X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips, Nu en liten f

Inlägg av X-IL »

Nej man måste inte, men jag tror ärligt talat det blir svårt att bygga en om du inte klarar att tvinna kablar parvis :)

Det är ett sätt hålla ihop kablarna samt kanske till viss del minimera störningar. Först varje par tvinnade, sen paren runt varandra. På bilden har de dock tappat det mesta av sin form. De ska kanske bytas ut mot skärmade kablar framöver, beror på vad jag springer på.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Som jag nog skrivit tidigare i den här tråden så kommer det inte att bli en liten maskin det här. Men så blir det när man inte bygger från dedikerade delar utan utifrån vad man får tag på. Footprint med utstickande motorer kommer att hamna på ca 940x940mm, men arbetsytan i X,Y blir "bara" 420x420. Jag skulle alltså ha kunnat byggt en med rörligt bord och hållt mig inom samma yttermått.

Jag hoppas dock att det blir värt det i slutänden, jag kommer att behöva stuva om lite i garaget för att få plats med en kvadratmeter fräs också.

Nu är ju två axlar monterade med motorer, kvar innan jag får ihop ett helt kartesiskt system är att tillverka aluplåtarna för att binda ihop bottenramens delar(varav en dubblar som motorfäste), att få dit något slags fötter samt att bearbeta en till motorkoppling.

Vad tror ni andra, kommer det att bli en maskin som jag skulle kunna sälja för några pengar?(absolut inte planen, bara en allmän fråga) Det är ju ingen Boris eller proffsmaskin, men som en Lillasyster eller POSY borde den väl vara värd i alla fall? Kulskruvar på alla tre axlar, linjärlager överallt osv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:evil: :oops: :(
SUCK
Överhandsfräsen jag tänkt att använda som spindel är ju helt ofantligt lagerslut... Hur kan jag ha missat detta? Inte bara själva kullagren utan även lagersätet framtill är bortom räddning och glappar galet mycket. Antar att det är för att jag kört obelastat som jag inte märkt något.
Så POS, du kan få tillbaka dina spännhylsor. Nu får jag ta mig en funderare över hur jag ska lösa det här problemet. Kanske en Kina-öhf till att börja med.

:tumner: :tumner: :tumner:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller en överhandfräs från Ö&B för 199 kronor. När lagrena ger upp i den är det bara att kvista ned och köpa en ny.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det var exakt en sån jag menade med Kina-öhf (Kina-överhandsfräs).
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Till slut har jag ställt undan ventilslipen ett tag, samt slipat upp lite borr hjälpligt samt fått digitalerna monterade på Julafräsen, så i veckan sågade jag till en aluplatta 200x100x20 (aningens för stort för ragen, men med en vändning gick det att få till). Tursamt nog dubbelkollade jag den utskrivna cadden först, annars hade det blivit andra mått och en värdelös bit.

Efter omcaddning och en kväll i garaget i går saknas nu bara ett ca 44mm stort hål i mitten, skönt med digitaler för att få hålen på rätt plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Idag var det en sån där kväll som nästan aldrig inträffar. Nästan allt bara flöt på och det blev en hel del gjort. Kvällens resultat finns i bilderna nedan. Inte så mycket att säga om dem om nu inte någon mot förmodan har någon fråga.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Kul att se att det flyter på och skönt med dagar då bara allt går som det ska.
För mig brukar det vara så, att sådana dagar följs av dagar där jag kommer på vad jag missat. :roll:

EDIT: Jag har nog inte kommenterat i dina trådar så mycket men det är imponerande vad ihärdig du är.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tack Cano,
Men ihärdig vet jag inte, långsam kanske...

Det som blev färdigställt ikväll tror jag inte jag kan ha missat så mycket på, plattan passar ju som synes och motorn blev bra linjerad. Motorkopplingen borrade jag ur halvorna och borrade och gängade hål för stoppskruvarna, och de sitter ju också på plats. Så jag har en bra känsla just nu. Inte så himla mycket innan det är dags att docka portal med bottenram för att få ihop allting och se ungefär hur mycket portalbenen skall kapas av.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men det är väl själva f-n... Satt och caddade igår kväll, tänkte att nu kommer jag inte att göra samma tabbe som förra gången. Idag sågade och borrade jag upp biten:
platta baksida bottenram.jpg
Men vad har hänt, hur kunde det bli fel när jag var så noggrann. SUCK varför kollade jag inte upp en utskriven variant mot verkligheten innan jag borrade. Nu gick det dock väldigt lätt att åtgärda med fyra nya borrhål, men det stör ändå.

Och anledningen att jag inte "testade" biten i en komplett ritning av fräsen är dels att modellen är så tungjobbad nu, och dels att den inte är riktigt up to date, beroende på det första...

Jag som tyckte att jag hade koll på vad som skulle vara uppåt och nedåt....

Och ja, jag gillar hur 12.9-skruv ser ut, det är enda anledningen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Shit happens, det gör väl inget - det funkar ju.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Japp, det var därför jag inte kasserade biten och gjorde en ny.
Nu är det nog bara någon form av fötter innan jag skulle kunna provmontera bottenramen med portalen, dock utan drivning på portalen, för det behöver jag borra några hål i bottenbiten på portalen också. Får se om det händer i morgon.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ytterst tveksamt om det blir något gjort idag, åkt på ännu en vända med svag feber (andra på tre veckor). Febern är väl OK, men allmäntillståndet eller vad man ska kalla det inbjuder inte till garageskoj. Får se närmare kvällen hur det ser ut. I morgon skall jag till Örebro med dottern på barnkalas i tre timmar, jippi....
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ikväll är en stor milstolpe passerad :D
Fräsen har alla tre axlar ihopmonterade och har rört på Y-axeln (X för de bokstavstrogna). Jag kom dock bara upp i 8000mm/min, men under samma usla förutsättningar som förut, helt ojusterat och med 24V nätagg. Efter lite uppsmörjning, upprätning, viktlättning, justering, innötning och nytt nätagg ska inte 10000mm/min vara något problem.

Det finns ett ställe på undre linjärenheten som verkar gå lite trögre framförallt åt ett håll, om det beror på skruven, linjärskena, uppriktningen av maskinen eller nåt annat vet jag inte ännu. Skall skaffa mig en fettspruta som passar och gå över allt som ska fettas in.

Maskinen är rätt tung redan nu, jag lyfter den, men det är knappt, så kanske 40kg (ja jag kan lyfta mer men den är ganska otymplig också).

Här kommer en risig bild:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag var starkare än jag trodde, vägde fräsen nu och den väger strax över 50kg. Dessutom smorde jag upp kulskruven litegrann och hittade en eventuell orsak till att jag hade en rough spot. Dammskyddet är skadat i ganska precis den regionen. Skall väl kanske testa utan dammskyddet för att se om det är det som spökar.
Nu börjar det bli hög tid att röja upp i garaget och skaffa en bordsskiva att ställa fräsen på. Men det får bli nån dag när jag mår bättre, idag är jag hemma från jobbet vilket inte hör till vanligheterna.

Nu är det bygge av bordet, spindelfäste och spindel samt kabeldragning kvar innan den kan provköras. Jag kommer nog att försöka bygga ihop ett bättre nätagg innan dess också.

Resterande bitar är ju inte så intressanta så det kommer nog inte att dokumenteras så mycket heller.
Skriv svar