Jag har ett litet problem med Mach3 som jag inte blir klok på. Jag försöker köra ut en liten bit som ser ut som i bild nedan. När jag singelsteppar koden blir biten korrekt, men när jag kör i full fart så blir det en radie på ca 5mm i varje hörn på den innre geometrin. Nån som kan förklara varför den gör så
Koden (skapad med Cambam) för den innre geometrin ser ut som följer:
Constant velocity vs. exact stop!
Det finns en inställning i ditt CAM-program för detta, jag råkade på det när jag fräste kretskort, i 2000mm/min blev det fint, i 4000 så sneddade den och rundade av alla skarpa kanter då den försökte hålla konstant hastighet. Den metoden går snabbare och vibrerar inte lika mycket i min halvklena maskin men exakt stop gör skarpare kanter.
Senast redigerad av dar303 11 april 2012, 10:54:03, redigerad totalt 1 gång.
Du är inte ensam om att den lilla detaljen. Det gjorde jag också och kunde inte komma på varför den startade X innan Y hade kommit fram. G61 innebär ju att den kör klart hela toolpath och stannar i ändläget innan den börjar med nästa.
Jag har inte hunnit röna ut om det är någon skillnad i rörelserna om man använder G64 P0.001 kontra G61.
Jag kör emc2 Tecno, G64 Px.xxx kanske inte finns i Mach3.
"G64 Px.xxx (blend tolerance mode)
G64 now takes a parameter specifying the path following tolerance to be obeyed during blending. If you are in inch mode and program G64 P0.05, you tell the planner that you want continuous feed, but at programmed corners you want it to slow down enough so that the tool path can stay within 0.05 inches of the programmed path. The exact amount of slowdown depends on the geometry of the programmed corner and the machine constraints, but the only thing the programmer needs to worry about is the tolerance. This gives the programmer complete control over the path following compromise. The blend tolerance can be changed throughout the program as necessary. Beware that a specification of G64 P0 has the same effect as G64 alone (above), which is necessary for backward compatibility for old G Code programs".
Passar också på att tacka för länken!
Nu har jag varken hunnit provköra eller har Mach3 framför mig, men man ska alltså sträva efter G64? Och sedan avpassa lämpliga parametrar inom G64 till sig maskin? Någon som hittat en bra grundinställning på G64 eller har bra anledningar till att köra G61?
Ett till fenomen som jag noterat är att trots att jag satt matning till 400mm/min så ser jag att på vissa sträckor i fräsningen så drar maskinen iväg med 1200mm/min tillsynes utan anledning varför tar den helt plötsligt detta beslut? Jag har inte ändrat matningen, den är samma för hela körningen.
Lär väl vara ytterligare nån installning jag inte hade en aning om att den fanns
Rätta mig om jag har fel, men visar inte MACH3 förflyttningshastigheten i det tredimensionella rummet? Alltså att alla räknas in, så om du förflyttar X och Y samtidigt så visar den komposanthastigheten. Borde väl dock vid 400mm/min aldrig bli mer än 565mm om man kör två axlar och 692mm/min om man matar XYZ med 400mm/min var. Nu har jag säkert räknat galet med pythagoras nånstans men i den storleksordningen i alla fall.
Om man specificerar en matningshastighet, säg 400mm/min så är det den hastigheten som verktyget förflyttas med och också det som (ska) visas i DRO'n för verklig feedrate när man kör G1, G2, G3 etc - under förutsättning att feedrate override är på 100%. Vid snabbtransport (G0) däremot så körs axlarna med maximal hastighet* varpå den resulterande/verkliga hastigheten, sett till verktyget, blir högre än respektive inblandad axels hastighet.
* Eftersom alla förflyttningar i Mach3, även G0, sker interpolerade så är det den, i motortuning, långsammaste axeln som "bestämmer" vilket gör att alla axlar alltid startar och "kommer i mål" sammtidigt.