Har läst diverse trådar och projekt här på forumet ett tag nu och måste säga att det är väldigt trevlig läsning.
Är ganska ny på det här men är väldigt intresserad och tänkte som lite instegsprojekt bygga en klocka med hjälp av en ledmatris och en atmega328.
Klockan kommer vara uppbyggd av runt 200 leds (kommer bli kul att löda). Det kommer vara 60 stycken i en ring, totalt tre ringar plus
några extra för att visa datum. Klockan hade ju gått att koda men ville hellre köra med en RTC som är mer exakt(?) och även har kalender plus
att jag fick lära mig lite om I2C.
Två stycken 16-bitars shiftregister kommer användas av typen A6276 för att styra alla dioderna. De är av typen current-sinking(kan man säga att dem jordar?)
på utgångarna, vad jag har läst mig till kommer jag behöva PNP-transistorer till diodernas anoder. Har provat mig lite fram i kopplingsdäcket men har lite funderingar som jag hoppas få svar på. Hittade en enkel bild på nätet hur det kommer kopplas men undrar lite hur jag ska räkna på värdena för motstånd som kommer behövas och om de ska sitta innan eller efter transistorn? I kopplingsdäcket låg Rb på 10k ohm och sen hade jag ett motstånd mellan matningen och transistorn på runt 500 ohm då var det så en diod vid Load lyste bra. Dioderna är vita och lyser bra runt 20 mA, 20*16 = 320 mA är om jag tänkt rätt vad som kommer behövas på varje kolumn, sen kommer raderna i sin tur att scannas/multiplexas. Jag har ett gäng BC327 (PNP 45V 500mA) som borde gå bra att använda?. Utgångarna på shiftregisterna ligger på 90 mA max men det borde väl inte vara några problem eftersom raderna kommer tändas en efter en och varje ungång kommer bara behöva "jorda" en diod (20mA).
Hoppas jag kunnat förklara mig lite och rätta mig gärna om jag har tänkt fel någonstans