Det som fortfarande inte finns hos andra idag är ju framförallt RDB, Rigid Disk Block, underbart system där man bland annat lagrar filsystemet i RDB, så om man sen flyttar disken med den helt nya moderna filsystemet från en Amiga till en annan somm aldrig hört talas om filsystemet innamn så kan den mounta disken och använda den direkt.MiaM skrev: Det finns fortfarande saker jag saknar från amigans OS som det är märkligt att andra OS inte har.
Locale fungerade också ypperligt bra, men tydliga regler om att programemts inbyggda språk alltid ska vara engelska och sen har man standardiserade localefiler som innehåller övriga språk, mycket enkelt att låta andra översätta sina program på det sättet, och fanns inte programmet på ens eget språk, ja då blev det engelska, inte tyska bara för det var en tysk som hade skrivit det..
Dessutom så kunde man ta en äldre localefil till en nyare version av program, men allt uppdaterat blev på engelska då, medans det som var samma blev ens lokala språk.
Locale användes då av såväl OS'et som applikationer.
sys: också (roten på disken man bootade ifrån), tror det fanns ett par till.Enheter med valfria namn och möjligheten att använda enhetsnamn, volymnamn och assigns helt utbytbart från varandra, och så de där "hemliga" auto-assignsen som typ Progdir: (vet inte om det fanns nån mer).
Dom tangentborden fanns i alla A1000, A2000A (som egentligen är en A1000 i stor låda, till skillnad från de vanligare och bättre B/C versionerna som är A500 i stor låda) samt tidiga A500, man kan som sagt se det på att dom har C=-logga istället för Amiga-A på ena Amigaknappen, plus att dom har röd capslock-lysdiod.Tangentbordet på tidiga A500 och A2000, det med separata omkopplare för varje tangent lödda på ett stort kretskort, var helt underbara. (Alla amigatangentbord med en commodorelogga istället för amigalogga på ena amigatangenten är sådana tror jag, A2000-bord med små F-tangenter är också sådana tror jag).
Riktigt bra tangentbord ja. Jag byggde in ett sådant från A500 i hemslöjdad låda så jag fick externt tangentbord på en A500 jag byggde in i desktoplåda i forntiden..
Jag tror iofs inet det var MOS som stoppade där, problemet var snarare att man tog de enorma vinsterna man gjorde på Amigorna och plöjde ner dom i den dödsdömda PC-satsningen (som aldrig gick en cent med vinst) istället för att lägga pengar på utveckling, dessutom hade man ju en del korkade chefer som lade ner varandras projekt för att markera revir typ, står mycket intressant om deyt där i "on the edge".Ja, sen var ju hårdvaran outstanding på 80-talet men tyvärr så satt ju Commodore med Mos Technologies som inte hängde med i utvecklingen. De skulle ha utvecklat AGA-kretsarna eller nåt klart fetare tidigare och sett till att en ny kretsuppsättning kan hantera allt, och sålt av Mos Technologies efter att ha gjort sig oberoende av de gamla kretsarna (inklusive t.ex. CIA'erna som ju blev kvar i A1200/4000-burkarna).