Starta datorn utan laddare?
-
intercooler
Starta datorn utan laddare?
Hej. Har en gammal bärbar dator liggnas, som är död tyvärr. men nånstans borde det ju finnas nån sladd som jag kan koppla förbi hålet man sätter i sladden i. Kanske bakom batteriet(?)
Re: Starta datorn utan laddare?
Kolla vad batteriet har för spänning och anslut ett nätaggregat på den spänningen istället för batteriet, kanske?
Vad är grundfelet?
Trasig laddare eller tar inte laptopen emot ström?
Laptop-batterier tenderar att ha många kontakter och en del elektronik i batteripacket, min gissning är att batteripaketet tillhandahåller flera spänningar.
Däremot verkar laptops inte vara så kinkiga på inspänningen, testade en Dell Latitude XPi133 (Pentium I) som var specad på 19,5V (tror jag) men den sa ifrån först en bit över 24V och kröp ner till 15,5 - sen kunde mitt labb-aggregat inte leverera tillräckligt hög ström.
Vill minnas att spänningsregulatorn på ingående sitter som en separat krets i en del laptops. De torde dock vara ganska kinkiga med vad de får matat efter denna...
Trasig laddare eller tar inte laptopen emot ström?
Laptop-batterier tenderar att ha många kontakter och en del elektronik i batteripacket, min gissning är att batteripaketet tillhandahåller flera spänningar.
Däremot verkar laptops inte vara så kinkiga på inspänningen, testade en Dell Latitude XPi133 (Pentium I) som var specad på 19,5V (tror jag) men den sa ifrån först en bit över 24V och kröp ner till 15,5 - sen kunde mitt labb-aggregat inte leverera tillräckligt hög ström.
Vill minnas att spänningsregulatorn på ingående sitter som en separat krets i en del laptops. De torde dock vara ganska kinkiga med vad de får matat efter denna...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Laptopen på jobbet laddar inte alls så fort det skiljer endast lite lite från den spänning det ska vara. Det ska vara 19,5V, och jag har provat både 19 och 20 från en universalladdare (som inte har 19,5), men då kommer det upp en ruta som säger "Inte en originalnätdel. Laddar inte." 
Eller så är det nån jäkla överlagrad kod från nätdelen som datorn måste ha för att godkänna inspänningen...
Eller så är det nån jäkla överlagrad kod från nätdelen som datorn måste ha för att godkänna inspänningen...