Krets för att använda ny givare till äldre mätare (bil)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
PH_

Krets för att använda ny givare till äldre mätare (bil)

Inlägg av PH_ »

Hej! Jag har länge gått och funderat över hur man skulle kunna lösa bristen på givare till äldre bilmätare, eller mätare överhuvudtaget.

Problemet grundar sig i att folk har tagit vara på mätare men struntat i givarna. Mätare finns det högvis av men givarna är antingen utgångna och omöjliga att få tag på, eller svindyra.

Min tanke var att bygga en enkel programmerbar krets som fungerar som tolk mellan exempelvis en oljetrycksgivare från biltema och extratillbehörsmätare från Volvo.

Har (haft?) lite grundläggande kunskaper inom basic, pascal, digitala kretsar, mönsterkortstillverkning från gymnasiet som jag länge funderat på att damma av. Dock har det nog gått lite för länge så jag har ingen som helst aning om hur jag skall gå till väga och ro detta i hamn, så tips och idéer som pekar mig i rätt riktning vore riktigt tacksamt.

mvh
Christopher
Användarvisningsbild
Andy

Re: Krets för att använda ny givare till äldre mätare (bil)

Inlägg av Andy »

Välkommen till EF. :)

Vad har du och vad vill du koppla ihop det med?
PH_

Inlägg av PH_ »

Tack :)

Kanske ska förtydliga lite. Jag har ett gäng volvo mätare tillverkade av VDO.

3bars oljetrycksmätare - omöjlig att få tag givare till
5bars oljetrycksmätare - 600 till 1200kr för en givare
Analog yttertempmätaren - omöjlig att få tag givare till

Alla VDOs givare kopplas in mellan signalstiftet på mätaren och jord.

Tempgivarna är av ntc typ och jag har testat med en rad olika sådana termistorer men alla jag testat har haft fel "kurva" temp/resistans mot orginalgivarna.

Oljetrycksgivarnas resistans ökar hyffsat linjärt med trycket.

Min ide var att använda någon billig lämplig givare från bosch (från skroten), biltema eller i tempgivarnas fall tom ett vanligt ntc motstånd och låta denna givare läsas av utav en billig mikroprocessor (pic?) som sedan matar mätaren med rätt värde.

Exempel
Säg att NTC motståndet har en resistans på 1kOhm vid 25grader men mätaren vill ha en resistans på 750Ohm för att visa 25grader.

Jag vill då att microprocessorn ska läsa av den nya givaren och skicka "rätt" värde till mätaren.

Men hur? :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kul projekt.

Tror du är inne på rätt spår med microkontroller. Det som behövs i varje enhet är en microkontroller med ADC & DAC, samt en opamp eller transistor som buffrar utgången till mätaren. Dessutom en väl filtrerad spänningsregulator för bilbruk (finns många trådar i ämnet)

Jag skulle börjat med något utvecklingskort, tex arduino,picaxe eller stk500 beroende på vilken miljö du vill lära dig. Ett variabelt spänningsagg och några givare. Sen kopplar du upp det hela på bänken och börjar med att kolla vilken spänning mätaren behöver för att visa olika värden. Gör ett enkelt program som varierar mellan dessa värden. Sedan addera mätning av givare och omvandlingstabeller.
PH_

Inlägg av PH_ »

Tack för tipsen!

Skall läsa på lite om utvecklingskorten och se om jag inte skickar efter ett nu i helgen. En snabbfråga dock, vad menade du med att mha op.först eller transistor buffra utgången till mätaren?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Utgången på en microkontroller klarar oftast bara att lämna en liten ström, runt 20mA. En del vridspoleinstrument kan förbruka mer ström än så (iaf dom äldre modellerna). Då får man sätta en operationsförstärkare eller en transistor emellan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_amplifier
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Ta upp en kurva på hur din temp. mätare reagerar. Från den kan du räkna ut vilken sensor du skall ha. Det finns flera internetsidor som har räknare för denna typen av beräkningar.

Om dina visare vill ha en resistans kan det vara svårt att lösa detta med en microkontroller.

I vissa fall kan en sensor styra strömmen till en sådana här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20446
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En del Volvo mätare är av typen bimetall har lite udda kurva, man känner igen dessa på t ex att tankmätaren visar inte rätt förrän efter ett par minuter med tändningen tillslagen (extremt långsam). Om man använder denna typ för oljetryck eller annan vital information måste de av säkerhetsskäl alltid kombineras med en ”normal” varningslampa som Volvo har i alla modeller.
(Bara som info ifall du tänker bygga ett eget mätar cluster.)
PH_

Inlägg av PH_ »

Tack och bock för att ni kommer med tips och tankar.

Yes, mätarna vill ha resistans? Eller jag som novis ser ju det så eftersom givarna ändrar resistans varefter de utsätts för av olika tempraturer/tryck. Är det rätt tänkt eller är det mer rätt att tänka så att resistansen i givarna styr hur mycket ström det är som kan passera till jord?

På samma vis som basen på en transistor styr hur mycket ström som "släpps in/genom" kollektorn?

Gåsh vad jag känner mig efterbliven...

Såg btw att det fanns sådana här godbitar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ntiometrar
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du kommer att få tackla en rad olika sensorprinsiper och skapa passande in och utgångar.

Med andra ord så blir det att lära sig hur dom fungerar med mer eller mindre detektivarbete och därefter göra en driver/ingång som passar - så småningom så kanske det går att göra en generisk driver som kan hantera flera funktioner på en gång mha programmering.

Studera tex på 'elektronisk last' där man med smarta kopplingar på en och samma driver/ingång kan fås att simulera 'resistans', konstanströmförbrukare (strömgenerator) , konstantspänningsförbrukare (spänningsgenerator) och dito generatorer, kapacitiv eller induktiv beteende etc. även ingångssidan kommer var utmanande med induktiva givare, bryggivare från luftmassemätare, tryckmätare (läs motståndsvärden som måste mätas med differentiella ingångar) etc.

Med andra ord kommer det bli en god dos analogtenik att studera och bygga - förmodligen mer än programmeringsbiten, och har man en viss analog ådra så kommer man tycka att bråka med den analoga biten kommer vara den roligaste delen då detta kan vara ganska utmanande och kanske gör att man måste tänka lite själv.

Skräms nu inte av det här utan börja med dom viktigaste instrumenten du vill ha liv i - lär dig hur de fungerar och gör utgångar som kan styra dessa med tänkta moderna sensorer - du kommer att bygga många prototyper - den nya förhoppningsvis allt duktigare och smartare än prototypen innan ;-).
PH_

Inlägg av PH_ »

Puh, helgen gick inte åt att frottera bland elektronikrelaterade gottigheter utan ägnades istället åt att stressmecka Peugeot.. Det gav iof bra utslag, blankt papper på besiktningen i morse och ett glatt hondjur hemma :tumupp:

Åter till projektet..

Jag har gluttat lite på de microkontrollerna som mrfrenzy tipsade om och lurar på att testa PICAXE. Programmeringsspråket verkar väldigt enkelt att mästra och likt det jag pillat med på gymnasiet (I/O kort till dator och Qbasic samt pascal och BasicStamp), priset verkar också rätt ok i mina ögon.

Ser ni några uppenbara nackdelar av att satsa på PICAXE för mitt projekt?

Finns det btw bra prisvärda "startkit" med lite "bra och ha" komponenter att köpa?

Btw, tack för inlägget xxargs. Bra och peppande :)
Skriv svar