Hej!
Jag är cyklist och kan inte mycket om elektronik.
Nu har jag en elcykel med ett Panasonicsystem där laddaren har gett upp. Prissättningen i Sverige är absurd så jag försöker lösa problemet...
Det är ett Li-ion-batteri på 10 Ah med 7 celler seriekopplade. (http://www.monarkexercise.se/default.asp?PageID=527) Batteriet har en knapp och 5 dioder på sidan som indikerar laddnivå både under gång och vid laddning, originalladaren har inga synliga funktioner eller indikatorer.
Elfa har en laddare som är avsedd för Li-ion med rätt spänning. (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19127)
Frågan är, kan jag använda Mascotladdaren eller har jag då en potentiell bomb hemma? Originalladdaren kopplar mot batteriet med tre sladdar, två är uppenbart + och -, den tredje har jag ingen aning om vad den gör... Temperaturkontroll?, balansering? Kan jag utgå från att det är inbyggt i accen eller vet man inte?
Tacksam för svar./Johan
laddning av li-ion elcykelbatteri med mascot, risker?
Re: laddning av li-ion elcykelbatteri med mascot, risker?
Nu har ditt batteri en inbyggd BMU som sköter balansering och förmodligen bryter vid under/överspänning, men jag hade inte litat på det.
Ett litiumbatteri ska laddas med en metod som brukar kallas CC/CV, Constant Current / Constant Voltage. Först hålls laddströmmen konstant tills batterispänningen stigit till ett visst antal volt. Då växlar laddaren över och istället håller spänningen konstant tills laddströmmen sjunkit till någonstans nära noll och då stänger laddaren av. Jag tror inte det skulle vara någon bra idé att ladda med din mascot. Ett labbaggregat går att använda i nödfall men då ska man övervaka laddningen. Då ställer du in strömbegränsningen på max laddström och spänningen på batteriets maxspänning. När strömmättaren gåt ned till ca 100 mA så stänger du av och kopplar ur batteriet.
Själv har jag en sådan här:
http://www.bmsbattery.com/alloy-shell/2 ... arger.html
för att ladda min elcykel och den fungerar utmärkt och har ett bra pris.
Edit: Kollade dina länkar, den ser iofs ut som den skulle kunan funka, kolla upp så den är för rätt batterikemi bara. De har lite olika spänningar. Mitt 12S LiPo batteri har en spänning på ca 50 V fulladdat. Skulle man ladda ett 12S LiFePO batteri med samma laddare skulle det sluta illa...
Ett litiumbatteri ska laddas med en metod som brukar kallas CC/CV, Constant Current / Constant Voltage. Först hålls laddströmmen konstant tills batterispänningen stigit till ett visst antal volt. Då växlar laddaren över och istället håller spänningen konstant tills laddströmmen sjunkit till någonstans nära noll och då stänger laddaren av. Jag tror inte det skulle vara någon bra idé att ladda med din mascot. Ett labbaggregat går att använda i nödfall men då ska man övervaka laddningen. Då ställer du in strömbegränsningen på max laddström och spänningen på batteriets maxspänning. När strömmättaren gåt ned till ca 100 mA så stänger du av och kopplar ur batteriet.
Själv har jag en sådan här:
http://www.bmsbattery.com/alloy-shell/2 ... arger.html
för att ladda min elcykel och den fungerar utmärkt och har ett bra pris.
Edit: Kollade dina länkar, den ser iofs ut som den skulle kunan funka, kolla upp så den är för rätt batterikemi bara. De har lite olika spänningar. Mitt 12S LiPo batteri har en spänning på ca 50 V fulladdat. Skulle man ladda ett 12S LiFePO batteri med samma laddare skulle det sluta illa...
Tack för svar!, nu har jag också kollat specar och Mascot laddar precis som du säger med ström och spänning. Kul att lära sig lite mer. http://www.mascot.no/admin/common/getim ... ileID=1212
>den skulle kunna funka
skulle kunna... eller inte.
Det finns ju en risk att den tredje tråden faktiskt har en funktion - det skulle då t.ex vara nån slags feedback från batteriet till laddaren. Om nu laddaren inte har en ingång får den sigalen så kör de ju på och laddar även om batteriet signalerar "stopp" t.ex.
Slutsats: om du inte är 100% säker så riskerar du att det blir en bomb ändå!
Det bästa vore ju om man kunde få fram mer info om batteriet - ett datablad t.ex.
skulle kunna... eller inte.
Det finns ju en risk att den tredje tråden faktiskt har en funktion - det skulle då t.ex vara nån slags feedback från batteriet till laddaren. Om nu laddaren inte har en ingång får den sigalen så kör de ju på och laddar även om batteriet signalerar "stopp" t.ex.
Slutsats: om du inte är 100% säker så riskerar du att det blir en bomb ändå!
Det bästa vore ju om man kunde få fram mer info om batteriet - ett datablad t.ex.
Förutsatt att man har koll på vilket spänningsintervall och vilken laddström cellerna tål skulle jag säga att det kommer fungera ändå. Om det är en laddare avsed för rätt kemi kommer den slå av oavsett om det är laddaren eller batteriet som tar beslutet.
Däremot håller jag med om att det är dumt att exprimentera. Om man gör det ska det vara under uppsikt och långt ifrån brännbara material.
Däremot håller jag med om att det är dumt att exprimentera. Om man gör det ska det vara under uppsikt och långt ifrån brännbara material.