E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Eller så har man helt enkelt en separat uppsättning magneter (vanligen på motoraxeln "brevid" motorn) för hall-givarna. Det kan också vara en fördel för att få ner det hela i storlek (minska diameter) och förenkla inkapsling.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Igår kväll testade jag min moddade motorstyrning för första gången. Det började med ett litet missöde, jag satte i fel kontakt på fel ställe i den Anderson SB50 som jag använder som batterikontakt.
Efter att jag bytte plats på kontaktblecken och bytte ut säkringen så lyckades jag i princip få motorn att klicka till när jag vred på gasen. Denna kontroller är en 48 V 350 W så strömbegränsningen borde vara inställd på ca 7 A. Jag misstänkte att det var den som slog ifrån då denna motor enligt uppgift gärna sväljer 120A-130A. Motorn kuggar ganska mycket när man roterar den för hand och jag prövade att ställa den mitt mellan två stabila positioner. Då startade den faktist och allt verkade fungera utmärkt.
Efter en modifiering av strömshunten til ~1/3 av ursprungsresistansen så startar motorn även mitt i en kugg-position. Däremot så gick det inte köra den speciellt långsamt, det blev ungefär samma beteende som med RC-reglaget och när jag justerade positionen på sensorerna så upplevde jag ingen skillnad alls. Jag provade även att koppla ur sensorerna och det fungerade fortfarande.
Den här motorstyrningen är inte den vanliga typen baserad på Infineon XC846, istället sitter det en STM8 microkontroller på den. Jag skulle tro att den har någon form av "limp home mode" där den går över i sensorlöst läge om det kommer in galna signaler från hallgivarna. Kanske inte rätt kontroller att pröva fram hur man ska koppla in och vart man ska placera sensorerna. Jag får nog skruva loss den som sitter på cykeln istället.
Det var en jäkla tur att jag hade en 30A säkring på batteriet så inte kontaktbläcken smälte helt. Jag tror att batteriet kortslöts genom body-dioderna i drivstegets mosfetar.Efter att jag bytte plats på kontaktblecken och bytte ut säkringen så lyckades jag i princip få motorn att klicka till när jag vred på gasen. Denna kontroller är en 48 V 350 W så strömbegränsningen borde vara inställd på ca 7 A. Jag misstänkte att det var den som slog ifrån då denna motor enligt uppgift gärna sväljer 120A-130A. Motorn kuggar ganska mycket när man roterar den för hand och jag prövade att ställa den mitt mellan två stabila positioner. Då startade den faktist och allt verkade fungera utmärkt.
Efter en modifiering av strömshunten til ~1/3 av ursprungsresistansen så startar motorn även mitt i en kugg-position. Däremot så gick det inte köra den speciellt långsamt, det blev ungefär samma beteende som med RC-reglaget och när jag justerade positionen på sensorerna så upplevde jag ingen skillnad alls. Jag provade även att koppla ur sensorerna och det fungerade fortfarande.
Den här motorstyrningen är inte den vanliga typen baserad på Infineon XC846, istället sitter det en STM8 microkontroller på den. Jag skulle tro att den har någon form av "limp home mode" där den går över i sensorlöst läge om det kommer in galna signaler från hallgivarna. Kanske inte rätt kontroller att pröva fram hur man ska koppla in och vart man ska placera sensorerna. Jag får nog skruva loss den som sitter på cykeln istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Så här ser en av batterikontakterna ut efter gårdagens incident.
Testade att köra lite idag igen.
http://www.youtube.com/watch?v=HLEkBEphL3s
Gassignalen är lite ryckig för jag har en kass potentiometer istället för gashandtag. Man ser ganska tydligt att den kör sensorlöst för den rycker till och går direkt upp i ganska hög fart. Jag lyckades faktist en gång få den att starta på sensorerna då gick det köra riktigt långsamt, uppskattningsvis nedåt 60 rpm. Så fort jag började mickla med sensorerna så gick den över i sensorlöst igen.
Prövade med lite belastning också.
http://www.youtube.com/watch?v=feruQLt5glM
Batterispänningen är ca 46 V och amperemetern står på 5,5 A som max så jag lyckas väl ta emot ca 250 W som mest i handen. Hastigheten i klippet är lägsta möjliga i sensorlöst läge.
Skulle behöva köpa en påse nya kontaktelement. Synd bara att ELFA tar 40:- + moms stycket, det var 200 spänn jag förångade på en tiondels sekund igår. Tur att eBay finns!Testade att köra lite idag igen.
http://www.youtube.com/watch?v=HLEkBEphL3s
Gassignalen är lite ryckig för jag har en kass potentiometer istället för gashandtag. Man ser ganska tydligt att den kör sensorlöst för den rycker till och går direkt upp i ganska hög fart. Jag lyckades faktist en gång få den att starta på sensorerna då gick det köra riktigt långsamt, uppskattningsvis nedåt 60 rpm. Så fort jag började mickla med sensorerna så gick den över i sensorlöst igen.
Prövade med lite belastning också.
http://www.youtube.com/watch?v=feruQLt5glM
Batterispänningen är ca 46 V och amperemetern står på 5,5 A som max så jag lyckas väl ta emot ca 250 W som mest i handen. Hastigheten i klippet är lägsta möjliga i sensorlöst läge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av LHelge 28 april 2012, 23:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Lite framsteg i det här projektet, Håll tillgodo med denna länk så länge. Ska skriva en längre post här ikväll:
LÄNK
LÄNK
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Nu har jag fått lite tid över att skriva ett lite längre inlägg om framstegen.
De externt monterade sensorerna jag skrivit om tidigare fick jag inte att fungera i med min moddade kontroller, den gick över i sensorless-mode direkt. Jag tänkte lösa detta genom att pröva internt monterade sensorer istället, och använda Honeywell SS411A som rekommenderas av många. Resultatet: Detta hjälpte tyvärr inte, den moddade kontrollern körde fortfarande bara i sensorless mode. Så jag började misstänka att den var kass, testade med min vanliga elcykelkontroller istället och det fungerade utmärkt! Det hade förmodligen gått bra även med de externa sensorerna.
Jag har tidigare fått tips av civilolydnad här på forumet om att Edward Lyen på Endless Sphere säljer motorstyrningar som kunde vara lämpliga till den här motorn. Så jag beställde en sån här 12 x 4110 MOSFET Extreme Modder Controller LYEN Edition men med IRFB3077 istället för IRFB4110. Dessa har lite lägre on-resistans men klarar bara 75V inte 100V.
Igår satte brorsan och jag ihop allt för att se om det funkar och testa vad man får för prestanda. Det mesta är ganska temporärt ihopsmackat, det ska göras om snyggare så småningom. Lite bilder på hur det ser ut nu: Den går riktigt bra, När vi satte ihop den igår var kontrollern orginal som jag fick den från Lyen, Då är den programmerad att begränsa batteriströmmen till 40A och fasströmmen till 100A. Då var den lite seg i uppförsbackar, men gjorde enligt GPS ca 60 km/h på platt mark, precis som beräknat. En kort film med provkörning:
http://www.youtube.com/watch?v=Ynjqe1O0jno
Lyen har dragit ut lödpunkterna för omprogrammering, som finns på alla Infineon-kontrollers till en extern kontakt, jag gjorde försök igår att programmera om den, men lyckades inte riktigt. Igårkväll hittade jag däremot en beskrivning på hur man gör och imorse lyckades jag programmera om den till att begränsa batteriströmmen till 65A och fasströmmen till 160A vilket gav en markant förbättring. Nu accelererar den även i ganska kraftiga uppförsbackar!
Efter lite körning blir kontrollern lite ljummen och motorn blir också ljummen. Stoppar man in fingrarna är lindningarna aningen för varma för att ta på. Jag tror motorn hade mått bra av att klämma fast en fläkt på axeln som pressar lite mer luft genom motorn. Jag tror inte det är några problem att klämma ur grejerna någon kW till, kan hända att jag borde löda på lite mer koppar på högströmsbanorna inuti kontrollern först.
De externt monterade sensorerna jag skrivit om tidigare fick jag inte att fungera i med min moddade kontroller, den gick över i sensorless-mode direkt. Jag tänkte lösa detta genom att pröva internt monterade sensorer istället, och använda Honeywell SS411A som rekommenderas av många. Resultatet: Detta hjälpte tyvärr inte, den moddade kontrollern körde fortfarande bara i sensorless mode. Så jag började misstänka att den var kass, testade med min vanliga elcykelkontroller istället och det fungerade utmärkt! Det hade förmodligen gått bra även med de externa sensorerna.
Jag har tidigare fått tips av civilolydnad här på forumet om att Edward Lyen på Endless Sphere säljer motorstyrningar som kunde vara lämpliga till den här motorn. Så jag beställde en sån här 12 x 4110 MOSFET Extreme Modder Controller LYEN Edition men med IRFB3077 istället för IRFB4110. Dessa har lite lägre on-resistans men klarar bara 75V inte 100V.
Igår satte brorsan och jag ihop allt för att se om det funkar och testa vad man får för prestanda. Det mesta är ganska temporärt ihopsmackat, det ska göras om snyggare så småningom. Lite bilder på hur det ser ut nu: Den går riktigt bra, När vi satte ihop den igår var kontrollern orginal som jag fick den från Lyen, Då är den programmerad att begränsa batteriströmmen till 40A och fasströmmen till 100A. Då var den lite seg i uppförsbackar, men gjorde enligt GPS ca 60 km/h på platt mark, precis som beräknat. En kort film med provkörning:
http://www.youtube.com/watch?v=Ynjqe1O0jno
Lyen har dragit ut lödpunkterna för omprogrammering, som finns på alla Infineon-kontrollers till en extern kontakt, jag gjorde försök igår att programmera om den, men lyckades inte riktigt. Igårkväll hittade jag däremot en beskrivning på hur man gör och imorse lyckades jag programmera om den till att begränsa batteriströmmen till 65A och fasströmmen till 160A vilket gav en markant förbättring. Nu accelererar den även i ganska kraftiga uppförsbackar!
Efter lite körning blir kontrollern lite ljummen och motorn blir också ljummen. Stoppar man in fingrarna är lindningarna aningen för varma för att ta på. Jag tror motorn hade mått bra av att klämma fast en fläkt på axeln som pressar lite mer luft genom motorn. Jag tror inte det är några problem att klämma ur grejerna någon kW till, kan hända att jag borde löda på lite mer koppar på högströmsbanorna inuti kontrollern först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av LHelge 30 april 2012, 00:01:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Mycket trevligt Linus! Detta ska bli kul att följa!
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
hm, intressant tråd. När jag först såg rubriken så brydde jag mig inte om tråden. Trodde det var nån 15-åring som skulle ha en lysdiod på moppen... :
Vad fel jag hade
Vad fel jag hade
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi
Haha, det var ett par år sedan jag fyllde moppe... Kanske får uppdatera rubriken lite.
Moppen skulle i sin nuvarande form vara utmärkt att köra till jobbet, tyvärr är det väl fullständigt omöjligt att få sådana skapelser godkända att köra på allmän väg. Det får nog förbli en rolig leksak snarare än ett transportmedel.
Eller...
Enligt SFS 2001:559 så klassas iofs ett elfordon med två hjul, max 4 kW effekt och max 45 km/h som moped klass I, så om jag bytter batteri från 12-celler LiPo till 12-celler LiFePO4 så borde den iofs i teorin vara en Moped klass I om jag lyckas registrera den. Vad tror ni om möjligheten för detta?
Från transportstyrelsen:
"För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp."
Vad menas med att detta i normalfallet bevisas med ett CoC-dokument? Kan jag bevisa detta på något annat sätt?
Jag har tidigare mailat transportstyrelsen och frågat om möjligheterna att få en elkonverterad moped godkänd och fått tillbaka att jag lika gärna kan ge upp direkt. Kanske värt att kontakta dem igen och vara mer specifik.
Moppen skulle i sin nuvarande form vara utmärkt att köra till jobbet, tyvärr är det väl fullständigt omöjligt att få sådana skapelser godkända att köra på allmän väg. Det får nog förbli en rolig leksak snarare än ett transportmedel.
Eller...
Enligt SFS 2001:559 så klassas iofs ett elfordon med två hjul, max 4 kW effekt och max 45 km/h som moped klass I, så om jag bytter batteri från 12-celler LiPo till 12-celler LiFePO4 så borde den iofs i teorin vara en Moped klass I om jag lyckas registrera den. Vad tror ni om möjligheten för detta?
Från transportstyrelsen:
"För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp."
Vad menas med att detta i normalfallet bevisas med ett CoC-dokument? Kan jag bevisa detta på något annat sätt?
Jag har tidigare mailat transportstyrelsen och frågat om möjligheterna att få en elkonverterad moped godkänd och fått tillbaka att jag lika gärna kan ge upp direkt. Kanske värt att kontakta dem igen och vara mer specifik.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Sådär, nu har jag skickat en mer specifik fråga till transportstyrelsen, ska bli spännande att höra vad de säger. "Vår handläggningstid är för närvarande 14 dagar" *suck*
Nu står den iofs i garaget hos mina föräldrar 30 mil bort från hemma, och det är glest mellan byggtillfällena så jag har tid att vänta...
Nu står den iofs i garaget hos mina föräldrar 30 mil bort från hemma, och det är glest mellan byggtillfällena så jag har tid att vänta...
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Vad skulle straffet vara om du blev stoppad i en kontroll? Jag tycker att det känns som en situation som du skulle kunna tala dig ur med polisen. Om du inte blev stoppad för att du kört trafikfarligt på något vis är jag helt säker på att dom skulle tycka att moppen är kul/imponerande snarare än ett lagbrott.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Det kan bli olovlig körning, inte så kul. Försäkringsbiten kan också bli ett problem.
Om man skulle göra motsvarande med en MC för landsvägs pendling, skulle det funka tror ni?
Om man skulle göra motsvarande med en MC för landsvägs pendling, skulle det funka tror ni?
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Ja, men jag undrar om brottet verkligen skulle ge någon påföljd om en ingenjör som pendlar till jobbet med moppen skulle bli stoppad. Brottet är ju en bagatell, och beror på att systemet inte möjliggör att få moppen laglig. Det finns ju varken någon trafiksäkerhetsrisk eller "ont uppsåt" i att framföra elmoppen olagligt. Om någon skulle bli straffad skulle jag bli väldigt förvånad, och skulle tycka att polisen varit fyrkantig.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Tror inte heller att det skulle vara några problem. Kanske om man har riktig otur. 9 av 10 poliser hade nog snarare varit nyfikna om man kör försiktigt och visar hänsyn till övriga trafikanter.
Nu spelar det inte så stor roll, skulle ha grillfest med släkten och farsan var tvungen att gasa omkring tills motorn brann upp. Ska ta isär den imorgon och kolla om det går att fixa.
Nu spelar det inte så stor roll, skulle ha grillfest med släkten och farsan var tvungen att gasa omkring tills motorn brann upp. Ska ta isär den imorgon och kolla om det går att fixa.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
olovlig körning eller inte beror väl på om du har MC kort !