Tryckmagnet som hydralisk kolv?
Tryckmagnet som hydralisk kolv?
Jag vill bygga en mekanisk lösning som kan lyfta en klubba (tänk hammare) i olika vinklar styrd av en microprocessor, och via en trigger släppas och slå. Just släppmomentet känns lite klurigt. Antingen kan man ha separat servo för lyft och göra någon form av servostyrd kuggkoppling för att släppa. Ett annat alternativ är någon form av magnetkoppling som släpper taget. Nu till frågan:
Går det att reglera en tryckmagnet steglöst, så att man kan ställa den på en specifik kraft inom ett interval? Jag vill alltså inte bara kunna få "full kraft" utan alla mellansteg mellan 0 och max. Jag tänker mig en tryckmagnet av det här slaget:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =54-227-33
I så fall skulle den kunna fungera som en kolv som lyfter klubban, och som helt enkelt stängs av när klubban ska slå. Jag hoppas det här är begripligt även utan illustration...
Går det att reglera en tryckmagnet steglöst, så att man kan ställa den på en specifik kraft inom ett interval? Jag vill alltså inte bara kunna få "full kraft" utan alla mellansteg mellan 0 och max. Jag tänker mig en tryckmagnet av det här slaget:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =54-227-33
I så fall skulle den kunna fungera som en kolv som lyfter klubban, och som helt enkelt stängs av när klubban ska slå. Jag hoppas det här är begripligt även utan illustration...
-
Re: Tryckmagnet som hydralisk kolv?
Ok, för att det blir "allt eller inget" utslag eller vad är problemet?
Det går med PWM styrd spole och en returfjäder att styra utslaget på en kärna till önskat läge. Det är dock inte någon ”exakt vetenskap” utan det kräver en hel del labbande innan det eventuellt blir som man tänkt sig.
-
Magnetisk kraft är inte direkt linjär snarare kraftigt exponentiell.
Prova med två permanentmagneter, t.ex inget problem att hålla isär dom på 1cm men helt omöjligt på 1mm, Om man då inte återmatar positionen kontinuerligt med en mycket snabb reglerloop så är det allt eller inget som gäller.
Det som man normalt gör för att uppnå det du önskar är att man använder kamskivor som roteras med hjälp av en stegmotor och möjligen hela arrangemanget som offsettas med hjälp av en kulskruv.
Vad vill du göra egentligen?
Prova med två permanentmagneter, t.ex inget problem att hålla isär dom på 1cm men helt omöjligt på 1mm, Om man då inte återmatar positionen kontinuerligt med en mycket snabb reglerloop så är det allt eller inget som gäller.
Det som man normalt gör för att uppnå det du önskar är att man använder kamskivor som roteras med hjälp av en stegmotor och möjligen hela arrangemanget som offsettas med hjälp av en kulskruv.
Vad vill du göra egentligen?
Jo, eftersom magnetfältet alltid sprids sfäriskt och inte går att rikta så avtar det ju kvadratiskt med avståndet just i permamagnetfallet. Men inne i en spole blir det inte så långt ifrån linjärt, iaf i ett litet intervall i mitten. Kollar man på kraftkuvorna på några tryckmagneter så är det inte så hemskt långt ifrån linjärt.
Det jag vill göra är att kunna lyfta en mekanisk klubba i varierande vinkel, och sedan kunna släppa den. För att få varierande slaghöjd helt enkelt. Jag misstänker att kamskivor inte skulle rotera till nolläget tillräckligt snabbt, utan jag skulle behöva lägga till en lossningsmekanism som helt kopplar bort dem.
Det jag vill göra är att kunna lyfta en mekanisk klubba i varierande vinkel, och sedan kunna släppa den. För att få varierande slaghöjd helt enkelt. Jag misstänker att kamskivor inte skulle rotera till nolläget tillräckligt snabbt, utan jag skulle behöva lägga till en lossningsmekanism som helt kopplar bort dem.
-
Kamskiva med hack, själva hacket kan göras med negativ vinkel då blir det fritt fall.
Så har alla skakmaskiner gjorts i alla tider. Olika kammar ger olika fallhöjder samt justering av mothållet. Ett varv på kamskivan ger ett slag enkelt och idiotsäkert.
Så har alla skakmaskiner gjorts i alla tider. Olika kammar ger olika fallhöjder samt justering av mothållet. Ett varv på kamskivan ger ett slag enkelt och idiotsäkert.
Jag har vid ett par tillfällen byggt om tvåvägs manuella hydraulventiler till el-prop ventiler med hjälp av DC-kontaktorspolar och PWM-drift. Påstår inte att det var helt simpelt men det funkar efter lite tålamod.
Kruxet är att jag vill ha helt dynamisk fallhöjd. Mitt projekt är att göra en miniatyr-replika av klubbslaget på Liseberg - där man slår en tung slägga så att en kula åker upp högt i en bana - där klubbans kraft / fallhöjd styrs av ens koncentration mätt med en MindWave.limpan4all skrev:Olika kammar ger olika fallhöjder samt justering av mothållet
-
I så fall skulle jag använda en kulskruv + en hållmagnet som hämtar upp kulan efter fallet och sköter själva fallet. Dvs kulskruven är endast kopplad till hållmagneten inte till klubban som bara är ledad i en punkt men där kulskruven skruvar upp hållmagneten till önskad utlösningshöjd. Enkelt och funktionellt.
Det låter som en bra variant och förmodligen betydligt driftsäkrare än tryckmagnetvarianten. Tack!