dom här resistorerna gör motstånd... :P

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

dom här resistorerna gör motstånd... :P

Inlägg av teljemo »

Har inte fått de riktigt rätt de här med motstånd...

tänkte försöka få grepp om det förut här men de knöla till sig..
har fått för mig att man ska ge en vanlig röd LED ca 3v... (nån som sagt nån gång? vet inte)
så jag tänkte ta ner dom 8v jag mätte fram från en källa jag har..

(8-3)/0,02=250
(de där 0,02 va nåt jag googlade fram... vet inte varför de ska va de?.. eller om de ska va nåt annat..)

men 250 ohm.. så jag började gräva i mina resistorer o kolla på färgschemat på väggen... hittade inget.. så mätte lite och hittade ett som blev 1230000 (etthundratjugotretusen) ohm? 1-2-3-100K
och det sänkte ljussturkan i LED en aning.. (jag bara testade lite...)

men när jag mäter volten så har jag sänkt den från 8v til 7,98..

ja fattar inte?...
labmaster

Re: dom här resistorerna gör motstånd... :P

Inlägg av labmaster »

Det är värdelöst med påskledighet, man vänder på dygnet och får sedan jetleg :).

Om du plockar fram databladet på lysdioden så finns där specificerat spänningsfall och max ström. Spänning mäts i volt och strömmen i amper. Sannolikt står det mA och hittade du 3 V och 20 mA så har du räknat rätt. Normalt brukar man minska strömmen genom dioden så att man inte ligger på max ty då håller den längre.

Det finns inte 225 ohm i den vanliga serien, du bör då istället välja närmast över som är 270 Ohm. Du får då I = (8 - 3) / 270 = 18,5 mA genom dioden som innebär att den lyser lite svagare.

Med motståndet (123 kOhm) du hittade i lådan blir I = (8-3) / 123000 = 0,041 mA. Vilket sannolikt innebär att den inte lyser speciellt mycket om du har mätt motståndet rätt.

Ohms lag är viktig att lära sig i detta sammanhang, den lyder:

U = R * I

Om du känner U och I samt vill räkna ut R så får du fram R genom att dividera med I på bägge sidorna om likhetstecknet, då blir det U / I = R * I / I som är U / I = R * 1 eller R = U/I som man normalt skriver. Har man U och R samt vill räkna fram I så är det bara att göra på liknande sätt, det vill säga dividera båda sidor om likhetstecknet med R vilket blir U / R = 1 * I eller I = U / R som man skriver.

Om man som i ditt fall känner till diodens spänningsfall Vd och spänningen från nätaggregatet V1 så blir U = V1 - Vd. Det är denna spänning U du skall finna när du mäter över motståndet med universalinstrumentet. Om du inte får U när du mäter över motståndet så skall du anteckna denna spänning som U och sedan mäta spänningen mellan plus och minus direkt på nätaggregatet samt anteckna denna som V1. Därefter kan du räkna ut spänningsfallet över lysdioden Vd = V1 - U.

Det man bör tänka på i denna mätövning är att spänningsfallet över dioden som finns specificerad i databladet gäller för en viss ström. Om du har för låg ström genom dioden när du mäter så får du sannolikt ett värde som inte stämmer med databladet.

En sak till som du bör tänka på är att dioder och halvledare är komplicerade komponenter att börja med som första mätövning. Det är bättre att börja med att enbart försöka förstå sambanden mellan spänning, ström och resistans. Genom att serie- och parallellkoppla resistanser tillsammans med en spänningskälla.

Om man seriekopplar motstånd så blir den totala resistansen R = R1 + R2 + R3 + ... + Rn Parallellkopplar motstånd använder man 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ... + 1/Rn, den totala resistansen R blir då R = 1 / (1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ... + 1/Rn).

Om man parallellkopplar två resistanser blir det alltså 1/R = 1/R1 + 1/R2 men det finns också en särskild formel för detta som kan härledas ur 1/R = 1/R1 + 1/R2. Hemligheten är att skriva om denna formel genom att använda tekniken med minsta gemensamma nämnare. Detta låter jag dig själv fundera på. Kan du inte hantera begreppet minsta gemensamma nämnare föreslår jag ett besök här
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Om man som i ditt fall känner till diodens spänningsfall Vd

hm.. "känner till" var lite för mycket sagt:

>har fått för mig att man ska ge en vanlig röd LED ca 3v

Dvs, han gissade bara på 3 volt.

Jag skulle nog snarare gissa att en röd led brukar ha ett spänningsfall på cirka två volt. Ju lägre späning man räknar med här desto större marginal får man och mindre risk att ge dioden för hög ström.

Men feltänket är egentligen att "ge dioden x.xx volt".
Man ger aldrig en lysdiod någon specifik spänning alls!
Istället försöker man ordna så att lysdioden får en bestämd ström.

>(de där 0,02 va nåt jag googlade fram... vet inte varför de ska va de?

Det är den viktigaste siffran i sammanhanget, då det är den ström man vill ska flyta genom lysdioden. Eftersom många vanliga lysdioder inte tål mer än 20 mA = 0.02 ampere, så ska man för säkerhets skull gärna använda ett lägre värde här. En lysdiod lyser t.ex. nästan lika bra om den får 10mA, och om det inte är ett krav att den ska lysa väldigt starkt räcker det ofta med 3-5mA.

Så byt gärna ut 0.02 mot 0.01 eller mindre så blir det bättre.

Så nu har vi lite nya siffror:

(8-2)/0.01 = 600 ohm.

600 ohm är ett sällsynt värde. Välj därför något i närheten som du hittar (560, 620 eller 680 ohm).

Nu hittade du ju ett väldigt högt värde, 123 000 ohm (skrev du en nolla för mycket i inlägget?)
Med det motståndet skulle det flyta en ström på ca 0.05 mA. Jag tror inte det kan generera en synlig mängd ljus(?)

Att lysdioden fortfarande lyser samtidigt som spänningsfallet över den är 7.98 volt förstår faktiskt inte jag heller. Jag misstänker att det är någon form av mätfel nånstans. Om den inte hade lyst så hade jag förstått bättre - då hade jag gissat på att lysdioden var trasig / avbrott. Lyste den verkligen samtidigt som du mätte upp 7.98 volt över den?

>1-2-3-100K

Va? Hur menar du? Mätte du eller räknade du bara på färgkoderna? Vad betyder 1-2-3-100K?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att han mätt spänningen efter resistorn men utan dioden inkopplad. Då blir det inte mycket till ström.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ok

Ny mätning...
På LED efter resistor: 1.58v
Utan LED efter resistor: 7,65v

utan resistor så bränner man LED dioden ganska snabbt :P så nån nytta gör den iallafall...
Jag trodde att man bara ska ha ner det till 3v innan man sätter dit LED:en men man måste tydligen räkna med att den tar en stor del också... eftersom att det är så mkt minder volt efter den...

resistorn jag änvänder är: brun, röd, orange, grön,gul
det jag skrev som 1,2,3,100k
som jag fick fram det från min tolk på väggen... 123 x hundratusen?
kanske tolkar jag fel.. det blir synbart ljus.. dock väldigt svagt..
kanske läser resistorn baklänges..
4,5,3 x 100 åt andra hållet... 45300ohm

Bild
Bild
stort tack till grabben som hjälpte till att trycka på knappen.. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, då är den antagligen på 43,5k +/-1% tolerans (=brun)

Spänningen efter en resistor UTAN lysdiod är ointressant. Det du då mäter är egentligen en spänningsdelare som bildats mellan motståndet och voltmetern. Voltmetern har betydligt större resistans än motståndet (ofta 10 megaohm eller mer) Därför får du ett värde som ligger mycket nära 8 volt, nästan oavsett vilket motstånd du använder.

Spänningen över lysdioden måste alltså mätas då den är inkopplad.
Men nu är du på rätt väg:

(8V - 1.6V) / 45300 = 0.141 mA ... en mycket låg ström. Lysdioden lyser antagligen inte särskilt bra.

Det är bara att leta rätt på ett motstånd som har lägre värde, men inte lägre än 330 ohm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det måste till lite bilder!!!!

Bild

En lysdiod ger upphov till, om det flyter en ström genom den, en spänning. Det är (kvant)fysikaliska effekter i de olika halvledarskikten som ger upphov till denna spänning (vid ström). Om du matar på med, säg 10V, kommer spänningen över LEDen att vara 3V men tilledningarnas resistans är så lågt att strömmen bli mycket hög varför lysdioden brinner upp ganska snabbt.
Titta nu på min fina bild. När ström flyter från batteriet till LEDen fördelar sig spänningen så 3V hamnar över LEDen (naturlagarna!) och resten, alltså 8V - 3V = 5V att hamna över motståndet. Använder man Ohms lag:
U = R * i (U = spänning, R = motstång och i = ström)
kan man räkna ut strömmen genom kretsen, eller omvänt, bestämma strömmen genom att ändra motstånd.
Vill du ha 10mA stoppar du in 10mA och 5V i formeln ovan:
R = U/i (tänk på att i detta fall kan du räkna med mA och få resultatet i kOhm), ecco
R = 5/10 = 0,5kOhm = 500Ohm. Bra värden i närheten är 470Ohm eller 510Ohm.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Är det krångligt med färgkoderna kan man ta hjälp av multimetern, ställa den på Ohm-symbolen och mäta över ett löst motstånd. Själv tycker jag det kan vara svårt att se skillnad på vissa av färgerna.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

testat det där med att mäta med multimeter.. men vissa verkar inte ge nåt utslag över huvud taget?...
testat att ställa på flera alternativ...
kanske e min multimeter som e för kass.. men man tycker att de borde ge utslag men visa fel decimal om man har på fel alternativ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vid ohmmätning visas inga decimaler "fel". Mäter du ett motstånd på 47 Ohm på 100-Ohmskalan visas säkert värdet 47. Vrider du upp på 1kOhm visas 0.047 vilket ju avser 0,047 kOhm alltså 47 Ohm.

På analoga mulimetrar brukar besynnerliga resistansvärden bero på dåliga batterier. batterierna driver ström genom motståndet vilket ger upphov till en spänning och så mäts spänningen., vilken är proportionell mot motståndet.
Skriv svar