identifiera transformator? (på psu till hp laserjet 2600)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

identifiera transformator? (på psu till hp laserjet 2600)

Inlägg av Fredrik79 »

Tjenare!

Fick lite delar från en död HP Laserjet 2600, och var en del intressanta grejer på PSU-kortet jag tänkte återanvända (bland annat några rejäla aluminiumkylflänsar med ett antal TO220 skruvade på).

Dessutom har jag funderingar på att bygga ett lite bättre nätagg nu när jag börjat experimentera med stegmotorer istället för mitt 1500 mA som jag använt hittills, så letar efter en passande transformator just nu, den på kortet här är märkt som följer:

RK2-0661
01 D2 06R ST 07A F
SST-130-5

Har inte lött bort den ännu, så kan inte ta någon jättebra bild på den just nu (lite trångt), men fixar om det behövs.
Någon som kan hjälpa till med att identifiera? Googlat utan användbara resultat.
Pucco

Re: identifiera transformator? (på psu till hp laserjet 2600

Inlägg av Pucco »

Transformatorer i massprodukter är nästan alltid specialtillverkade för varje produkt eftersom det är billigare. Det brukar vara beställarens artikelnummer på dom så man brukar inte hitta information om dom någonstans.

Det enda man kan göra är att försöka reverse engineera kopplingen för att lista ut hur den är kopplad. Sedan får man mäta lite för att få fram lindningsförhållanden och mäta trådtjocklekar för att uppskatta strömkapacitet och kärnans dimensioner för effekten.

Tycker man det är kul att klura lite så är det en bra uppgift att ge sig på annars är det billigare att köpa nytt.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

ah. ok. Kanske ska överge den iden då, är ett rätt stort kort och många komponenter, så lite out of my league.

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transformatorn i en laserjet är väl till 99% säkerhet en switchad och en sådan är ju inte direkt enkel att använda till ett nätagg.

Lägg till en bild på transformatorn och kortet den sitter på.

Protte
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Jo, verkar som det är så. :/

Bild

Bild
Skriv svar