Styrning till helikopter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ådi

Styrning till helikopter

Inlägg av ådi »

Hej!
Jag tänkte bygga en RChelikopter med två rotor blad på var sin sida om den med el motorer.
Så min fråga är hur bygger jag en sabertooth till el motorerna?
Och sen skall jag ha två servo till att tillta fram och back, Och sen ena fram det andra bak. jag vet inte vad en sån krets heter.
Lars
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Styrning till helekopter.

Inlägg av gOry »

Har du kikat något på http://www.multiwii.com/ ??
Vet att de experimenteras en del med Bicopter som de kallas. Men de är nog svårt att få till regleringen.
Jag har styrkort ifall du vill köpa!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

På fråga ett har jag inget bra svar. Mer än en fråga, varför inte använda vanliga BLDC-styrningar? Det blir billigare än att bygga själv, men man lär sig inte lika mycket, så det beror ju på vad syftet är.

På fråga två skulle jag säga att det är en deltamixer du söker. Många RC-sändare har deltamixer inbyggt, men de finns också att köpa som lösa enheter, typ den här: http://www.horizonhobby.com/products/de ... er-EFLA101
ådi

Inlägg av ådi »

Jag kan inte så mycket och vill lära mig så därför vill jag bygga det själv även om det kostar mer.
Vad är BLDC-styrning?
Jag har en gammal Focus 6 och den har nog inte deltamixer.
Hur är deltamixer konstruerad?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är den "sabertooth"? google träffarna har inte mycket med motorer att göra....

BLDC är en förkortning för "BrushLess Direct Current" Eller på svenska borstlös likströms motor. I princip är det en frekvensomformare för att driva en synkronmotor. Om du söker på bldc det får du massor av träffar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Sabertooth är en motor drivare oftast 2 kanaler med inbyggd mixning (om man vill) om jag inte minns fel.
Sök på typ Sabertooth 2x10
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är alltså ett märke på en motorstyrning. Då förstår jag varför jag inte hängde med.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jo precis...
Är väl mer anpassade för robotbyggen inte helikoptrar.

http://www.hobbyking.com kan du hitta massvis med BLDC motorer och fartreglage som förkortas många gånger till ESC som i detta fall betyder Electronic speed control!
ådi

Inlägg av ådi »

Jag hittade detta mix schemat efter mycket letande
ådi

Inlägg av ådi »

Nu gick det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är en PIC och i princip inget mer. Det svåra med det bygget är att programera den.

Edit: Om du ska kunna flyga med den måste du ha gyrostabilisering, servon för vinkel inställning mm. Jag tror att du bör starta med något lättare.
ToPNoTCH

Re: Styrning till helikopter

Inlägg av ToPNoTCH »

Håller med danei.

Deltamix grejen är ett villospår.

För att flyga en BI-copter (vilket kanske är det mest vedrtagna namnet), så har du rätt i att motorerna måste kunna vinklas.
Det normala är att vinkla dom diagonalt utåt/sidan.
Att tilta farkosten höger = minska varvtalet på höger motor och öka på vänster, och tvärtom för vänster.
Att vrida = vinkla ena motorn frammåt/utåt samtidigt som den andra innåt/bakåt.
Att tilta frammåt = att vinkla båda motorerna osv.
Tricket är dessutom att man måste ha en motvikt bakåt att "balansera" farkosten mot.

Kolla gärna "bicopter" på Youtube så ser du mer hur det funkar.

Men slutsatsen är att en snöboll har större chans att passera helvetet, än att du skall lyckas mixa fram dessa egenskaper och manuellt balansera farkosten.

Om du prompt skall ge dig på en bicopter, så är nog gory's styrkort det bästa (enda realistiska) förslaget hittills.

Bicopter är den svåraste av alla multicopter designer, och är väl inte den man ger sig på först normalt.
Utöver ett bra styrsystem krävs jävligt snabba servon och mycket filande med ramen för bästa balans etc. etc.
v-g
EF Sponsor

Re: Styrning till helikopter

Inlägg av v-g »

Antar att det har med Avatar att göra :vissla:

Problemet är nog (som sagt) overstigligt för en nybörjare, även för en avancerat så är det relativt svårt.

Men ska du göra det hela så lös det i "delar" inte allt på en gång då är du helt rökt.

Sen är just en bikopter (också ovan påpekat) en lite dum typ eftersom den är instabil och har lätt att börja "gunga" i längsled, detta är inget som är helt enkelt löst om man inte kan ta fart och stabilisera den.
Skriv svar