Planer på att bygga Quadrocopter med en Pandaboard ES!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Haikarainen

Planer på att bygga Quadrocopter med en Pandaboard ES!

Inlägg av Haikarainen »

Beställde en Pandaboard ES förra veckan ifrån Tigal i österrike, och bör komma nån gång till veckan. Min plan med den var väldigt hit och dit först men på senare dagar luskat mer och mer på att försöka bygga en quadrocopter!

Mitt mål är att försöka uppnå något liknande http://muslimgamer.com/real-life-gaming-quadcopter/ i både smidighet och snabbhet, men jag är tveksam till om jag kommer klara av det, och det är därför jag startar den här tråden. Är det något särskilt jag bör tänka på? Något vanligt problem som brukar uppstå när newbs försöker sig på något av denna kaliber?

Jag har en hel del erfarenhet av både programmering och linux, mina lödningsskills bör dock slipas på. När det kommer till fysik/matte sträcker sig mina kunskaper inte långt men jag har däremot ett starkt intresse!

Kikat runt en hel del efter information och hittat lite smått, men inte särskilt mycket ändå. Någon som kan hinta till nån bra site/artikel/guide över det tekniska? ;)

Mina planer so far:
Pandaboard ES körandes Linux Debian och ett native kontrollersystem skrivet i C(++), hittar jag inget bra opensource (typ aeroquad) så skriver jag ett själv, som kommer ta hand om automatiskt hovring/stabilitet, samt styrning, genom att kontrollera RPM'n på motorerna efter input ifrån både sensorer och human. Har kodat en hel del saker i C++ som kan liknas detta (typ att ställa in velocity på ett objekt automatiskt efter omgivningen och särskilda parametrar), så jag känner mig relativt säker på attk lara det.

Ram i kolfiber, slitstarka skruvar som sitter där dom ska. Någon encasing i mitten av något skumliknande material som håller Pandaboarden och komponenter säkra.
Motorer? Ingen aning, läst att oborstade elmotorer ska funka bäst. Tänkte börja kolla på detta när kortet har kommit, men ni får gärna tipsa om lite setup!

Motor-to-motor-radius? Något liknande den i videon jag postade. Stödben som fälls ut automatiskt när man är mindre än 1.5m från marken(JA, jag ska ha denna funktionen oavsett hur onödig den kan verka! :) )

Kommer självklart lägga upp ett projekt på forumet ni kan följa också! Ska bara vänta på att pandaboarden kommer ;) Spåna med mig grabbar å tjejer!

EDIT: Oh right! Kommer även sätta en kamera undertill på den, som ska vara vridbar 360grader vänster och höger, och ~200grader upp och ner. Kommer skicka feedback från denna kamera till en laptop jag även styr den med.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Planer på att bygga Quadrocopter med en Pandaboard ES!

Inlägg av netrunner »

Att lyckas med detta "i ett steg" kommer att vara sjuk svårt. Det krävs omfattande kunskaper på ett flertal olika områden.

Mitt förslag är att börja med ett väldokumenterat färdigt system helt utan extra finesser, så enkelt som det går, i en extra stark och krasch-tålig prototyp. Att få denna att flyga är inte helt lätt... och då är den basic.

När det går ... så börjar du med att byta ut en del i taget. Misslyckas du så vet du vad som gick fel.

Alternativet är att bara krascha gång på gång och gissa vad det är som inte funkar (kan vara flera saker).

Observera att tex en av ESC kan vara dålig från fabrik eller att batteriet har en dålig cell eller radiostyrningen kan ha lite glapp. Det är många okända saker som måste felsökas vid problem och då har du inte börjat med att göra komplicerade tillägg.

Hur många timmar erfarenhet har du av att flyga RC-helikopter? Han som är med på filmen har kanske 100 timmars flygtid.
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Förstår att detta inte bara kommer funka outofthebox med alla komponenter inslängda! Ska först och främst få pandaboarden att boota, sen prototypa en ram och säker hållare för komponenterna, och helt enkelt få den att lyfta. Sen börja leka runt med varvtal för styrning och se vilka variablar som kan vara proper för vissa funktioner osv (så jag inte slänger på en nolla för mkt så skiten flyger in i ett träd det första jag gör).

Det är ett bra tips men dock ett jag redan räknat med :) Räknar även med lång utvecklingstid!

Jag har .. *badumtss* 0 timmars erfarenhet av rc-flyg, och förväntar mig inte att slå megaloopar det första jag gör, men nånstans ska det ju börja :) Har även vissa vänner som grejjar febrilt med rc-flyg, så kan ju iofs passa på att boka en träff med dom och prova på så jag är lite förberedd!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Att flyga in i ett träd är väldigt optimistiskt. Mer realistiskt är "vänstersväng ner i marken" efter 1 sekund.

Mekanik, elektronik och styrsystem måste funka perfekt innan du kan stanna kvar i luften under kontrollerade former. Om någon av dom har ett fel så blir det "ner i marken efter 1 sekund". Om du vet att det har fungerat tidigare och efter det har ändrat något så att det nu inte fungerar, då är det inte så svårt att felsöka. Har du något som aldrig har flugit ... så vet du inte vad det är som felet.
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Ja, okej, jag fattar, det är svårt. Börja spåna fräna ideer? :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Kör hårt! Jag har byggt från grunden en gång och det är väldigt lärorikt och kul!
Ha bara så att du trådlöst kan skicka mätdata från systemet, det hjälper till vid debugg.

Annars ganska kraftigt kort! Dock väldigt overkill för en Multirotor tycker jag.
Fast du kanske ska köra bildbehandling onboard så att säga?
Skriv svar