Modda radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Modda radio

Inlägg av MNorrgren »

Kan man fixa till en gammal radio på nåt sett så att man kna få in fler kanaler? asså... på olika frekvenser.
Polis, amulans osv.

Ja, vill inte köpa en polisradio, så sjuktligt dyra. Men jag har en gammal radio som jag ändå ska slänga som jag kan modda lite...

Någon som för det första vet om det går, och hur man ska göra. Hittar inget på google, trots intensiva sökningar....

Om det för det första går... finns det något enkelt sett så att en amatör kan göra det eller är det ren idioti från första början??

MVH
Micke
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vet inte om detta kan vara värt att läsa?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Polisen ligger runt 78Mhz men det skiljer flertalet Khz i olika län. Teroretiskt så bör det fungera att få ner frekvensen till detta men jag vet inte om radions kretsar och komponenter i sig kan detta. Fungerar det inte med det tipset som var på den sidan så kan man kanske ev se om det kan fungerar genom att koppla en kondensator på några 10 talet pF över vridkondingen, det bör sänka frekvensen. Att sen exakt veta vilken frekvens man ligger på blir nästa problem. Polisen sänder ju inte hela tiden men kan du få in taxi, som ligger +- någon Mhz ifrån och som sänder betydligt oftare, så vet du att du ligger i närheten och då också borde kunna få in både polis och brandkår. Men som sagt jag vet inte om den klarar av att gå så lågt ner i frekvens, men det är inte helt omöjligt.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Har "moddat" ett antal radio min ungdom.
Förutsätter att det är en gammal sak där frkvensinställning sker med vridkondesator och spole.

Antingen ändrar man värdet på kondensatorn, eller så vrider man på justerskuven till den spole som är parallellkopplad till kondingen.

Några MHz hit å dit brukar man kunna ändra.

Men....radion är avsedd för bredbands-FM.
Flyget t.ex sänder med AM, och de som sänder FM sänder ofta smalbandigt.
Det gör att det inte låter på samma sätt som med en riktig "scanner".

Dessutom är det oftast ingångskretsar i radion som behöver trimmas om
för att passa det nya frekvensområdet...
Skriv svar