Agilent 2000 X-serien, erfarenheter / alternativ ?

cyr
Kontakt:

Agilent 2000 X-serien, erfarenheter / alternativ ?

Inlägg av cyr »

Funderar på att investera i ett ordentligt oscilloskop, har satt ribban vid 4 kanaler och 200MHz och framförallt tittat på Agilent DSOX2024A.

Har inte haft möjlighet att peta på det själv, men allt jag hittat på nätet ger upphov till ett väldigt ha-begär. Det kunde gärna ha mer sample-minne och avkodning för diverse bussar, men det kan jag leva utan.

Men, är det någon här som äger/använder ett snarlikt och har några erfarenheter att dela med sig av? Eller några alternativ jag borde kolla på?
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Re: Agilent 2000 X-serien, erfarenheter / alternativ ?

Inlägg av f.petrini »

Jepp, jag har ett MSO-X 2014A (4 kanaler, 100MHz, 8-bitars logikanalysator).

Mycket trevligt oscilloskop. Jag har inte riktigt ork att skriva en recension men några + och - kan jag ge dig. Kanske inte säger så jättemycket men är det nått mer specifikt du vill veta så är det bara att fråga...

Positivt:
* Stor display.
* Snabbt och smidigt att använda. Vettig layout på knappar och rattar. Funktioner logiskt uppdelade utan en massa undermenyer.
* Hög uppdateringshastighet.
* Inbyggd funktionsgenerator. Användbar men rätt begränsad.
* Segmenterat minne. Jag har haft stor använding av den funktionen för att sampla förlopp med mycket dötid mellan de intressanta bitarna.

Negativt:
* En aning lite minne. Ibland saknar jag mer minne men inget som stör mig jättemycket.
* Har alla standardfunktioner men inget extra. För att få mer (t.ex. protokollanalys) måste man betala extra eller ta steget upp till 3000-serien.

Övrigt:
Funktionsgeneratorn och segmenterat minne kostar extra (väldigt mycket för mycket för att vara värt det) men i alla fall i tidigare firmwareversioner så går det att använda dem utan att köpa dem.
Agilent erbjuder nämligen 14-dagars testlicenser för de extra funktionerna som slutar att fungera 14 dagar efter att licensen är utfärdad. Man kan dock använda tricket att ställa tillbaka datumet och därmed kan man fortsätta att använda den så länge man vill. De har insett detta nu och i senare versioner så går det inte att ställa tillbaka datumet längre än till det datum firimwareuppdateringen skapades vilket gör att man blir av med testlicensen om man uppdaterar.

Om du inte redan gjort det så kolla på Rigols 4000 och 6000-serier. Jag har inte klämt på nått av de skopen men de ser fina ut.
Där har de iaf. inte sparat på minnet. 140 Mpts minne borde ju räcka ett tag... :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har lyxen att använda ett MSO7014 i jobbet, mycket trevligt, kanske för trevligt för mina behov :)
Men det som stod absolut högst på listan var mycket minne, har man en gång vant sig vid det är det svårt att sluta. Perfekt att kunna trigga tidigt i en sekvens och sen följa vad som händer med hyffsad upplösning. Går detta på rigols hade jag valt det före agilents...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

f.petrini skrev:Jepp, jag har ett MSO-X 2014A (4 kanaler, 100MHz, 8-bitars logikanalysator).

Mycket trevligt oscilloskop. Jag har inte riktigt ork att skriva en recension men några + och - kan jag ge dig. Kanske inte säger så jättemycket men är det nått mer specifikt du vill veta så är det bara att fråga...
Dina tre första punkter är precis det jag gillar mest med "X" serien och minnesdjupet ser jag som den största bristen med 2000, även om jag sällan utnyttjar minnet på mitt Rigol (1M) eller Lecroyen på jobbet (4M).

Köpa till optionerna är rätt dyrt, och känns lite frustrerande när man vet att det bara är mjukvarulås (samt probar i vissa fall). Man får iaf Wavegen gratis för tillfället, och DVM.

DS4000 ser väldigt trevligt ut på papper, men jag är lite tveksam till att köpa ett nytt okänt oscilloskop i den prisklassen från Rigol...

En detalj jag tänkte fråga om är probarna, hur är dom i verkligheten? Smidiga? Flexibel kabel osv? Har inte känt på några Agilent-probar vad jag minns, bara noname, Tektronix och LeCroy...
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

> Köpa till optionerna är rätt dyrt, och känns lite frustrerande när man vet att det bara är mjukvarulås (samt probar i vissa fall). Man får iaf Wavegen gratis för tillfället, och DVM.

Jo, och så får man anledning att bli lite grinig då och då när de kör sådana kampanjer om man själv köpte under perioden utan kampanj. Förra kampanjen med gratis Wavegen slutade väl i höstas och nu kör de en ny igen fram till nästa höst. :(
De borde inkludera den som standard istället. Jag tror inte det är många som köper till den när den kostar 3400:-. (Eller DVM:en för 512:- :shock: )

Probarna är helt OK standardprobar, inget speciellt. Lika flexibla som mina andra probar, och lika mycket i vägen. :wink:
Skriv svar