Analog till digital (RC mottagare)
Analog till digital (RC mottagare)
Är helt ny inom RC hobbyn, så jag har inte hunnit läsa på så mycket än, så tips om bra sidor gällande mina frågor uppskattas.
Min tanke/frågeställning gäller den signal som mottagaren skickar till servon. Är det rätt uppfattat när jag tror att detta är en form av PWM signal, eller hur fungerar det?
Planen är att ta en av de extra kanalerna till att driva ett gäng lysdioder, men behöver då någon form av microprocessor med lite kod antar jag.
Tanken är att det skall tändas olika många dioder beroende på hur stort utslag det är på aktuell kanal, dvs:
0% = alla släckta
25% = varningsljus
50% = varningsljus + navigationsljus
75% = varningsljus + navigationsljus + strobe
100% = varningsljus + navigationsljus + strobe + landningsljus
Behöver alltså en krets som läser en analog/pwm insignal och beroende på värde så tänds 4 olika utgångar.
Lite beroende på lösning så skall strobe utgången blinka och varningsljuset skall vara pulserande.
Någon som har gjort något liknande tidigare?
Min tanke/frågeställning gäller den signal som mottagaren skickar till servon. Är det rätt uppfattat när jag tror att detta är en form av PWM signal, eller hur fungerar det?
Planen är att ta en av de extra kanalerna till att driva ett gäng lysdioder, men behöver då någon form av microprocessor med lite kod antar jag.
Tanken är att det skall tändas olika många dioder beroende på hur stort utslag det är på aktuell kanal, dvs:
0% = alla släckta
25% = varningsljus
50% = varningsljus + navigationsljus
75% = varningsljus + navigationsljus + strobe
100% = varningsljus + navigationsljus + strobe + landningsljus
Behöver alltså en krets som läser en analog/pwm insignal och beroende på värde så tänds 4 olika utgångar.
Lite beroende på lösning så skall strobe utgången blinka och varningsljuset skall vara pulserande.
Någon som har gjort något liknande tidigare?
Re: Analog till digital (RC mottagare)
Att koppla servostyrsignalen till en liten CPU och mäta pulslängden är nog enklast, särskilt som du även vill ha möjlighet till pulserande utgångar. Det går även att lågpassfiltrera servostyrsignalen och låta fyra komparatorer kika på DC-nivån, men då blir det fler kretsar för att lösa samma problem och det blir inte alls lika flexibelt.
En liten PIC vore att föredra då vikt och storlek är en faktor som måste beaktas. Helst en som har kraft nog att driva lysdioderna direkt.
Sedan är det inlärningskurva osv... hörde någonstans att BASIC Stamp kan vara ett alternativ kanske? Så slipper man lära sig ett nytt språk...
Sedan är det inlärningskurva osv... hörde någonstans att BASIC Stamp kan vara ett alternativ kanske? Så slipper man lära sig ett nytt språk...
Spänningsregulator + pic + några NPN-transistorer = klart.
Är du inte intresserad av att lära dig programmera C eller assembler så är BASIC Stamp absolut en väg att gå, speciellt eftersom det finns en inbyggd funktion för att "koda av" servosignaler (kommer inte riktigt ihåg vad den signalen kallas, men en regelrätt PWM är det inte).
> jag tror att detta är en form av PWM signal,
Över 300.000 träffar på "RC servo signal", så det är inte så
mycket man behöver tro eller gissa kring detta.
En puls varje (ca) 20 ms, 1.0 ms puls för ena ändläget, 2.0
för det andra och alltså en 1.5 mm puls för mittläget.
> hörde någonstans att BASIC Stamp kan vara ett alternativ kanske?
Inte om du vill komma ner i vikt. Kör något eget med en SMD PIC.
> Helst en som har kraft nog att driva lysdioderna direkt.
Det är ju helt omöjligt att svara på utan att veta hur många
du har tänkt dig, vilket typ, ska de synas i dagsljus o.s.v.
Du får helt enkelt "räkna på det". Dessutom är detta inget
som skiljer olika PICs (eller AVRs) på något sätt, drivförmågan
är i princip standard och samma mellan olika modeller.
Över 300.000 träffar på "RC servo signal", så det är inte så
mycket man behöver tro eller gissa kring detta.
En puls varje (ca) 20 ms, 1.0 ms puls för ena ändläget, 2.0
för det andra och alltså en 1.5 mm puls för mittläget.
> hörde någonstans att BASIC Stamp kan vara ett alternativ kanske?
Inte om du vill komma ner i vikt. Kör något eget med en SMD PIC.
> Helst en som har kraft nog att driva lysdioderna direkt.
Det är ju helt omöjligt att svara på utan att veta hur många
du har tänkt dig, vilket typ, ska de synas i dagsljus o.s.v.
Du får helt enkelt "räkna på det". Dessutom är detta inget
som skiljer olika PICs (eller AVRs) på något sätt, drivförmågan
är i princip standard och samma mellan olika modeller.
Tack för svar och synpunkter.
Med BASIC stamp har även jag hört just det att den har färdiga funktioner för att läsa av denna pulssignalen, vilket skulle vara en stor fördel.
När det gäller storlker/vikt så inser jag också att en lösning med 8 pinnars PIC krets blir betydligt mindre.
Kanske lika bra att lära sig PIC programmering då jag förmodligen kan ha nytta av det i framtiden... men med begränsat antal timmar på fritiden så har komplicerade projekt en förmåga att bli inga projekt. Så det är en svår avvägning.
När det gäller lysdioderna så blir det förmodligen vanliga 5mm eller "strawhat" för större spridning, så 20-30 mA som mest.
Möjligtvis att landningsljuset blir något kraftigare med då tillhörande transistor.
Med BASIC stamp har även jag hört just det att den har färdiga funktioner för att läsa av denna pulssignalen, vilket skulle vara en stor fördel.
När det gäller storlker/vikt så inser jag också att en lösning med 8 pinnars PIC krets blir betydligt mindre.
Kanske lika bra att lära sig PIC programmering då jag förmodligen kan ha nytta av det i framtiden... men med begränsat antal timmar på fritiden så har komplicerade projekt en förmåga att bli inga projekt. Så det är en svår avvägning.
När det gäller lysdioderna så blir det förmodligen vanliga 5mm eller "strawhat" för större spridning, så 20-30 mA som mest.
Möjligtvis att landningsljuset blir något kraftigare med då tillhörande transistor.
Basic stamp verkar ha nått "end of life", fast chip verkar det finnas gott om.
Annars kör på attiny2313 t.ex. enkelt att skriva i c.
Skulle du bara behöva 4 utgångar och en ingång så funkar attiny25 annars.
Programmerare du behöver finns det gott om på ebay för 50kr eller så
http://www.ebay.com/itm/New-USBASP-USBI ... 906wt_1248
Annars kör på attiny2313 t.ex. enkelt att skriva i c.
Skulle du bara behöva 4 utgångar och en ingång så funkar attiny25 annars.
Programmerare du behöver finns det gott om på ebay för 50kr eller så
http://www.ebay.com/itm/New-USBASP-USBI ... 906wt_1248
Har beställt en sådan programmerare nu och ett par kretsar att labba med. Tack för tipset.
Visade sig också att jag har en person i bekantskapskretsen som pysslat en hel del med AVR/ATmega som skall hjälpa till lite.
Återkommer med mer info senare, men är fortfarande öppen för andra förslag eller tips rent generellt.
Visade sig också att jag har en person i bekantskapskretsen som pysslat en hel del med AVR/ATmega som skall hjälpa till lite.
Återkommer med mer info senare, men är fortfarande öppen för andra förslag eller tips rent generellt.
Bättre isåfall att använda exempelvis PBP som är en mycket kraftfullare BASIC som inte är låst till BS-hårdvaran utan kan kompileras för och sedan köras på i princip vilken PIC du vill.matsadona skrev:En liten PIC vore att föredra då vikt och storlek är en faktor som måste beaktas. Helst en som har kraft nog att driva lysdioderna direkt.
Allt som finns för BS finns i PBP, men mycket är bara där för kompatiblitetens skull, det finns normalt sett mycket smartare funktioner att använda istället
PBP kostar förvisso pengar, men en såpass enkel grej som den du beskriver kan man säkerligen klämma in på demoversionens kodlängdsbegränsning.
Finns ett par gratisvarianter också som jag inte testat då jag redan har PBP.
> Visade sig också att jag har en person i bekantskapskretsen...
Och det är det kanske allra viktigaste kriteriet när man ska
välja typ av processor! Att ha en kompis som hjälper till
uppvägar alla de små skillnader som finns för övrigt...
Och det är det kanske allra viktigaste kriteriet när man ska
välja typ av processor! Att ha en kompis som hjälper till
uppvägar alla de små skillnader som finns för övrigt...