DVD format ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

DVD format ?

Inlägg av janne66 »

Har köpt en DVD brännare för att kunna ta backup på min dator.
Dokument, foton os.v som jag inte vill bli av med.
Hade CD förr, men det räcker inte till nu.

Såg bra ut tills jag kom till affären å skulle köpa tomma DVD.
Massor av format att välja på, som ser snarlika ut.
+R och -R t.ex

Nån som vet vilka skivor man ska köpa?
Brännaren är helt ny och verkar klara många olika format.

Janne
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

-R är det mest utbreda formatet!.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Om den klarar både + och - så spelar det ingen roll. Men jag har läst någonstans någongång att + är lite bättre. Kommer inte direkt ihåg varför men jag har kört + sen dess och har aldrig haft något problem med det.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det finns fyra grundtyper av skivor: R+ R- RW+ RW-.
R-skivorna är engångs. Ej raderbara. RW är raderbara och kan skrivas om många ggr. + och - är olika tekniker för att lagra datan och har lite olika egenskaper.

Det som jag gått efter när jag valt skivor är info som jag försökt sålla ut från diverse ställen på nätet. När det gäller R-skivor så har uppfattat det som att R- är lite bättre kompatibla med gamla DVD-läsare och därför har det blivit dom för min del. Med RW-skivorna har jag valt tvärtom, d.v.s RW+. Där har + en fördel för dom är redan från början uppbyggda i sektorer som lämpar sig för "floppyhantering", alltså skriva och läsa filer lite då och då utan att radera hela skivan på en gång. På en RW- måste detta "simuleras" på samma sätt som CDRW.

Sedan finns det ytterligare en variant, DVD-RAM, som är lite udda. Kräver speciella enheter, men har fördelen att man har nästan obegränsat antal omskrivningar.

Detta är mina tolkningar av den info jag hittat ute.
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

jag tor ett företag skulle tjäna multum på att lansera en dubbelsidig brännbar DVD, en sida med + och en sida med -, så man kan bränna information på båda sidor. Det skulle underlätta stort när man t ex skall spela en bränd DVD på skolans DVD/projektor och det är fel format! Eller så kan man använda den som en 9,4 GB-skiva om man vet att det finns kompatiblitet för båda formaten där den skall användas...

jag har dock en fråga. Vanliga DVD (alltså inte brända, utan "tryckta") fungerar ju i båda läsare. Vad är det för format på dom, och varför finns det inga brännare som kan göra sådana?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

vfr: Sen finns det ju dual-layer skivor också som kan brännas i två lager på en och samma sida. Det är ju så de flesta DVD:er är och därför går dom inte kopiera över till en köpt 4.7Gb dvd skiva. Har inte sett så många som säljer DL skivor dock.. och dom är nog fortfarande rättså dyra..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Fritzell> Jo, det är ju sant. Mina kommentarer gällde egentligen bara enkellagers eftersom jag inte har dubbellagersbrännare själv ännu. Har därför inte forskat så mycket i det.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej, Jo.. jag har en dual layer brännare fast har aldrig brännt en DL skiva. Hittade +R DVD dual layer på onoff för 99kr :oops:

länk
Skriv svar