Jag har köpt en begagnad cykel. Och självklart så märker jag först när jag kommer hem att sadelstolpen sitter fast som satan i ramen. Jag har försökt allt. Rostlösande, hamrat, meckat, rostlösande, meckat, fått hjälp på cykelaffären, läst på internet, meckat. Har nog gått igenom dom flesta tipsen som går att läsa på internet om ämnet, men det har varit förgäves.
Så därför behövs det en speciallösning som jag inte klarar av att snida till själv.
Så här tänker jag:
Alternativ 1
1. Röret som sitter fast i ramen kapas så det finns ca 10-13cm kvar av det.
2. På detta röret som då bli ungefär 25mm i diameter monteras ett rör med innerdiameter 25mm.
3. Detta röret som då sätts utanpå ska vara avsmalnande på toppen. Likt bilden jag bifogat i detta inlägget.
4. Avsmalnade delen ska vara ca 23mm.
Alternativ 2
1. Röret som sitter fast kapas så det inte finns något som sticker ut.
2. Det som blir kvar är då ett hål på, kanske 20mm (typ).
3. Eftersom sadeln kräver ett rör på typ 23-24mm för att fästas på, så måste delen av röret som åker ner i ramen vara 20mm och tjockare på den delen som sadeln sitter på. Men blir det problem med att konstruktionen blir alldeles för svag då?

Ja, alternativet är ju så klart att köpa ny cykel, men skulle vara kul att få i ordning denna cykeln. Fick den för 300kr och det är kul att mecka.
Det är alltså en rör-tjänst jag önskar

Pris: ? Vad tycker du?
Jättetacksam för hjälp!
/ O