Miniatyrbrytare till datormus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
URIPUI

Miniatyrbrytare till datormus?

Inlägg av URIPUI »

Hej!

Om man vill byta ut de miniatyrbrytare eller mikrobrytare som sitter i datormöss, var köper man då dessa?

Jag försöker laga en gammal mus som har dålig kontakt på vänster musknapp. Jag har redan tagit isär den och när jag skulle lyfta upp locket på brytaren så sprack plastklipset på ena sidan som håller locket på plats. Den var så tätt monterad jämte en annan brytare så jag kunde inte komma åt den. Om jag nu vill byta ut den här brytaren, var hittar jag en motsvarande?

Ska det vara NC, NO brytare? Hur vet man det? Jag hittade lite intressanta artiklar på Amazon och på Alibaba. Men jag vill inte beställa 1000 stycken från Kina bara för att byta ut en enda brytare. På Amazon säljer de Omron D2FC-FN parvis till en billig peng, och denna ska vara den som används till bl.a. Logitech och Microsoft möss. Det här är en Trust mus.

Länkar:
http://www.alibaba.com/product-gs/31323 ... witch.html
Användarvisningsbild
Andy

Re: Miniatyrbrytare till datormus?

Inlägg av Andy »

Har du ingen ”donator mus”?
Brukar finnas i varje hem, möss som inte används mer. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TACK URIPUI!!!! Jag kom på hur jag ska lösa ett helt annt problem. Behövde mikrobrytare, nu vet jag var jag har sådana. :)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När jag bytte köpte jag på elfa, samma modell tror jag. Först bytte jag plats på dem, man använder ju vänster knapp bra mycket mer.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Tack!

Nej, tyvärr har jag ingen annan mus som jag inte använder. Det här är en mus från en vän som jag tänkte prova laga.

När det gäller det här med NC/NO konfiguration så ska det vara NC, NO, C. I den ordningen, om man tittar från det hållet där den lilla plastbiten sitter.

De där Toyo brytarna som finns på Swech passar in på den beskrivningen. De andra brytarna som säljs av Deal Extreme passar inte. Där är det C, NO, NC, sett från den lilla plastbiten.

Benen ligger ju i princip på samma sätt i båda fallen. Du har C (common) längst ut på ena sidan. Du har NC (normally closed) på den andra sidan av brytaren. Och du har NO (normally open) i mitten som det mittersta benet. Men skillnaden är att den lilla plastbiten som man trycker ner sitter i "fel" ände av brytaren. Titta lite närmare på bilderna så får ni se.

Jag hittade också på Kjell & Co en som heter D3. Där är det också C, NO, NC.

Alltså problemet med det här är att den lilla plastbiten som bryter kontakten hamnar på fel sida om man monterar brytaren på rätt sätt med benen åt rätt håll på kretskortet. Då kommer inte musknappen att hamna ovanför den lilla plastbiten. Resultatet är en musknapp som inte fungerar alls.

Om man istället vänder på brytaren så att plastbiten hamnar rätt under musknappen, då kommer inte benen att hamna rätt i förhållande till kretskortet. Resultatet kan bli att musknappen hela tiden är intryckt! Så man måste hålla musknappen inne när man flyttar markören på datorn, och för att "dubbelklicka" så måste man släppa upp knappen två gånger eller "dubbelsläppa" kanske man ska kalla det.

Det blir helt galet med andra ord. För att komma runt det här så kan man eventuellt modda kretskortet och bryta kretsen någonstans eller korsa ledningen på något sätt för att få en "rättsida" på det.

Eller så köper man rätt brytare från början.

Jag ska nog beställa från Swech.

Vet ni var man kan köpa kopparnät som man kan träna lödning på? Jag har tränat lösning när jag läste Ellära i gymnasiet, men det har fallit lite i glömska då jag inte löder så ofta. Det skulle vara bra att öva lite. Jag såga att Kjell hade såna kopparnät men de var inte så billiga. Man behöver ju kanske fem stycken.

Länkar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36054
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... nat-p87006

P.s. Miniatyrbrytare är de lite större, mikrobrytare heter de här. Kjell kallar det "superminiatyr".
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns ju en anledning till att man behöver byta brytaren från första början, de är för att de snålas på kvallen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Donatormöss, visserligen med okänd status men troligen frisk högerknapp, brukar väl kosta typ 1-2 tior på second hand / loppis, kan kanske vara värt att sticka in huvudet på Röda Korsets Kupan eller liknande...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

en fabriksny knapp från mig kostar 3.50:-

Swech
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor