IR-mottagarkrets
IR-mottagarkrets
Hej, jag försöker bygga en IR- mottagare men har stött på ett problem.
jag använder mig av en vanlig IR- diod som sändare, som ska skicka ut pulser som IR- mottagaren ska ta emot.
mitt problem är att jag inte kan få detta att funka på längre avstånd än 0.3m(pga störningar från lysrör och att 50 Hz brum från ledningarna troligtvis tas upp i mottagar kopplingen). har försökt åtgärda detta med både aktiva och passiva högpassfilter samt skärmning utan tillräckligt bra resultat.
eftersom tv- apparater använder sig av en liknande teknik och klarar av att sända på avstånd > 2m, så antar jag att det
finns ett sätt att lösa detta.
är det någon här som har ett förslag på koppling som borde klara av att ta emot en signal från IR- dioden på avstånd större än en meter?
vore snällt om ni i så fall kunde bifoga antingen kretsschema, länkar eller något annat som kan hjälpa mig att lösa detta problem!
tack på förhand //Hritz
jag använder mig av en vanlig IR- diod som sändare, som ska skicka ut pulser som IR- mottagaren ska ta emot.
mitt problem är att jag inte kan få detta att funka på längre avstånd än 0.3m(pga störningar från lysrör och att 50 Hz brum från ledningarna troligtvis tas upp i mottagar kopplingen). har försökt åtgärda detta med både aktiva och passiva högpassfilter samt skärmning utan tillräckligt bra resultat.
eftersom tv- apparater använder sig av en liknande teknik och klarar av att sända på avstånd > 2m, så antar jag att det
finns ett sätt att lösa detta.
är det någon här som har ett förslag på koppling som borde klara av att ta emot en signal från IR- dioden på avstånd större än en meter?
vore snällt om ni i så fall kunde bifoga antingen kretsschema, länkar eller något annat som kan hjälpa mig att lösa detta problem!
tack på förhand //Hritz
Re: IR-mottagarkrets
TV-fjärrar är väl modulerade vid 38kHz, bland annat för att slippa störningar från de källor du nämner.
Ett antal saker används i kombination för att fjärrkontroller ska fungera på längre avstånd.
1. IR-filter i mottagaren som blockerar så mycket annat ljus som möjligt.
2. Modulation. Sändaren modulerar ljuset med typiskt 38 kHz och överlagrar den långsamma datasignalen. Mottagaren har ett smalt bandpassfilter som undertrycker allt som inte är modulerat kring denna frekvens.
3. Felrättande och/eller feldetekterande koder. Sändaren skickar samma meddelande om och om igen så länge man håller knappen intryckt. Mottagaren ignorerar meddelanden som inte tagits emot felfritt. Vissa system är dubbelriktade och skickar kvittens till sändaren när meddelandet mottagits.
1. IR-filter i mottagaren som blockerar så mycket annat ljus som möjligt.
2. Modulation. Sändaren modulerar ljuset med typiskt 38 kHz och överlagrar den långsamma datasignalen. Mottagaren har ett smalt bandpassfilter som undertrycker allt som inte är modulerat kring denna frekvens.
3. Felrättande och/eller feldetekterande koder. Sändaren skickar samma meddelande om och om igen så länge man håller knappen intryckt. Mottagaren ignorerar meddelanden som inte tagits emot felfritt. Vissa system är dubbelriktade och skickar kvittens till sändaren när meddelandet mottagits.
Det saknas artikelnummer på använda prylar inkl länkar till datablad.
Utan det går det inte att säga någonting. Inget vettigt i alla fall...
Jag *gissar* att du försöker köra en mottagare för modulerad signal
med en fast IR, men det är som sagt bara en gissning...
Utan det går det inte att säga någonting. Inget vettigt i alla fall...
Jag *gissar* att du försöker köra en mottagare för modulerad signal
med en fast IR, men det är som sagt bara en gissning...
-
sugarman64
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Fjärrkontrollsändare ser dessutom till att ha en rätt "smal" pulsbreddsmodulation på sändningen, dioden är påslagen kanske 10% av tiden eller nåt liknande, och under den korta tiden körs det rätt hög ström i dioden. Jag är inte säker på vilken ström som verkligen används, googla själv, men en gissning är att med 10% pulsbreddsfaktor så kan man köra 10 gånger så hög ström som om dioden lyst kontinuerligt, och då får man givetvis starkare ir-ljus varpå räckvidden blir bättre.
Det finns många färdiga mottagarkretsar att välja på, klart enklare än bygga med fotodioder och förstärkare. ett ex. Sharp GP1UX301QS
Det finns många IR-mottagare. En lättillgänglig variant är t.ex. denna, kostar 12 kronor. Har inte mätt hur långt avstånd den klarar, men det fungerar att rikta fjärrisen ner i golvet med motagaren liggande uppe på ett bord utan direkt siktlinje däremellan, så känsligheten är väl ganska OK. Leta sedan upp en överbliven fjärris med ett drägligt enkelt protokoll så kommer det att fungera alldeles utmärkt.