Mach3 och integrerat grafikkort.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Mach3 och integrerat grafikkort.

Inlägg av Forsgren »

Det snackas mycket om att man inte skall använda moderkort med integrerat grafikkort tillsammans med Mach3, men vad är det egentligen som händer när man ändå gör det och det inte fungerar?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 och integrerat grafikkort.

Inlägg av tecno »

Man säger ju att man ska ha ett separat grafikkort med EGET minne. Detta har varit ett bekymmer tidigare men jag själv kör flera datorer med inbyggd grafik och de har fungerat, ingen garanti dock att de kommer att göra så alltid.

Grundtips, separat grafik gardera dig genom att testa ordentligt en PC med integrerad grafik som delar på minnet.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har också kört ett antal burkar med integrerad grafik utan problem men jag har också kört (eller försökt köra) nån som inte fungerat (laptop). Rent tekniskt beror problemet vad jag förstår på hur den integrerade grafiken fungerar, att systemet använder DMA för att "skriva" grafikdata till det delade minnet och därmed "stänger av" CPUn under tiden som DMA-transfern pågår. Under tiden CPUn är "avstängd" för DMA-transfer kan inte ens ring 0 interrupt väcka den och reslutatet blir jitter i pulståget.

Som sagt, det är så jag förstått problemet - betyder inte att det är rätt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

ok, har haft lite sporadiska problem med en ryckande servomotor. Men det har bara varit på X-axeln, skulle det kunna vara så? Borde ju uppträda på alla axlar i så fall tycker jag.
H.O

Inlägg av H.O »

Spontanat tycker jag det borde uppträda på samtliga axlar. Kolla så du inte har en massa bakgrundsprocesser igång, (Adobe updater, QTTask etc), kör MSConfig och stäng av "allt" som ligger i fliken Autostart.

Men som sagt, om det är mjukvara borde det synas på samtliga axlar. Om det fortsätter att strula får du göra "operation flytta runt grejjer" och försöka utröna med vilken "grej" felet flyttar.

Ryckande motor kan beror på att tuningen ligger på gränsen eller att du har nått strul med den mekaniska kopplingen mellan motor och enkoder.
Skriv svar