Triac-fakta tack...
Triac-fakta tack...
Hej.
Håller på med lite av mycket och har nu tappat vettet helt när det gäller triacar, var ju ett tag sen man lärde sej dom. Förstår grunden hur dom fungerar, man klipper kurvorna som man vill ha dom, men min fråga lyder: Vad krävs för spänning på gaten för att öppna drain-source porten? Säg att vi kör 230 ac in på drain, vilken spänning måste vi då ha på gate? samma princip som på transistorerna eller?
Tack på förhand mvh Henrik.
Håller på med lite av mycket och har nu tappat vettet helt när det gäller triacar, var ju ett tag sen man lärde sej dom. Förstår grunden hur dom fungerar, man klipper kurvorna som man vill ha dom, men min fråga lyder: Vad krävs för spänning på gaten för att öppna drain-source porten? Säg att vi kör 230 ac in på drain, vilken spänning måste vi då ha på gate? samma princip som på transistorerna eller?
Tack på förhand mvh Henrik.
Re: Triac-fakta tack...
Du som vet själv vilken Triac du pratar om kan ju Googla fram ett datablad.
Där står exakt spänning och gateström som erfodras för just din Triac.
Där står exakt spänning och gateström som erfodras för just din Triac.
BT(A)40600B heter den, bifogar en länk till databladet här så får du,
om du vill, gärna läsa igenom och förklara för mej
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/7469.pdf
om du vill, gärna läsa igenom och förklara för mej
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/7469.pdf
- prototypen
Vgt står det på andra sidan, 1,3 V
Det kan behövas 50 mA för att få igång den.
Sedan heter det inte drain och sorce.
Det är anod 1 och anod 2, triggern heter gate.
En fyrkvadrants TRIAC kan man trigga med endera positiv eller negativ puls oavsett polaritet på A2.
Protte
Det kan behövas 50 mA för att få igång den.
Sedan heter det inte drain och sorce.
Det är anod 1 och anod 2, triggern heter gate.
En fyrkvadrants TRIAC kan man trigga med endera positiv eller negativ puls oavsett polaritet på A2.
Protte
Tackar.
Såg det värdet men tyckte det lät väldigt lite.
Öppnar den för fullt då om man släpper på 1,3V 50 mA
på gaten? 600 V rakt igenom alltså?
Såg det värdet men tyckte det lät väldigt lite.
Öppnar den för fullt då om man släpper på 1,3V 50 mA
på gaten? 600 V rakt igenom alltså?
En triac har bara två lägen.
Som en tyristor. Gaten fungerar mer
som en trigger, det går inte att stänga av
en Triac, den stängs vid nästa nollgenomgång.
Som en tyristor. Gaten fungerar mer
som en trigger, det går inte att stänga av
en Triac, den stängs vid nästa nollgenomgång.
I kvadrant 1,2 och 3 för att tilllägga. Vill man trigga i kvadrant 4 (positiv gate och negativ MT2/A2) så går det också, men den vill ha minst 100 mA då för garanterad tändning. Fast det är vid rumstemperatur.prototypen skrev:Det kan behövas 50 mA för att få igång den.
Vid lägre temperaturer blir det värre. I kvadrant 1,2 och 3 behövs minst 100 mA vid -30 grader C temperatur för att garantera tändning. Vill man trigga i kvadrant 4 kan det bli upp till 200 mA som behövs. Så man får se upp vid låga temperaturer.
Det är ganska vanligt att styra gaten med negativ spänning (kvadrant 2 och 3). Spänning med samma polaritet som A2 (kvadrant 1 och 3) fungerar också bra. Då slipper man den okänsliga kvadrant 4.
Man får driva den som man brukar göra med lysdioder - högre spänning och ett seriemotstånd. Gärna negativ spänning som sagt. A1 är den gemensama anslutningen. Vill man ha galvanisk isolering kan det vara trevligt att styra triacen med en optotriac och ett motstånd i serie från A2.gylto skrev:Öppnar den för fullt då om man släpper på 1,3V 50 mA
på gaten?
Två olika trick om man inte har ett nätagg som orkar ge 50-200mA kontinuerligt:
Det ena är captain-obvious-varning++ på, skicka bara en kort puls och stryp styrningen fram till den styrda växelspänningens nästa nollgenomgång.
Den andra är att "darlingtonkoppla" två triac'ar, en stor som styr hela lasten och en liten som har klart lägre triggström men åtminstone orkar driva den större triac'ens triggström. Jag är inte helt säker på om man kan "darlingtonkoppla" dem rakt av, jag skulle nog satt ett litet motstånd (säg kanske 330 ohm eller vad man har i bra-att-ha-lådan) i serie med den övre anoden på den lilla triac'en, för att det inte ska gå för hög ström genom den lilla triac'en under tiden då den triggat men den stora inte hunnit börja leda.
330 ohm är helt godtyckligt, eller så har jag hittat det i nåt exempel baserat på MOC 3020 & co
Det ena är captain-obvious-varning++ på, skicka bara en kort puls och stryp styrningen fram till den styrda växelspänningens nästa nollgenomgång.
Den andra är att "darlingtonkoppla" två triac'ar, en stor som styr hela lasten och en liten som har klart lägre triggström men åtminstone orkar driva den större triac'ens triggström. Jag är inte helt säker på om man kan "darlingtonkoppla" dem rakt av, jag skulle nog satt ett litet motstånd (säg kanske 330 ohm eller vad man har i bra-att-ha-lådan) i serie med den övre anoden på den lilla triac'en, för att det inte ska gå för hög ström genom den lilla triac'en under tiden då den triggat men den stora inte hunnit börja leda.
330 ohm är helt godtyckligt, eller så har jag hittat det i nåt exempel baserat på MOC 3020 & co