Laga bänkdiskmaskin?
Laga bänkdiskmaskin?
Har en bänkdiskmaskin, Elektro Helios DC4024, som slutat värma diskvattnet. Första tanken var att laga den själv men jag vet inte hur jag ska reda ut om det är termostaten eller värmeelementet som har gett upp, eller något anat. Ringde Elektro Helios support och blev kopplad till närmsta serviceverkstad. De skulle ha mellan 1800-2500 kr för att laga den. Den kostar 2900 kr ny och går ju att hitta en begagnad betydligt billigare.
Några förslag? Är det bara slänga skiten? Tips på billigare serviceställen i stockholmstrakten? Jag gillar inte slit-och-släng konsumtionsmentaliteten. Den är ca 3 år gammal och har körts ungefär 1-2 gånger per vecka. Borde väl hänga med ett tag till tycker man.
Några förslag? Är det bara slänga skiten? Tips på billigare serviceställen i stockholmstrakten? Jag gillar inte slit-och-släng konsumtionsmentaliteten. Den är ca 3 år gammal och har körts ungefär 1-2 gånger per vecka. Borde väl hänga med ett tag till tycker man.
Re: Laga bänkdiskmaskin?
Mot bakgrund av att du inte vet hur du skall reda ut om det är termostaten eller värmeelementet som har gett upp så blir mitt förslag att köpa en ny bänkdiskmaskin.
Håller den i tre år kostar den bara 9 kronor och 30 öre per disk med den intensitet du har diskat hittills.
Håller den i tre år kostar den bara 9 kronor och 30 öre per disk med den intensitet du har diskat hittills.
Börja med att ta av höljet och kolla att inget ser bränt ut på något kretskort. Värmeelementet kan man ohm mäta och termostaten kan du också ohm mäta.
Bara ta isär och mäta och se var spänningen inte kommer fram, eller om elementet är paj. Om de är de elementet så är de med största sannolikhet inte värt att laga då reservdelarna oftast är dyra.
Värmeelementet ligger förmodligen runt 1000-1500W nånstans för en bänkdiskmaskin, och borde (ska) stå märkt med Watt och Volt på plåten där du ansluter den. Därifrån kan du räkna ut vilket ohmtal det ska ha och mäta det med ohms lag. För lågt och du bränner säkringar, för högt och du värmer inte ordentligt. (+- ett visst antal procent såklart.. säkert 10% eller så är normalt)
Mät dessutom mellan bägge pinnar och jord (alla tre sitter lägligt ihop i samma "kontakt") och där ska det inte finnas någon resistans alls.
Är du osäker på el så är det det säkraste tipset att gå på om du vill försöka själv.
Dessutom brukar det vanligen finnas en skattkarta någonstans under höjet som berättar mer om vad maskinen gör och när, dvs ett flödesschema.
Följer man det genom en hel diskning brukar man kunna se vilket steg som tar för lång tid eller går för fort.
Mät dessutom mellan bägge pinnar och jord (alla tre sitter lägligt ihop i samma "kontakt") och där ska det inte finnas någon resistans alls.
Är du osäker på el så är det det säkraste tipset att gå på om du vill försöka själv.
Dessutom brukar det vanligen finnas en skattkarta någonstans under höjet som berättar mer om vad maskinen gör och när, dvs ett flödesschema.
Följer man det genom en hel diskning brukar man kunna se vilket steg som tar för lång tid eller går för fort.
Zeus: Den varianten hade jag faktiskt glömt bort helt.
Ska fan ta och koppla om min diskmaskin med bara för att snåla på elen. Varmvattnet ingår i hyran
Ska fan ta och koppla om min diskmaskin med bara för att snåla på elen. Varmvattnet ingår i hyran
Se till att skrapa av äggbara, det kan fastna av värmen.
Diskmaskinen jag har klarar varmvatten, vissa kan få lite kort disktid.
Men testa! Otur om disken inte blir torr bara.
Diskmaskinen jag har klarar varmvatten, vissa kan få lite kort disktid.
Men testa! Otur om disken inte blir torr bara.
Inloppsventilerna brukar inte gilla för varmt vatten bara!
Sen så får man sämre sköljegenskaper men de kanske man kan leva med!
Sen så får man sämre sköljegenskaper men de kanske man kan leva med!
Jo jag har reparerat diskmaskiner i 5 år så jag har iallafall lite koll på vad man inte bör stoppa i dom 
gOry har rätt angående inlopps, men dom brukar palla runt 80 grader i ett par år, så i det här fallet borde det inte spela någon större roll. Varken jag eller TS har en splitt ny maskin liksom.
gOry har rätt angående inlopps, men dom brukar palla runt 80 grader i ett par år, så i det här fallet borde det inte spela någon större roll. Varken jag eller TS har en splitt ny maskin liksom.
Tack för alla svar! Jag har koll på ohms lag och hur man mäter spänning, ström och resistans, annars skulle jag inte överväga att försöka själv.
Däremot har jag aldrig skruvat i diskmaskiner och liknande förut.
En fråga bara, hur mäter man en termostat?
En fråga bara, hur mäter man en termostat?
- ochkl0620
- Kontakt:
En termostat är som en strömbrytare som bryter när inställd temp uppnås. Ställ den på exempel 40c och värm givaren, slår den ifrån vid 40c så funkar den.
- ochkl0620
- Kontakt:
kan du inte välja disk temperatur? Testa annars att lägga givaren i en kastrull och ställ på spisen, om den slår ifrån när vattnet blir varmt så är den okej.
Nej det finns ett par olika program med bilder på div köksredskap, ingen aning vilka temp det rör sig om. Men enklast är väl att bara välja det kortaste/kallaste programmet och sen hälla på lite varmt vatten och se vad som händer.