Har ju frågat lite kring mosfetar och sånt och nu har jag kopplat upp krets för en stegmotor. Trodde jag hade rätt bra koll på hur man kunde styra en stegmotor men jag får inte riktigt till det. Allt är alltså uppkopplat enligt medföljande schema. PWM_SIGNAL får antas fungera (mätningar gjorda på denna verkar stämma bra). RB4-7 går till en PIC16F690 och aktiveras i programmet. Mätningar på pinnarna visar att bsf och bcf fungerar som jag tänkt.
Den stegmotor jag använder är den gamla kjellmotorn som såldes (hade en sådan hemma så jag tog den för att testa lite). Färgerna som är utskrivna i schemat är färgerna på kablarna från motorn, den vita är inte inkopplad (Får hoppas att det sitter nån med en sån motorn som kommer ihåg hur det ser ut
Om jag har förstått det rätt borde dessa aktiveras enligt följande ordning för att få ett steg:
RB4
delay
RB6
delay
RB5
delay
RB7
delay
Gör jag detta går motorn lite fram och tillbaka och man måste i nästan alla fall hjälpa till lite för att den ska röra sig. Kan fram och tillbaka åkandet bero på induktansen kanske? Och att man måste hjälpa till bero på för låg spänning?
Har vid tester ändå kört på full duty time på PWM signalen vilket borde ge 24V till motorn..
Tacksam för hjälp.