Hej!
Har ett problem med högtalare, så jag vill bygga en högtalarväljare.
I vardagsrummet är det 2 par högtalare. I köket är det 1 par.
Vill konstruera en högtalarväljare där jag kan välja antingen vardagsrum, kök eller båda samtidigt.
Eftersom det handlar om såpass många högtalarpar vill jag att den fungerar så att det antingen är allihopa seriekopplade eller kök "som vanligt" eller vardagsrum seriekopplat utan kök.
Just nu är vardagsrummet seriekopplat med köket Parallellkopplat vilket leder till mycket högre volym i kökets små högtalare.
Kan någon hjälpa mig att göra ett schema för denna väljare?
Högtalarväljare
Re: Högtalarväljare
OBS att ljudet blir ibland inget vidare ifall man seriekopplar olika sorters högtalare. Om högtalarna har variationer i impedansen (vilket i princip alla högtalare har) som är olika mellan de två olika sorterna så kommer spänningsdelningen att "kantra".
Vad för högtalare och vad för förstärkare har du?
Tål förstärkaren åtminstone två av paren paralellkopplade?
Om förstärkaren tål två par paralellkopplade (och låter bra då) så är det kanske enklast att bygga en omkopplarlåda som kan paralellkoppla upp till två par högtalare och om man försöker slå på alla tre paren så blir det inget ljud alls i t.ex. kökshögtalarna.
Jag skulle nog ha skaffat en separat reciever/förstärkare till köket. Om du vill ha samma volymkontroll till allt så kan du ful-mata line in på "köksförstärkaren" från hörlursuttaget på "vardagsrumsförstärkaren", om det inte till och med finns en bra "pre out" (som inte påverkas av eventuell lång kabel).
I lägenheten har jag dragit en linekabel från stereon till köket som gör att stereon i köket kan återge antingen datorljudet (vanligaste ljudkällan förutom FM-radio) eller "record out" från vardagsrumsstereon (d.v.s. vinylskivor, TV-ljud o.s.v.).
(Off-topic: när jag drog kabeln så hade jag en gammal trött Radionette Soundmaster-reciever i köket vars tuner bara var förberedd för stereo, och vars ena slutsteg var trasigt, så jag drog en vanlig "tvåledar"-RCA-kabel och använde ena för "rec out" och andra för "datorljud". Nu är recievern utbytt mot en modernare Technics som har friskt stereoljud, men jag har fortfarande inte orkat fixa en "fyrledare" så allt ljud från vardagsrummet till köket är fortfarande i mono. Lärdomen är alltså att inte snåla när man drar kablar...)
Vad för högtalare och vad för förstärkare har du?
Tål förstärkaren åtminstone två av paren paralellkopplade?
Om förstärkaren tål två par paralellkopplade (och låter bra då) så är det kanske enklast att bygga en omkopplarlåda som kan paralellkoppla upp till två par högtalare och om man försöker slå på alla tre paren så blir det inget ljud alls i t.ex. kökshögtalarna.
Jag skulle nog ha skaffat en separat reciever/förstärkare till köket. Om du vill ha samma volymkontroll till allt så kan du ful-mata line in på "köksförstärkaren" från hörlursuttaget på "vardagsrumsförstärkaren", om det inte till och med finns en bra "pre out" (som inte påverkas av eventuell lång kabel).
I lägenheten har jag dragit en linekabel från stereon till köket som gör att stereon i köket kan återge antingen datorljudet (vanligaste ljudkällan förutom FM-radio) eller "record out" från vardagsrumsstereon (d.v.s. vinylskivor, TV-ljud o.s.v.).
(Off-topic: när jag drog kabeln så hade jag en gammal trött Radionette Soundmaster-reciever i köket vars tuner bara var förberedd för stereo, och vars ena slutsteg var trasigt, så jag drog en vanlig "tvåledar"-RCA-kabel och använde ena för "rec out" och andra för "datorljud". Nu är recievern utbytt mot en modernare Technics som har friskt stereoljud, men jag har fortfarande inte orkat fixa en "fyrledare" så allt ljud från vardagsrummet till köket är fortfarande i mono. Lärdomen är alltså att inte snåla när man drar kablar...)
Lite tips på serie- och parallellkoppling av högtalare:
http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_pa ... pling.html
http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_pa ... pling.html
En möjlig lösning är att köra transformatorer till kökshögtalarna. Det ger inte så jättebra ljud och transformatorerna är nog dyra om man inte råkar stöta på dem på rätt ställe, men det är iaf en möjlighet.
Bäst vore väl om förstärkaren pallar 2.66 ohm (om alla tre paren är 8 ohm) och bara paralellkoppla allt...
Bäst vore väl om förstärkaren pallar 2.66 ohm (om alla tre paren är 8 ohm) och bara paralellkoppla allt...