Hjälp med switchad Relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
emilrowland

Hjälp med switchad Relä

Inlägg av emilrowland »

Hej jag behöver hjälp med att hitta en sort relä eller en annan sorts komponent som kan göra samma sak. Men i den här komponenten ska man kunna ha 2 olika pinar som är anslutna till ett varsin microomkoplare och då när relät får en kort ström puls i en av sina pinar då är det meningen att den ska göra en utgångs pin till Hig och den andra utgångspinen till Low, ända tills att den andra microomkoplaren skickar ut en signal till det andra benet och då gör den utgångs pinarna tvärtom.

Så vad jag letar efter är en Relä som har två out och två in som då ska behålla späningen på en av out pinen tills den andra in pinen får en signal och då så får den andra out pinen hig. så att man kan få en DC motor att byta håll när switchen trycks in snabt.

Ni får säga till om jag förklarade dåligt.
Pucco

Re: Hjälp med switchad Relä

Inlägg av Pucco »

Det du beskriver är ett bistabilt relä. Finns med en eller två spolar.

Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

tack men vad är det för skillnad om jag väljer en eller två spolar.
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

Jag har aldrig jobbat med reläer så vad är skilnaden mellan alla olika sorter som finns. t.ex. slutande, Växlande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skillnaden mellan en eller två spolar på ett sådant relä är att med en spole så är det bara en spole (dvs. det i reläet som "styr" kontakt-tungorna) som varannan gång växlar reläet till de bägge lägena. Då skulle du alltså kunna ha bara en knapp och byta med varannat knapptryck.
Två spolar så är den ena "set" och den andra "reset", dvs två olika spolar som alltid sätter reläet i "sitt" läge.

Ett slutande relä, eller NO (normally open) som det brukar heta sluter kretsen, dvs. börjar leda, när det får ström igenom styrspolen.
Ett växlande relä har två stycken "utgångar", när det ej går någon ström genom spolen så leder den mellan ingången och utgång 1, när det går ström genom spolen leder den mellan ingången och utgång 2.
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

okej men om jag har förståt så borde jag ha en slutande relä med en spole.

Beskrivning av vad den ska göra:
det är en motor som är inkoplad för att växla hål när en utav mickroswitchana trycks in. och då behåller det hållet tills den andra trycks in och då bytter motor håll.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Du verkar behöva ett relä med två spolar och två växlande kontakter.
En mikrobrytare på varje spole för att växla reläets läge.
Två växlande kontakter för att polaritetsvända motorn.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

tack för svaren.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...då är det meningen att den ska göra en utgångs pin till Hig och den andra utgångspinen till Low...

Här är det möjligt att du tänker helt fel. Det finns inget high/low, hög/låg när det gäller relän.
Enbart "kontakt" eller "inte kontakt". Hur dessa kontakter sedan kopplas är något annat och
har egentligen inget med själva relät att göra. Se det bara som en strömbrytare som kan vara
"på" eller "av".

Men så långt är det korrekt att det verkar vara ett bistabilt relä som du sannolikt behöver.

Sen är det svårt att säga om de föreslagna reläerna är rätt eller inte utan att veta mer
om vad en "DC motor" är för något. Hur "stor" är den? Drivspänning? Märkeffekt?
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

Hej min DC motor drivs med 12V och 200mA.

Och tack för förklaringen av relät.
Skriv svar