Frågan är: kan man direkt förvänta sig höga EMC värden?, vilket skulle kunna ställa till problem inför en CE märkning av kretsen.
Om kretsen i fråga är en: µc som genererar en PWM signal (1kHz) vars uppgift är att dimmra en lysdiod via en 5m lång oskärmad kabel, strömstyrkan i kabeln 12V/100mA.
Ren spontant så känns frekvensen alldeles för låg för att sladdarna ska kunna utgöra några antenner.
Men vad säger ni som har erfarenheter kring sådana tester?.
Eller ska man i sådana här fall direkt jämna ner PWM pulserna med hjälp av kondensatorer, så att det istället rinner likström i sladden?.
PWM i Långa sladdar = EMC problem?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: PWM i Långa sladdar = EMC problem?
Jag misstänker att problemet inte är PWM-frekvensen i sig utan de snabba flankerna på signalen. Där har du nog komponenter högt upp i frekvens. Som radiot hade jag inte velat ha en sådan pryl i närheten 
-
limpan4all
hcb har helt rätt, det är inte PWM frekvensen du skall titta på, så lågt ned i frekvens mäts inte ens (gränsen ligger vid 9kHz).
Det du skall räkna på är stigtiden och räkna om den till frekvens där kommer du att ha problemet.
Ett lågpassfilter är enda sättet att ta ned flankerna till 1kHz eller någonstans däromkring.
Men tyvärr så innebär det mera labbande eller ordentlig uppmätning inför simulerandet...
Det du skall räkna på är stigtiden och räkna om den till frekvens där kommer du att ha problemet.
Ett lågpassfilter är enda sättet att ta ned flankerna till 1kHz eller någonstans däromkring.
Men tyvärr så innebär det mera labbande eller ordentlig uppmätning inför simulerandet...
om du kör en balanserad signal blir det inga störningar, tre tåtar, jord , +PWM, -PWM, och ser till att strömmen i +-PWM är lika.
edit:
glömde att +- helst ska vara tvinnade.
edit:
glömde att +- helst ska vara tvinnade.
Senast redigerad av svanted 24 april 2012, 09:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Okej, tack allihopa, då är jag med!.
Äntligen lite kvalitetstid med miniräknaren & oscilloskopet
Äntligen lite kvalitetstid med miniräknaren & oscilloskopet