Mitt första gitarrprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
labmaster

Re: Mitt första gitarrprojekt

Inlägg av labmaster »

Tack för tipset om att halsen skall luta några grader Perkla. Eftersom det är en LP Junior kommer jag inte sätta på en tune-o-matic. Det blir istället en ResoMax Wrap NW1. Halsen lutar några grader men det syns inte på bilderna. Jag kommer givetvis inte fräsa halsen innan jag har tillgång till en 3D solid på stallet eller innan jag har stallet på skrivbordet här hemma. Möjligen fräser jag en hals ur en grankvist för att testa hur det går att fräsa efter det som jag CAD:at. Det finns gott om gamla plankor på vinden som går att provfräsa i.

Nu väntar mister Sandman men innan han får sin vilja fram laddar jag upp en blid på resultatet av kvällens provfräsning. Imorgon eftermiddag skall jag fräsa halsfästet för att se hur det kommer att passa i fickan. Hålet på baksidan och radiefräsningen runt ytterkonturen får vänta till ett senare moment.

By the way, jag tar gärna emot idéer och erfarenhet från er som följer mitt projekt men det vore väldigt snällt om ni kan hålla er från att posta bilder med ironiskt inslag i min projekttråd.

Med detta önskar jag alla nattsuddare en riktigt god natt.
body1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja Junior modellen har ju precis som Melody Maker serien nåt man kallar för Juniorstall eller "Wrap Around" stall, alltså stall och stränghållare i samma, och det är det som ska sitta på denna typen av gitarr åxå men självklart går ju vilket stall som helst att använda bara man bygger gitarren där efter.

Denna prototypkropp ser ju helt okej ut.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur går det här då ? Kommit nån vart på bygget ?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja lite, jag har gjort en första version av CAM-beredningen till halsen och provfräst en stump nedtill för att se hur den passar i halsfickan.

Jag har sett lite olika teorier avseende passningen mellan fickan och halsen. En del säger att det skall vara greppassning och en del säger att det skall vara en spalt på 0,2 mm för att limmet skall få plats. Den senare uppgiften har jag fått från en möbelsnickare med 45 år i yrket och det tycker jag klingar ganska bra. Han gav en ganska vetenskaplig beskrivning på hur limfogen fungerar. Nåväl, jag får försöka kontakta någon gitarrbyggare som lever på sitt yrke. Det finns en som jag känner till i Finland och ett par i Kanada. I Sverige finns det väl mest hobbybyggare numera ty det lär väl inte gå att leva på att bygga gitarrer här i Sverige.
svanted

Inlägg av svanted »

så är det nog ang lönsamheten på området...
vad gäller ditarrer är det mycket hokuspokus, ungefär som med konst, där man kan betala massor för bara loggan, tillverkaren, konstnären, e.t.c.
för en gitarr som knappt är spelbar, emedan en okänd byggares kan vara fullständigt perfekt i konstruktion och ljud men i princip värdelös, då byggaren är okänd.
dessutom är det som med en ny bil, ingen erkänner ett dåligt köp och det smittar av sig på andra....

vad gäller limspalten så kan nog möbelsnickaren ha rätt, i varjefall får man inte ha för stor limspalt så allt mellan ngn tiondel till presspassning är ok såtillvida att det kommer att hålla.
vad viktigare är limtypen du använder, vad säger möbelsnickaren om limmet...?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kul bygge!

labmaster>en del säger att det skall vara en spalt på 0,2 mm för att limmet skall få plats.

Heh, påminner om den gången i träslöjden när jag tyckte att det var en bra idé att fylla plugghålet med lim för att det skulle hålla _riktigt_ bra. Det var inte så lätt att få i pluggen, och söligt blev det :lol:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vi har inte pratat om limmet ännu men jag har ställt upp ett antal frågor om detta ämne som jag kommer att få svar på från honom.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

svanted skrev:så är det nog ang lönsamheten på området...
vad gäller ditarrer är det mycket hokuspokus, ungefär som med konst, där man kan betala massor för bara loggan, tillverkaren, konstnären, e.t.c.
för en gitarr som knappt är spelbar, emedan en okänd byggares kan vara fullständigt perfekt i konstruktion och ljud men i princip värdelös, då byggaren är okänd.
dessutom är det som med en ny bil, ingen erkänner ett dåligt köp och det smittar av sig på andra....

vad gäller limspalten så kan nog möbelsnickaren ha rätt, i varjefall får man inte ha för stor limspalt så allt mellan ngn tiondel till presspassning är ok såtillvida att det kommer att hålla.
vad viktigare är limtypen du använder, vad säger möbelsnickaren om limmet...?
Kontakta Juha Ruokangas och fråga ang det med limspalt eller inte när man bygger gitarrer, han är professionell gitarrbyggare och lever på sitt yrke, här har du mailadressen mail@ruokangas.com
du får skriva på engelska eftersom dom är finnar, hans flickkvän är dock svensk men vet inte om hon svarar mail eller inte.

Bara ett tips.. :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det var honom jag tänkte på då jag skrev om gitarrmakaren i Finland. Han är verkligen passionerad för sitt yrke. Jag har kollat på hans videofilmer och kommer bland annat att följa hans råd när det gäller huvudet och dess infästning mot halsen.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja precis.. det kan nog vara bra att studera lite hur han gör.. och jag tror även han går igenom det jag snackade med dig om tidigare att göra halsen i flera bitar och vända en av dom för att ådringen ska bli från ett annat hål och på så sätt får du en mycket hållbarare hals.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har det hänt något mer med projektet? Jag är omåttligt nyfiken på hur det kommer bli (jag är dock rätt säker på att det kommer bli väldigt bra!), och låta! :)
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jättefint projekt. :tumupp:
Jag byggde en elgura helt från scratch som projektarbete på gymnasiet.
Det enda som jag köpte var elen, strängarna, stämskruvar, och banden(på löpmeter).
annars sågade jag ut allt, fräste stallet, och gjorde allt finmeck i en pelarborrmaskin med kordinatorbord.

Jag hade mycket hjälp av en kille som har detta som en stor hobby. hans hemsida hittar man här.

Här har du en bild på mitt bygge, nu är det bara kvar att lära sig spela. :(
Bild
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Walle!

Ja lite händer men i huvudsak väntar jag på rätt material till kroppen. Jag har fått för mig att prova med körsbär och biten jag skall ha ligger längst in i ett fullproppat garage med alla möjliga sorters träslag. Jag vill inte stressa den som har träbiten jag suktar efter så det skyndar långsamt. Det jag har gjort är att fräsa en bit av halsen och det var inte lätt att komma på hur CAM-beredningen skulle ske för att fräsa alla vrår på ett optimalt sätt.

I första försöket ville den inte gå förbi intersektion-linjen mellan undersidans radie och översidan på halsen men efter lite knök och bök med ytorna på 3D soliden lyckades jag få till det och G-koden sprutade ut ur CAM-prorammet precis som jag ville ha det. Nu kan jag tillverka gitarrhalsar på löpande band om jag vill :D. Jag var föresten tvunget att caliberar styrsystemet till fräsen lite bättre ty jag upptäckte att glappet i halsfickan på kroppen var lite för stort. Egentligen var det lite fel på måtten i både halsfickan och i halsfästet naturligtvis.

Jag hade fuskat lite med calibreringen redan från starten av maskinen så det blev ett bra tillfälla att tinga fram en justering. Det gick otroligt smidigt efter att jag drog igång probingen i systemet. Jag riggade helt enkelt upp en liten mikrometer som mätte 275 mm i kombination med kalibreringspinnen till mikrometern. Nu ger fräsen en mycket god repiterbarhet mellan 0,002 - 0,005 mm noggrannhet över hela axellängden och det är jag väldigt nöjd med. Jag passade även på att trimma bort ett litet backslash.

Som sagt var, det trummar på sakta och säkert med projektet. Det blir antagligen ett ryck under sommaren. En stor del av projektet går ju också ut på att lära och få erfarenhet av lite komplicerade CAM-beredningar och fräsning.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

För att få rätt sustain i guran, ska du sikta på hårt träslag i halsen, och mjukt i kroppen.

så AL, furu, gran, björk ska du nog välja mellan till kroppen, och vill du ha körsbärsutseende ska du välja att fanera gitarren.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag förespråkar Mahogny i kropp och lönn i hals samt att dom limmas ihop, då blir det perfekt sustain.. :D
Skriv svar