Ytterligare en 3 fas motor konverteringstråd yay!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Ytterligare en 3 fas motor konverteringstråd yay!

Inlägg av Oblivion »

Jag hjälpte en vän att konvertera sin symaskinsmotor som var kopplad 3 fas till 1 fas, jag kopplade 230v över två av lindningarna och en 50µF motorkonding över den tredje lindningen

dock så blir motorn väldigt varm när man kört den en liten stund, väldigt varm... vad kan vara fel tro? jag har googlat massor och förstått att jag har ungefärligt rätt storlek på kondingen för motoreffekten

motorplåten är märkt 2A 220v 1,2A 380v så ungefär 450W, den är även märkt 0,5HP, som jag förstått det så ska man ha ungefär 80µF per kW så 50µF bör ju fungera tycker jag.

jag har mätt spänningen över lindningen som jag kopplade kondingen över och den ligger på 273v, det är lite skumt kan jag tycka. bör den inte ligga på drygt 230v

jag har aldrig jobbat med 3 fas motorer så jag står lite rådlös på vad som kan vara fel, att koppla den till 3 fas är en omöjlighet tyvärr, och en frekvensomriktare kostar lika mycket som en ny utbytesmotor för enfas så det är inte intressant.

vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Ytterligare en 3 fas motor konverteringstråd yay!

Inlägg av SeniorLemuren »

50 uF är ju ganska mycket mer än 80 * 0,45 uF. Så det kan ju möjligen bero på det. Å andra sidan är det inte optimalt att köra en 3-fasmotor på detta sätt, beroende på att fasförskjutningen inte blir rätt.

Om motorns kapacitetutnyttjande ligger nära maxeffekt så kommer den att bli varm. En motor kan ju emellertid bli mer än hundra grader och fortfarande fungera och det kan ju upplevas som väldigt varmt.

Mät strömmen över dom 3 faserna och kontrollera att de inte överstiger märkströmmen på någon av faserna när motorn är max belastad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

230v över En lindning och konding till en annan
svanted

Inlägg av svanted »

det borde vara 80 uF per belastad kilowatt, inte märkeffekt.
skaffa flera 5uF kondingar och paralellkoppla tills du får optimal kapacitans.
och som sagt kolla strömmen...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag ska prova med mindre konding, problemet är ju att man belastar inte motorn fullt hela tiden utan den är kopplad till en korkkoppling som man styr med en mekanisk pedal, så det är ju inte det lättaste att räkna på maxbelastning heller då den oftast inte kör full fart.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du D-kopplat motorn?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

självklart
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Oblivion skrev:Jag hjälpte en vän att konvertera sin symaskinsmotor som var kopplad 3 fas till 1 fas, jag kopplade 230v över två av lindningarna och en 50µF motorkonding över den tredje lindningen
Menar du att du kopplat in nätspänningen till två av terminalerna (rakt över en av lindningarna i D-kopplingen) och sedan en kondensator från en av dessa till den tredje anslutningen?

Blir den varm i tomgång eller med last? När är det 273V över kondensatorn? Med eller utan last?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Bild

den blir varm när man kört en liten stund bara, och börjar nästan lukta bränt, det ska den inte göra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du skrev något om att du mätte upp 273V någonstans vilket betyder att motorn ser kraftigt obalanserad trefasspänning.

Om spänningen inte är balanserad ökar förlusterna, och det även i tomgång.

273V är dessutom över märkspänningen vilket också leder till ökade förluster.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag mäter 273v över kondingen, den sjunker några volt när man gasar på lite.

nätspänningen ligger på 230v ganska exakt
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om man räknar ut strömmen genom kondensatorn:

|I| = |U| / X

med

X = 1/(2*pi*f*C) = 64 ohm

ger |I| = 273 V / 64 ohm = 4.27 A. Denna ström flyter genom anslutningen till motorn som bara kondensatorn är kopplad till. Men motorns märkström i D-koppling (och jag förutsätter att det är linjeströmmen som är angiven) är ju bara 2 A så detta är alldeles för mycket.

Så det verkar som kondensatorvärdet är för stort. Även vid 230V över kondensatorn skulle märkströmmen överstigas.

Jag skulle gissa på runt 30 µF vilket skulle ge 2A vid 230V. Det ligger dessutom väldigt nära de tidigare nämnda 80 µF per kW som skulle ge 29.8 µF vid 0.5 hp...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det verkar fungera med en mindre konding faktiskt, jag trodde inte att värdet var så kritiskt men tydligen, man lär sig något nytt varje dag.
Skriv svar