JimmyAndersson skrev:
Det vore kul om någon kunde beskriva hur graveringen och uppspelningen (av vinylskivor) ser ut för stereo jämfört med mono.
I korthet så graveras en monoskiva så att nålen i spåret rör sig i skivans plan. Om man "springer efter i spåret" så rör sig nålen till höger och vänster.
I en stereopickupp ligger spolarna korsade och i spåret rör sig nålen snett upp till höger eller vänster. Höger och vänster kanal har alltså en vinkelskillnad. Ju mer ljudet hörs i mitten svänger nålen höger/vänster som en monoinspelning. Normal musik har huvuddelen av energin i mitten. Man försöker centrera trummor och bas som ändå inte bidrar till stereobilden. Bastrumma i motfasstereo kan få nålen att hoppa ut spåret så det vill man inte heller.
BER: Klockrena illustrationer. Visar jättepedagogiskt hur det funkar.
Vertikal gravering tror jag används på stenkakor.
En bild säget mer än tusen ord. Där har ni förklaringen till hur det fungerar.
Och bara för att skingra alla dimmor -stereo innebär ju såklart att man steglöst kan placera ljud i ljudbilden från mitten till endast höger resp vänster. I stereons barndom ville man att det skulle höras ordentligt att det var "stereo", samt att man i efterhand fixade till en slags stereo från monoinspelningar där instrumenten var smaklöst placerade och fasvända mm (sk apstereo). Det riktiga och moderna är ju att man panorerar ut olika instrument till hö, vä, mitten, lite till vänster, lite mer till höger... Rent tekniskt (men lite förenklat) innebär ju det att i mitten är det lika starkt i båda kanalerna (i praktiken mono), höger hörs bara i höger, halvvägs till höger hörs det mest i höger och lite i vänster osv.
Tänk vektorer i spåret - det tänket kommer igen i Dolby stereo där man rent elektriskt placerar kanaler i olika fasvinklar mot varandra och analogt får in 4 kanaler i 2!
Ursäkta att jag blir långrandig, men man e ju en gammal analog-gubbe.
Jag tycker att många solo sånger och andra framträdanden gör sig bättre med mono, är en annan upplevelse.
Tycker att närvaron blir närmre och att det låter mer naturligt.
Är det en 78 rpm skiva som är inspelad med direktgravering så kan det nästan låta som om personen som sjunger eller pianot som spelar är i rummet.
Tycker det är tråkigt att de flesta tolkar mono som bara gammalt = dåligt
Det ena utesluter inte det andra.
adent skrev:Vad gäller FM-radio mono/stereo så behövde stereo-sändningar vara kompatibla med mono-sändningar, därför sänds
även stereo-sändningar i "mono" men oftanför denna i frekvens sänds en diff mellan höger och vänster som
mottagaren kan välja att lägga på sin monosignal för att få stereo om den kan.
Har gått igenom detta nån gång om varför det är lättare att få bra ljud i mono än stereo, men minns det inte nu...
En intressant grej är att www.radio88.nu har automatisk avstängning av pilottonen när programmet inte innehåller någon stereoinformation! Det gör att det blir hyggligt brusfritt i pratet mellan låtar och i monolåtar även om signalen är för dålig för att ge brusfritt stereoljud. Inte dumt!
Apropå mono så antar jag att freddenacka lyssnat på t.ex. Beatles-monoskivorna som släpptes på CD halvnyligen?
Jag gillar verkligen Beatles och deras monoinspelningar
Har några av dem på vinyl men ingen cd dock.
Det digitala har inte slagit igenom riktigt hos mig, kanske kommer.