Planer på kraftig a-traktor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ulf

Re: Planer på kraftig a-traktor

Inlägg av Ulf »

HUA, vilka priser för körkort!
Jag har för mig att lämplighetsintyget, som det hette när jag tog mc-kort, kostade 125 spänn.
Det hade gått upp till hela 175 ett och ett halvt år senare när det var dags för bil.
Övningskörde sedan privat för lastbilskort. Första turen med släp var med kompisen timmerköraren.
Uppgiften blev att backa in för lastning på en smal skogsväg. Det var dryga 2km och tog någon timme.
När vi kommer fram så finns det en rejäl vändplan... . Kompisen njöt i fulla drag och jag var dyngsvett!

När det är så dyrt får man vara rädd om lappen mao!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är groteskt dyrt idag, dessutom försöker de kräma så många extralektioner de kan på en massa skit utan att komma nån vart om man väljer körskola idag tyverr. Det var väl knappt en djäkla käft som behövde tex 30 lektioner förr om man inte var helt jädra retarded eller att vederbörande aldrig hållit i en ratt förut, men idag verkar många tvingas gå och harva en massa dynga iställetför det man egentligen borde = konkret intensivnötning med riktig körträning, men nä, de verkar vara farsans plånbok och förmågan att slicka röv (vilket smidigast göres med en sedelbunt) som gäller hos en del ställen. :tumner: :tumner: :tumner:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Förbannat dyrt, ja, inte bara med B-körkort nu heller, A är precis lika illa...

Flickvännen gjorde allt genom körskola när hon tog B-kortet, de lyckades kräma fram 25 körlektioner á 440:- innan de bokade hennes prov, för "de vill ju vara säkra innan", jovisst :doh:
Jag tog mitt mestadels privat, tog fem "lösa" körlektioner till det kändes bra och bokade prov själv, gick utmärkt.

Och idag går det ju inte heller att ta det helt utan körlektioner, både för bil och mc har jag varit tvungen att ta åtminstone någon körlektion för att ha möjlighet att göra risktvåorna (de hålls enbart av körskolor), för att de vill se att man kan köra tillräckligt bra för att göra risktvåan...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, en bekant (som kört moppe och lätt mc mm sedan han gick i skolan) sade han var tvungen att öva olagligt på småvägar och annat för att det helt enkelt inte blev rimligt annars när han skulle ta A licensen för tung MC förut. Nu säger jag naturligtvis inte att man inte måste öva ordentligt så att man kan sin sak innan man börjar köra hoj i full hastighet, tvärtom!, utan att det väl ändå måste vara bättre man kan få en seriös bedömning och kunna ta lektioner i sådant man inte kan istället för att de skall harva en massa dynga tjog lektioner innan något händer av det man verkligen skulle ha behövt träna på... Kontentan blir ju med det nuvarande systemet endast att fler MC förare utan adekvat träning kör mer eller mindre lagligt ute på vägarna istället. Det är i praktiken omöjligt för polisen att hålla koll på detta, sådant måste ju främst ske medelst självinsikt och ordnad träning men istället gör ju det nuvarande systemet att fler och fler hamnar i moment 22 (både för A, B, etc). :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tror iofs inte det är så förskräckligt många som kör MC utan kort iofs, framförallt efterssom försäkringen blir ogiltig då.

Det suraste när man tog MC-kort var ju körgårdsövningarna, nåt man hade kunnat öva på hemma själv om man hade haft en MC att öva med, men nu fick öva på dyr körlektionstid..
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Pfft! MC kort e ju inte så svårt? själv har man ju kört moppe i över 2 år och det enda körläraren gnäller på är att man ständigt låser bakdäcket vid bromsövning. . . Annars är det ju bara att sätta sig på motorcykeln?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

zoomyx, återkom när du har lappen i handen..
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Haha jo. . . kanske inte ska vara för kaxig. . .
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bonusfråga:

Finns det länder som inte har körkortkrav eller där ingen bryr sig om körkortregler? :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjaa, det är ju sas aningen lättare att ta lappen i tex Thailand än här enligt uppgift (sedan får man väl efteråt lära sig deras förebenade vänstertrafik men det är ju en annan femma, vet en bekant till farsan krockade med en minibuss som kom i fullfart ut ur en krök på svensk mark prydligt hållandes i mitten av vänster körfält, ingen människa skadades allvarligt som tur var å han nästan han veja ner i diket men bussen som de förmodligen fått låna blev skrot vad jag minns, klev så klart ur ett gäng chockade Thailändare som förmodligen inte hunnit dricka sitt morgonkaffe, de såg rätt konfunderade ut... Detta var dock längesedan. :mrgreen: )...

Var ganska nyligen Frankrike införde körkortskrav (utgår i allafall från att de fallit på den punkten idag utan att veta mer om saken) har jag för mig, relativt sett. om jag inte mins helt fel
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En kompis som tog körkort i polen (han bodde där ett tag) sa att det var en ren formalitet, missade man uppkörningen betalade man lite extra så hade man kortet ändå, kändes lagom seriöst, speciellt som han utan vidare växlade in kellogskörkortet mot ett svenskt när han kom hem igen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ber om ursäkt Trodde att denna tråd handlade om körkort!
Men så var det ju inte så jag raderar mitt inlägg!

Lasp Member of keep the thread clean (KTTC) ;-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Numera måste man väl vara i ett annat land en viss minimitid för att som svensk medborgare kunna "växla in" ett körkort till svenskt körkort.

Jag minns att precis när vi gick med i EU så skrev media om "gibraltarkörkort". Man såg till att åka till Gibraltar t.o.r. två gånger med drygt 6 månaders mellanrum, och kastade biljetten för första hemresan och andra ditresan. Vid första resan tog man körkort där som väl i princip gick till så att fyra personer körde upp samtidigt genom att göra varsin högersväng runt ett kvarter eller nåt sånt. Sen visade man gibraltarkörkortet + biljetten för första nedresan + andra hemresan för dåvarande vägverket och påstod att man varit där hela tiden i drygt ett halvår, och fick ett svenskt kort...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måhända värt att testa, om inte annat så av rent principmässiga skäl...
Att den svenska systemet ändå är ett förbanskat såll där varje idiot med tillräckligt stor pengakista ändå får lappen i vilket fall och att alla helgfyllon och liknande ändå passerar utan problem vet vi ju redan... Kort sagt är det väl enbart en fråga om egna surt förvärvade slantar det handlar om i slutänden i vanlig ordning, följaktligen ser jag inga som helst problem med att folk tar det billigaste alternativet oavsett vad det råkar vara, det är ändå samma skit man kommer att möta på gatan oavsett och tyverr finns inget kort för fotgängare, den kategori som verkilgen skulle behöva kort för att få färdas i trafik... :roll: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker snarare det är cyklister som borde ha ett körkort, nu bor jag inte inne i stan längre, men cyklister i stan borde man fan bedriva skyddsjakt på, man är rädd för dom när man går efterssom dom kommer och mejar ner en, och man är rädd för dom när man kör bil då dom kör i körbanorna men inte har en susning om en trafikregel, gärna utan lyse och reflexer på kvällen med..
Skriv svar