Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?
-
freddenacka
Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?
Vhs hifi är väl säkerligen bättre och sämre mellan olika bandare.
Jag har bara spelat in med bruserusering på panasonicen och tycker den verkar fånga mycket mer detaljer än en bättre Svensson jvs som jag också har.
Nu har jag ingen rullbandare än som jag har bra stil på.
Tanken är att skaffa en tvåspårig revox på sikt.
Jag har bara spelat in med bruserusering på panasonicen och tycker den verkar fånga mycket mer detaljer än en bättre Svensson jvs som jag också har.
Nu har jag ingen rullbandare än som jag har bra stil på.
Tanken är att skaffa en tvåspårig revox på sikt.
Vad har du emot digital inspelning då, är det bara en principsak? Finns smidiga portabla digitala ljudinspelare med 24-bit sampling, 96 kHz samplingsfrekvens och plats för minneskort som kan spela in många timmar okomprimerat ljud. Alternativt använda ett bra ljudkort och bärbar dator. Har en känsla av att det blir bättre än rullbandspelare eller Hifi VHS och framförallt smidigare att bära med sig.
Sedan kan jag förstå att man tycker det är intressant och roligt med analog teknik, men det blir inte lika bra resultat. Känns lite som att hålla fast vid videokameror med Hi8 när man filma i HD-kvalitet md digitala videokameror.
Sedan kan jag förstå att man tycker det är intressant och roligt med analog teknik, men det blir inte lika bra resultat. Känns lite som att hålla fast vid videokameror med Hi8 när man filma i HD-kvalitet md digitala videokameror.
Analogvideoinspelning är väll om man ska vara ärlig ett ganska sorgligt kapitel mellan film, och dagens digitala format. Säger inte att man skulle filmat allt istället, men de synd att vissa saker på 70 - 80-talet endast videofilmades med den tidens elektronik.
Samtidigt kan man tänka på att det kanske inte hade blivit filmat alls om inte videokamerorna hade funnits. Det var ganska dyrt att filma på film. Även sorgligt när snåla människor kopierade över VHS-C kasetterna till VHS-band för att återanvända VHS-C kassetterna och då gick originalen förlorade (kopiorna är betydligt sämre kvalitet). Jättebra att ta "säkerhetskopior" men inte om man slänger bort originalen...
Fast det är väl lite samma sak här också att det kanske inte hade blivit lika mycket filmat om de varit tvugna att köpa nya originalband hela tiden. Är väl som med dagens digitalkameror folk tar enorma mängder kort som de annars aldrig hade tagit på kameror med film med tanke på kostnaderna. Men då glömmer de säkerhetskopiera istället och vips så är hela fotosamlingen borta i en hårddisk-krasch. Det är väl digitalteknikens största nackdel att det är väldigt lätt att råka slarva bort massor av original för att man inte orkat säkerhetskopiera filerna.
Men killen med rullbandspelaren har förmodligen kvar sina bandrullar i många år efter att hårddisken kraschat och VHS-banden kanske överlever de brända DVD-skivorna också.
Fast det är väl lite samma sak här också att det kanske inte hade blivit lika mycket filmat om de varit tvugna att köpa nya originalband hela tiden. Är väl som med dagens digitalkameror folk tar enorma mängder kort som de annars aldrig hade tagit på kameror med film med tanke på kostnaderna. Men då glömmer de säkerhetskopiera istället och vips så är hela fotosamlingen borta i en hårddisk-krasch. Det är väl digitalteknikens största nackdel att det är väldigt lätt att råka slarva bort massor av original för att man inte orkat säkerhetskopiera filerna.
Men killen med rullbandspelaren har förmodligen kvar sina bandrullar i många år efter att hårddisken kraschat och VHS-banden kanske överlever de brända DVD-skivorna också.
Ja absolut är det så. Nu tänker jag inte på hemmavideo, utan mer på kanske t.ex musikkonserter och så. Man gör ju idag hiskeligt fina Bluray utgåvor på vissa livespelningar idag. Men de som är videofilmade i 480i i samma tid blir inte bättre.
Annars är där inget fel med magnet-media tape. Folk är på tok för slarviga med bilder idag och de kommer straffa sej i framtiden. (Jag vet de som ärligt resonerar "Ja men de finns på facebook så de lungt")
Annars är där inget fel med magnet-media tape. Folk är på tok för slarviga med bilder idag och de kommer straffa sej i framtiden. (Jag vet de som ärligt resonerar "Ja men de finns på facebook så de lungt")
Det är nog en bra idé att spela upp HIFI-VHS-ljudbanden på samma maskin som de spelats in på.
För referensinspelning på närradio eller liknande så är det såklart bättre ljudkvalitet än vad som krävs.
Vad gäller att snåla med att kopiera VHS-C till VHS och återanvända VHS-C så var det kanske också en fråga om kvalitet på banden? Om man köpte några enstaka VHS-C-band av högsta kvalitet och sen kopierade till halvdåliga VHS-band så blev det kanske inte så mycket sämre bild än om man från början spelat in på de halvdåliga VHS-banden?
(P.S. ifall nån skulle ha behov så tror jag att jag har ett par kartonger med sprillans nya VHS-C-band, tror det till och med var S-VHS-C om jag inte minns galet. Ropade in dem för en struntsumma på ETA-auktion för några år sen och ropade åxå in en S-VHS-bandare (ej VHS-C) som jag inte orkade laga, hade tänkt att spola över banden till vanliga VHS-skal eller skaffa adapter, men nu lever jag ett så VHS-fritt liv som möjligt
)
För referensinspelning på närradio eller liknande så är det såklart bättre ljudkvalitet än vad som krävs.
Vad gäller att snåla med att kopiera VHS-C till VHS och återanvända VHS-C så var det kanske också en fråga om kvalitet på banden? Om man köpte några enstaka VHS-C-band av högsta kvalitet och sen kopierade till halvdåliga VHS-band så blev det kanske inte så mycket sämre bild än om man från början spelat in på de halvdåliga VHS-banden?
(P.S. ifall nån skulle ha behov så tror jag att jag har ett par kartonger med sprillans nya VHS-C-band, tror det till och med var S-VHS-C om jag inte minns galet. Ropade in dem för en struntsumma på ETA-auktion för några år sen och ropade åxå in en S-VHS-bandare (ej VHS-C) som jag inte orkade laga, hade tänkt att spola över banden till vanliga VHS-skal eller skaffa adapter, men nu lever jag ett så VHS-fritt liv som möjligt
-
freddenacka
Såhär ser grabberkortet ut från Kjell, det jag använder nu tills jag kommer över något vättigt.
Plexgear Videograbber
Tror inte det finns några andra bättre drivrutiner till denna
Ska ta till mig det ni skrivit och testa en nu filmsnutt.
MVH
Fredrik
Plexgear Videograbber
Tror inte det finns några andra bättre drivrutiner till denna
Ska ta till mig det ni skrivit och testa en nu filmsnutt.
MVH
Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hittade drivrutiner för Trident tvmaster 5600 här (TV-USB20):
http://www.sabrent.com/downloads.php
http://www.techsupportforum.com/forums/ ... 24725.html
Ingen aning hur de funkar med ditt kort.
http://www.sabrent.com/downloads.php
Klurade ut det utifrån denna länk:USB 2.0 TV Tuner Box (Trident TM5600 Chip – Contains only the latest drivers) 7/XP/Vista - 32 & 64 bits
http://www.techsupportforum.com/forums/ ... 24725.html
Ingen aning hur de funkar med ditt kort.
-
freddenacka
Hej
De drivrutiner som följer med fungerar inte bra. Ska testa de du skickade nu.
Jag får bättre bild om jag använder virual vcr men då går filmen för långsamt.
Använder inget codec så ska ladda ner ett sådant och testa.
När jag förhandsgranskar inspelningen så går allt i rätt hastighet men sen när jag tittar på resultatet så går det för långsamt
De drivrutiner som följer med fungerar inte bra. Ska testa de du skickade nu.
Jag får bättre bild om jag använder virual vcr men då går filmen för långsamt.
Använder inget codec så ska ladda ner ett sådant och testa.
När jag förhandsgranskar inspelningen så går allt i rätt hastighet men sen när jag tittar på resultatet så går det för långsamt
Kör du helt utan komprimering kan hårddisken ha svårt att hänga med. Finns förlustfri komprimering t.ex. huffyuv, lagarith eller UT video codec samt några lossless codecs i ffdshow man kan använda vilket gör filerna mindra än hälften så stora och då hänger de flesta hårddiskar med när man gör capture. Använd dessutom inte RGB utan YUY2 eller liknande om det finns. Huffyuv är väl den minst tunga capturecodecen för lossless så testa den (konfigurera hyffyuv för att spara i YUY2, inte RGB).
Men trots det är det inte ovanligt att datorn inte orkar spela upp dessa filer i realtid. Dessa capture-codecs är optimerade för inspelning, inte uppspelning. Gör en snabbtest att komprimera din fil till något som är lättare för datorn att spela upp i realtid såsom MPEG-2. MJPEG kan också vara ett användbart mellan-alternativ. Det är inte lossless (den sparar "rörliga jpeg-bilder") men det blir ganska bra i de högre kvalitetsinställningarna och det funkar ofta att spela upp i realtid i datorn.
Om du installerat ffdshow i datorn så ska det finnas en del roliga codecs du kan prova, bland annat mjpeg men också en variant av huffyuv. Så du skulle kunna göra capture med huffyuv och spara om det till mjpeg avi med hjälp av ffdshow video codec för att kunna spela upp det i realtid om du inte orkar krångla med MPEG-2.
Så det kanske ändå funkar som det ska med dina drivrutiner. Att du får preview som funkar är ett gott tecken tycker jag.
Edit: Ett tips för att ha koll på nivåerna i VirtualVCR är histogramfunktionen för video samt "scope" för ljudet. Histogrammet ska ha lite "luft" på sidorna eftersom svart är på 16 och vitt på 235 (histogrammet går från 0-255 utan någon markering av 16 och 235). Sedan gör det inget om det inte blir helt perfekt med nivåerna, bara man fångar hela signalen utan klippning så kan man finjustera litegrann i datorn efteråt så som jag gjorde med "Nile City.mpg".
Edit 2: Posta gärna en liten exempelfil på hur det blev.
Men trots det är det inte ovanligt att datorn inte orkar spela upp dessa filer i realtid. Dessa capture-codecs är optimerade för inspelning, inte uppspelning. Gör en snabbtest att komprimera din fil till något som är lättare för datorn att spela upp i realtid såsom MPEG-2. MJPEG kan också vara ett användbart mellan-alternativ. Det är inte lossless (den sparar "rörliga jpeg-bilder") men det blir ganska bra i de högre kvalitetsinställningarna och det funkar ofta att spela upp i realtid i datorn.
Om du installerat ffdshow i datorn så ska det finnas en del roliga codecs du kan prova, bland annat mjpeg men också en variant av huffyuv. Så du skulle kunna göra capture med huffyuv och spara om det till mjpeg avi med hjälp av ffdshow video codec för att kunna spela upp det i realtid om du inte orkar krångla med MPEG-2.
Så det kanske ändå funkar som det ska med dina drivrutiner. Att du får preview som funkar är ett gott tecken tycker jag.
Edit: Ett tips för att ha koll på nivåerna i VirtualVCR är histogramfunktionen för video samt "scope" för ljudet. Histogrammet ska ha lite "luft" på sidorna eftersom svart är på 16 och vitt på 235 (histogrammet går från 0-255 utan någon markering av 16 och 235). Sedan gör det inget om det inte blir helt perfekt med nivåerna, bara man fångar hela signalen utan klippning så kan man finjustera litegrann i datorn efteråt så som jag gjorde med "Nile City.mpg".
Edit 2: Posta gärna en liten exempelfil på hur det blev.
Senast redigerad av ronnylov 17 april 2012, 13:35:36, redigerad totalt 1 gång.
-
freddenacka
Hur ställer jag om hyffyuv till YUY2?
Fick ner och lyckades ladda ner hyffyuv så ska starta om datorn och prova igen.
Finns det något bra koverteringsprogram så jag kan konvertera avi filmerna från virtual vcr till ett format som jag kan bränna till dvd, gärna gratis eller billigt?
Lyckades konvertera och bränna dvd med windows movemaker men det är väll inte optimalt?
Fick ner och lyckades ladda ner hyffyuv så ska starta om datorn och prova igen.
Finns det något bra koverteringsprogram så jag kan konvertera avi filmerna från virtual vcr till ett format som jag kan bränna till dvd, gärna gratis eller billigt?
Lyckades konvertera och bränna dvd med windows movemaker men det är väll inte optimalt?
-
freddenacka
Lyckades hitta inställningarna för YUY2 och tar in ljudet med mitt externa ljudkort nu.
Håller på att ladda upp ett exempel.
Det som jag söker nu är bra konverterings program och korrigering för att kunna lägga resultatet på dvd
Blir väldigt bra nu
Håller på att ladda upp ett exempel.
Det som jag söker nu är bra konverterings program och korrigering för att kunna lägga resultatet på dvd
Blir väldigt bra nu
-
freddenacka
Vad passar inte bättre nu än "Ur löjlig synvinkel" som exempel 
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 18be01791f
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 18be01791f
Kör du Windows 7 kan du behöva starta VirtualVCR som administratör för att kunna ändra inställningarnarna fullt ut.
I virtualvcr finns en inställningsflik som heter Video. Där kan man aktivera "compression" och välja codec och där väljer man t.ex. huffyuv. Tryck på knappen "Prop" för att ändra inställningar för codecen som valts. I huffyuv inställningarna se till att "always suggest RGB" INTE är ikryssat:
http://neuron2.net/www.math.berkeley.ed ... ffyuv.html
Standardinställningarna bör alltså funka bra.
Lite längre upp i fliken Video kan man välja "Colour Format" och där väljer man något annat än RGB, t.ex. YUY2 eller YVUV eller vad det kan tänkas heta. Vad man kan välja mellan beror på capturekortet och drivrutinerna.
Jag kör bara gratisprogram men jag gör nog inte på enklaste sätt, jag vill ha koll på alla stegen.
På windows (eller i Linux/MAC via WINE) använder jag HC Encoder för att skapa MPEG-2 för DVD.
HC Encoder vill ha ett avisynth-script som input. Man måste alltså också installera avisynth.
Avisynth är som en script.editor för video men också en "frame server". Man kan skriva ett script som läser in en videofil som man kan manipulera på olika sätt om man vill och sedan sparar man scriptet med filändelsen .avs (det är en vanlig textfil). Sedan kan man öppna denna scriptfil som om det vore en videofil i andra program såsom HC Encoder.
Det enklaste avisynth-scriptet som bara laddar videofilen för vidare användning i HCENc kan se ut så här:
Sedan i HCEncoder får man ställa in DVD-kompatibla inställningar. Bra att veta är också om capturekortet ger "top field first" eller "lower field first" i sina captures (detta är hårdvaruspecifikt och alltid samma från ett visst capturekort". Oftast är det "top field first" eller "upper field first" (vilket är två namn för samma sak) från analoga capturekort medan DV-kameror använder "bottom field/lower field first". Är denna inställning fel i MPEG-2 encodern lär du märka det som att bilden skuttar fram och tillbaka i sidled i TV-rutan när du tittar på videon i DVD-spelaren.
Hittade ett exempel på inställningar i HC encoder som stämmer med vad jag använder ganska bra:
http://forum.videohelp.com/threads/3392 ... th-scripts
Dessa bör duga för en snabbtest. Strunta i resten av tråden så länge i den länken utan det är bara screenshotsen i HCEnc jag menar. Nu är dessa sceenshots för NTSC (du ska ha 25.000 fps, 720x576 alternativt 704x576) men i övrigt är det OK. Tryck knappen "make DVD compliant" så ska det funka sedan.
Encode tar ju sin tid och så småningom har du en fil med ändelsen .m2v
Eftersom du är ljudfreak vill du nog köra okomprimerat PCM-ljud på din DVD.
För att separera ljudet från din avi-fil kan du öppna den i virtualdub och spara som wav (finns under File eller Audio någonstans). Kom ihåg att DVD använder 48 kHz samplingsfrekvens så därför är det en bra idé att använda detta för ljudet redan när man gör capture.
Då har du alltså m2v och wav. Nu är det DVD authoring för att skapa DVD-filer.
På Windows har jag kört "GUI for DVDAuthor and Muxman":
http://www.videohelp.com/tools/GUI-for-dvdauthor
Använd m2v och wav-filen som källfiler för din video i detta programmet.
Där jag fått bättre resultat när jag valt muxman i inställningarna.
Med det programmet ska det gå att skapa en PAL DVD iso-fil (det var längesedan jag gjorde det nu men funkar gör det).
Bränn iso-filen med t.ex. ImgBurn på DVD-skiva.
Ett annat program jag provat är dvdlab PRO men det var inte gratis och jag tyckte det funkade lika bra med andra gratisprogram. Trialversionen kan man ju testa i 30 dagar har jag för mig. Men det var OK att använda, särskilt för lite mer avancerade DVD-menyer. Numera kör jag mest Linux och där funkar DeVeDe bra men det är lite klurigt att stänga av all komprimering programmet själv gör (jag använder ju andra verktyg såsom HC Encoder). Men det är fullt möjligt att få fungerande DVD-skivor med DeVeDe också.
DeVeDe kan ju vara ett tips för Windows också men jag har inte testat det i Windows. Men man måste muxa ihop m2v-filen och wav-filen till mpg först i så fall eftersom det programmet inte accepterar separerade ljud och videofiler. Det brukar jag använda kommandoverkydet mplex till.
Jaja, kanske blev mycket här. Ta en sak i taget...
I virtualvcr finns en inställningsflik som heter Video. Där kan man aktivera "compression" och välja codec och där väljer man t.ex. huffyuv. Tryck på knappen "Prop" för att ändra inställningar för codecen som valts. I huffyuv inställningarna se till att "always suggest RGB" INTE är ikryssat:
http://neuron2.net/www.math.berkeley.ed ... ffyuv.html
Standardinställningarna bör alltså funka bra.
Lite längre upp i fliken Video kan man välja "Colour Format" och där väljer man något annat än RGB, t.ex. YUY2 eller YVUV eller vad det kan tänkas heta. Vad man kan välja mellan beror på capturekortet och drivrutinerna.
Jag kör bara gratisprogram men jag gör nog inte på enklaste sätt, jag vill ha koll på alla stegen.
På windows (eller i Linux/MAC via WINE) använder jag HC Encoder för att skapa MPEG-2 för DVD.
HC Encoder vill ha ett avisynth-script som input. Man måste alltså också installera avisynth.
Avisynth är som en script.editor för video men också en "frame server". Man kan skriva ett script som läser in en videofil som man kan manipulera på olika sätt om man vill och sedan sparar man scriptet med filändelsen .avs (det är en vanlig textfil). Sedan kan man öppna denna scriptfil som om det vore en videofil i andra program såsom HC Encoder.
Det enklaste avisynth-scriptet som bara laddar videofilen för vidare användning i HCENc kan se ut så här:
Kod: Markera allt
#Ladda in videofilen
AviSource("C:\Video\capture.avi")
#MPEG-2 använder YV12, HCEncoder vill ha YV12 som input, så konvertera
ConvertToYV12(interlaced=true)Hittade ett exempel på inställningar i HC encoder som stämmer med vad jag använder ganska bra:
http://forum.videohelp.com/threads/3392 ... th-scripts
Dessa bör duga för en snabbtest. Strunta i resten av tråden så länge i den länken utan det är bara screenshotsen i HCEnc jag menar. Nu är dessa sceenshots för NTSC (du ska ha 25.000 fps, 720x576 alternativt 704x576) men i övrigt är det OK. Tryck knappen "make DVD compliant" så ska det funka sedan.
Encode tar ju sin tid och så småningom har du en fil med ändelsen .m2v
Eftersom du är ljudfreak vill du nog köra okomprimerat PCM-ljud på din DVD.
För att separera ljudet från din avi-fil kan du öppna den i virtualdub och spara som wav (finns under File eller Audio någonstans). Kom ihåg att DVD använder 48 kHz samplingsfrekvens så därför är det en bra idé att använda detta för ljudet redan när man gör capture.
Då har du alltså m2v och wav. Nu är det DVD authoring för att skapa DVD-filer.
På Windows har jag kört "GUI for DVDAuthor and Muxman":
http://www.videohelp.com/tools/GUI-for-dvdauthor
Använd m2v och wav-filen som källfiler för din video i detta programmet.
Där jag fått bättre resultat när jag valt muxman i inställningarna.
Med det programmet ska det gå att skapa en PAL DVD iso-fil (det var längesedan jag gjorde det nu men funkar gör det).
Bränn iso-filen med t.ex. ImgBurn på DVD-skiva.
Ett annat program jag provat är dvdlab PRO men det var inte gratis och jag tyckte det funkade lika bra med andra gratisprogram. Trialversionen kan man ju testa i 30 dagar har jag för mig. Men det var OK att använda, särskilt för lite mer avancerade DVD-menyer. Numera kör jag mest Linux och där funkar DeVeDe bra men det är lite klurigt att stänga av all komprimering programmet själv gör (jag använder ju andra verktyg såsom HC Encoder). Men det är fullt möjligt att få fungerande DVD-skivor med DeVeDe också.
DeVeDe kan ju vara ett tips för Windows också men jag har inte testat det i Windows. Men man måste muxa ihop m2v-filen och wav-filen till mpg först i så fall eftersom det programmet inte accepterar separerade ljud och videofiler. Det brukar jag använda kommandoverkydet mplex till.
Kod: Markera allt
mplex -f8 -o utfil.mpg videofil.m2v ljudfil.wav-
freddenacka
Stort tack! Jag har fått ut hela ur löljlig synvinkel nu så skall testa att konvertera avi filmen till dvd efter dina anvisningar.
När jag grejat det kan det vara läge att lära sig konvertera som du visade förut.
p.s
Mitt capurkort konverterar till yuy2
MVH
Fredrik
När jag grejat det kan det vara läge att lära sig konvertera som du visade förut.
p.s
Mitt capurkort konverterar till yuy2
MVH
Fredrik