är, att jag inte vill ha tips, på en massa Arduinotillbehör som inte möter spec. Bara att kolla min länk så ser man vad den ska motsvara.
Ditt senaste inlägg tycker jag är väldigt likt ett DNFTT. Snälla kom inte med några mer sådana kommentarer i denna tråd, utan försök att vara saklig så blir det nog väl.
Du behöver ju inte surna till bara för att jag förkastade ditt tips. Kanske det inte var tillräckligt med att hänvisa till en byggbeskrivning för att det klart skulle framgå vad jag var ute efter.
Ditt senaste inlägg tycker jag är väldigt likt ett DNFTT. Snälla kom inte med några mer sådana kommentarer i denna tråd, utan försök att vara saklig så blir det nog väl.

Du behöver ju inte surna till bara för att jag förkastade ditt tips. Kanske det inte var tillräckligt med att hänvisa till en byggbeskrivning för att det klart skulle framgå vad jag var ute efter.
Hallo.
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet, men i denne
linken er det en som styrer en DC-motor som en stegmotor.
AVR'en kjører en PID-loop som styrer via en motorkontroller, og med tilbakemelding via enkoder.
Vet ikke om det hjalp noe?
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet, men i denne
linken er det en som styrer en DC-motor som en stegmotor.
AVR'en kjører en PID-loop som styrer via en motorkontroller, og med tilbakemelding via enkoder.
Vet ikke om det hjalp noe?
- SeniorLemuren
En intressant tips, men tyvärr verkar det som spänningen inte räcker till. Min motor kräver 24 volt. Visserligen anges 30 Volt för VNH3SP30 men längre ner i texten kan man läsa:
*Manufacturer specification. In our experience, shoot-through currents make PWM operation impractical above 16 V. och i motsats till den mindre VNH2SP30 anges att VNH3SP30 även saknar Current sense.
Tack ändå. Tipset kan mycket väl komma till pass i en annan konstruktion i framtiden.
*Manufacturer specification. In our experience, shoot-through currents make PWM operation impractical above 16 V. och i motsats till den mindre VNH2SP30 anges att VNH3SP30 även saknar Current sense.
Tack ändå. Tipset kan mycket väl komma till pass i en annan konstruktion i framtiden.