Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande? LÖST!
Re: Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande?
Just nu väntar jag på att kortet skall få "vila upp sig" innan jag skall köra "the Klas-Kenny test" men annars är !sspnd kopplad till en voltmeter så att jag kan övervaka den. På det fullt befolkade kortet är !sspnd kopplad till MCUn och en LED via ett 4k7 motstånd. För tillfället kör jag utan MCU och utan LED:ar för att minimera antalet felkällor.
EDIT: Tagit bort schemat eftersom det är knasigt.
EDIT: Tagit bort schemat eftersom det är knasigt.
Senast redigerad av hanzibal 27 april 2012, 02:09:46, redigerad totalt 2 gånger.
Vad har du för spänning på !SSPND när du kör utan LED och MCU. Hänger den i luften så kan du få problem. Du måste hänga upp den till V+ helst via en lämplig pull-up resistans.
Jag har 3,18V när jag kör med den konfigurationen men !sspnd är en output från USB-chipet så det känns fel att lägga på spänning på den.
EDIT: Se sid 7 i bladet. Just nu spelar kortet som aldrig förr och jag bara väntar på att triggern skall lösa ut. Lite orolig för att det skall bli Heisenberg av det
EDIT: Se sid 7 i bladet. Just nu spelar kortet som aldrig förr och jag bara väntar på att triggern skall lösa ut. Lite orolig för att det skall bli Heisenberg av det

Äsch, jag hade triggern på fel nivå så jag får göra om testet vilket innebär ca en 20 minuters väntan på att kortet skall vila upp sig tillräckligt för att kunna köra tillräckligt länge innan det lägger av.
EDIT: En rolig historia under tiden:
En björn och en kanin satt och bajade i skogen bredvid varandra. När de satt där och klämde som bäst kom sig björnen för att fråga kaninen:
"Har du också problem med att bajset fastnar i pälsen?"
Varpå kaninen svarade:
"Nej, det händer aldrig mig"
Vad bra, sade björnen, slet åt sig kaninen och torkade sig i arslet med honom.
EDIT: En rolig historia under tiden:
En björn och en kanin satt och bajade i skogen bredvid varandra. När de satt där och klämde som bäst kom sig björnen för att fråga kaninen:
"Har du också problem med att bajset fastnar i pälsen?"
Varpå kaninen svarade:
"Nej, det händer aldrig mig"
Vad bra, sade björnen, slet åt sig kaninen och torkade sig i arslet med honom.
Sådär, nu funkade det (lite synd att RIGOL DS1052E inte visar signalerna medan man väntar på trigg)
Vad jag kan se så hände inget särskilt med matningen när !sspnd gick ner. Därmed kan man kanske utesluta spänningsgrejen, eller?Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha, om !SSPND är en output skall du naturligtvis inte behöva någon pull-up för den men det skadar inte att ha en sådan men då för MCU:n så att den inte blir flytande för den istället.
Ja, det är nog inte spänningen som felar. Däremot kanske chippet har någon slags idle mode by default som träder in efter en tid. Detta bör du kolla ordentligt.
Ja, det är nog inte spänningen som felar. Däremot kanske chippet har någon slags idle mode by default som träder in efter en tid. Detta bör du kolla ordentligt.
Du är inte den förste som antar att !sspnd är en input, bladet är lite luddigt på sina ställen. Hittade ett schema på nätet där man satt pull-up till 3.3V dock upptäckte upphovsmannen senare att det var fel och ändrade sitt schema.
Jag tänkte att eftersom jag har voltmetern inkopplad så blir det väl en slags pull-up. Under "the Klas-Kenny test" hade jag även skåpproben på så det borde väl funka bra även om båda har fete-impedans och är s.k. svaga pull-ups (heter det så?)
Vad tycker du om trigger-bilden då, ser väl inte ut att hända något med matningen som stör, eller?
Jag har suttit med den skiten nu i flera dagar utan att lyckas lösa det, börjar bli rätt lack på det här och det som hela tiden gnager är att den förbenade labbprototypen ju funkar hur bra som helt. Där sitter USB chipet på en adapter och sladdarna bildar ett veritabelt ormbo, dessutom är den fullt utrustad med allt extra lull-lull och dessutom kopplad till en D-amp via I2S som MCUn styr via I2C. Kanske är det just det som är felet, att mitt testkort är tämligen obefolkat...inget skulle förvåna mig i detta längre. Snyft
EDIT: Såg nu att du kommenterat trigger-bilden. Har lusläst bladet och !sspnd skall generellt inte gå låg med mindre än att bussen blir idle och det lär den ju inte bli om jag spelar Spotify under hela testet. Dock är det riktigt att chipet skall gå ner i suspended mode om det inte kommit ljuddata på ett tag (t.ex. om hosten hybernerar), i så fall skall chipet dock vakna omedelbart när ljuddata återkommer. Detta händer garanterat inte när jag lirar musik som bara den. Det händer dock om jag bootar om PCn (har testat) men det gjorde jag ju inte precis.
Jag tänkte att eftersom jag har voltmetern inkopplad så blir det väl en slags pull-up. Under "the Klas-Kenny test" hade jag även skåpproben på så det borde väl funka bra även om båda har fete-impedans och är s.k. svaga pull-ups (heter det så?)
Vad tycker du om trigger-bilden då, ser väl inte ut att hända något med matningen som stör, eller?
Jag har suttit med den skiten nu i flera dagar utan att lyckas lösa det, börjar bli rätt lack på det här och det som hela tiden gnager är att den förbenade labbprototypen ju funkar hur bra som helt. Där sitter USB chipet på en adapter och sladdarna bildar ett veritabelt ormbo, dessutom är den fullt utrustad med allt extra lull-lull och dessutom kopplad till en D-amp via I2S som MCUn styr via I2C. Kanske är det just det som är felet, att mitt testkort är tämligen obefolkat...inget skulle förvåna mig i detta längre. Snyft

EDIT: Såg nu att du kommenterat trigger-bilden. Har lusläst bladet och !sspnd skall generellt inte gå låg med mindre än att bussen blir idle och det lär den ju inte bli om jag spelar Spotify under hela testet. Dock är det riktigt att chipet skall gå ner i suspended mode om det inte kommit ljuddata på ett tag (t.ex. om hosten hybernerar), i så fall skall chipet dock vakna omedelbart när ljuddata återkommer. Detta händer garanterat inte när jag lirar musik som bara den. Det händer dock om jag bootar om PCn (har testat) men det gjorde jag ju inte precis.
Nä, nu går jag och knyter mig - jobb imorgon bitti ju.
Tack alla som hjälpt mig med god råd, tips och uppmuntran!
Tack alla som hjälpt mig med god råd, tips och uppmuntran!
- Klas-Kenny
Kikade lite på ditt schema, du saknar pull-up/down på många ingångar, vilket gör att när du nu inte har alla kretsar runt om igång lämnas dessa ingångar flytande, det är aldrig bra och kan säkert orsaka problem!
Jag som precis hade borstat tänderna och allt, nu är lödkolven på uppvärmning istället
Sant som du skriver, visserligen har jag hårdvirat en del viktiga pinna som krävs för att kortet skall starta utan MCU men exempelvis flyter alla SPI-pinnar så jag får ta och löda på allt lull-lull, sätta i MCUn och se om det funkar.
Återkommer...

Sant som du skriver, visserligen har jag hårdvirat en del viktiga pinna som krävs för att kortet skall starta utan MCU men exempelvis flyter alla SPI-pinnar så jag får ta och löda på allt lull-lull, sätta i MCUn och se om det funkar.
Återkommer...
Sådär, har nu täppt till de flytande pinnarna.
Efter ca 3 minuters spelande lade kortet tyvärr av. Indikator-LED:en för !sspnd slocknade och sedan var det slut för denna gången.
Det enda som inte finns på plats nu är hörlursuttaget och de därtill hörande filterkomponenter, etc.
På det igen imorgon alltså. Godnatt!
Efter ca 3 minuters spelande lade kortet tyvärr av. Indikator-LED:en för !sspnd slocknade och sedan var det slut för denna gången.
Det enda som inte finns på plats nu är hörlursuttaget och de därtill hörande filterkomponenter, etc.
På det igen imorgon alltså. Godnatt!
Tjenare
Jag sitter precis och skissar på ett liknande kort och har försökt få kläm på det här med oscillatorer och kondingar.
Är det inte så att seriekapacitansen skall matcha oscillatorn? isåfall bör man väl ha kondingar på runt 50-60pF runt oscillatorn (något under 60 för att kompensera för strökapacitans på kortet) om oscillatorn är på 30pF?
Eller är jag ute och cyklar?
Allt enligt formeln:
Cload=(c1*c2)/(c1+c2)+Cstray
(kan ju förenklas till Cload=(c*c)/(2c)+ Cstray då man brukar ha lika stora kondingar
)
Där Cload är din kristalls kapacitans och c1/c2 är dina kondingar och Cstray är lastkapacitans.
Mvh
Reine
Jag sitter precis och skissar på ett liknande kort och har försökt få kläm på det här med oscillatorer och kondingar.
Är det inte så att seriekapacitansen skall matcha oscillatorn? isåfall bör man väl ha kondingar på runt 50-60pF runt oscillatorn (något under 60 för att kompensera för strökapacitans på kortet) om oscillatorn är på 30pF?
Eller är jag ute och cyklar?
Allt enligt formeln:
Cload=(c1*c2)/(c1+c2)+Cstray
(kan ju förenklas till Cload=(c*c)/(2c)+ Cstray då man brukar ha lika stora kondingar

Där Cload är din kristalls kapacitans och c1/c2 är dina kondingar och Cstray är lastkapacitans.
Mvh
Reine
Då skall du väl ha lägre lastkapacitans, d.v.s under 30pF?
Förresten, har du någon fungerande proto - hur ser ditt schema ut?
Oavsett vilket så kan du väl återkomma med dina erfarenheter.
Förresten, har du någon fungerande proto - hur ser ditt schema ut?
Oavsett vilket så kan du väl återkomma med dina erfarenheter.
Kan ändå inte släppa det här med kristallen, beteendet är som sagt samma som labbkortproton led av i början (före kristallbyte).
1. Jag använder denna kristall, är den av fel typ månne för 3V?
http://www.electrokit.com/kristall-12-0 ... 0-pf.44304
Senare tester visar visserligen att oscillatorn (ofta) fortsätter att gå trots att chipet går ner i suspend men det kan ju vara så att kristallen falerar mycket kortvarit men tillräckligt mycket/länge för att chipet skall "tappa andan". I tester har jag upptäckt att chipet inte tycks kunna återhämta sig efter ett klockfel.
2. Vad är egentligen skillnaden mellan oscillatorer och kristaller?
3. Vad skulle kunna få en kristall av ovan typ att falera?
1. Jag använder denna kristall, är den av fel typ månne för 3V?
http://www.electrokit.com/kristall-12-0 ... 0-pf.44304
Senare tester visar visserligen att oscillatorn (ofta) fortsätter att gå trots att chipet går ner i suspend men det kan ju vara så att kristallen falerar mycket kortvarit men tillräckligt mycket/länge för att chipet skall "tappa andan". I tester har jag upptäckt att chipet inte tycks kunna återhämta sig efter ett klockfel.
2. Vad är egentligen skillnaden mellan oscillatorer och kristaller?
3. Vad skulle kunna få en kristall av ovan typ att falera?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"beteendet är som sagt samma som labbkortproton led av i början (före kristallbyte)."
Har du testat med den kristall som funkade på labbkortet?
Swech
Har du testat med den kristall som funkade på labbkortet?
Swech