Var kan man köpa pennor till gamla X/Y plottrar?

RoPa

Var kan man köpa pennor till gamla X/Y plottrar?

Inlägg av RoPa »

Hej,

Jag har en gammal Roland penplotter som fungerar men som saknar pennor.
Har sökt men inte funnit någon som säljer.

Någon som har ett tips?

Tänkte se om den kunde ge bättre kontrast vid filmproduktion än min laser skrivare.
Dessutom kan layoutprogrammet (Eagle) skriva ut direkt utan omvägen via .PS och Photoshop.
xxargs

Re: Var kan man köpa pennor till gamla X/Y plottrar?

Inlägg av xxargs »

kontrasten kommer inte att bli högre - inte ens med rotringpennor då spetsen ligger för platt utan lutning mot pappret och endast ojämnheterna i plasten/pappret blir fyllda med svärta.

filtpennor med dye-färg ger också ganska klent resultat.

mest koncentrat är nog en bläckspruta som öser på ordentligt med pigmenterad bläck och sedan låter det torka in på rätt sorts underlag.

Det bästa jag lyckats med laserskrivare är på halvgenomskinlig cellulosabaserad ritningspapper som man förr använde med rotringspennor när man gjorde ritningar. Pappret gjorde att tonern inte klumpade sig i samma utsträckning med ljusare sprickor som det annars gör mot OH-plast för laserskrivare - uppladdningen blev mer homogent med pappersmassebaserad halvgenomskinlig papper helt enkelt.

jag använde aldrig mer än en lager sådan (och svärtan vänd mot fotoresisten) när jag skulle lysa över till fotoresist och vi var nere på 8 mil ledare med 7 mils mellanrum utan problem eller avbrott på ledarna efter etsningen.

har för mig det finns gamla trådar här i EF med referens tom. vilket papper som avsågs.

Dessutom är det viktigt att det är rätt sorts skrivare och rätt batch toner för lyckad utskrift - inte ens HP har kontinuitet på sin toner utan en gammal kassett som gav bra utskrifter för den här typen av jobb kunde ersättas med en ny kassett när den gamla blev tom som gav odugliga kopior trots samma artikelnummer på kassetten.

dock även med dessa papper så är kontrasten begränsad med mer eller mindre genomlysning genom tonern - så man måste ändå avpassa ett lämplig exponeringsfönster tidmässigt så att det som skulle lösas upp av NaOH verkligen lystes tillräckligt så att det verkligen tvättades bort ända till kopparen men det som skulle vara kvar inte fick för mycket ljus på sig så att fotoresisten luckrades upp för mycket.

skall man ha maximal kontrast så blir det att överföra plottningen till fotografisk lith-film med mörkrum, framkallningsmaskin och allt - inte så vanligt längre och enklast är att låta en firma som som laserplottar kretskortsunderlag hela dagarna göra jobbet - dock kostar det en slant.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

På eBay finns det massor av plotter-pennor, ännu mer skärhuvuden till vinylskärare. har du kollat där? Finns det inte på eBay så vet jag att det finns folk på forumet som jobbat med plottrar tidigare som brukar kunna svara.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om det är samma fattning på den som på Rolands vinylplotters så vet jag att SignCom har 0,3mm filtpennor som passar för typ en femtiolapp ex moms.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tack för tipsen,

Det är en en DXY-980, kanske skulle ha skrivit det tidigare :oops:

När detta var en del av mina arbetsuppgifter för en ca 20 år sedan så brukade vi plotta film på ritpapper i vår A1 plotter.
Man körde ut två utskrifter i rad på samma papper, fick mycker bra svärta, bättre än laserskrivarna på den tiden.

Att köra ritningspapper i laser har jag sett tidigare, funderar på att testa det.
Att det skiljer på toner och toner är helt klart, förra kasetten var helt perfekt (blev som foto film) men inte den nya (där av funderingen att byta teknik).

Tack,
Skriv svar