MOSFET i halv-brygga
Re: MOSFET i halv-brygga
Jag fick svar på min fråga och saker och ting fungerar utmärkt (iallafall hittills). Körde på lösningen med P-kanal på ena.
Har en fråga till, om man kollar på diagrammet i databladet ser man ett samband mellan spänningen Gate-Source och strömmen Drain. Är det så att beroende på vilken spänning man har mellan GS så blir det olika ström oavsett moststånd eller är det så att det visar strömmen som KAN gå genom drain och att strömmen som faktiskt går genom drain beror på motstånd och spänning över detta?
- Klas-Kenny
Då var det som jag tänkte. Ett problem som uppstår när jag byter den enkla resistorn (R) mot en spole i en stegmotor är att spänningen ändras, varför händer detta?
Nedan ser ni en skiss över hur det ser ut nu, PWM signalen kommer från PIC16F690 och den andra signalen i AND-grinden är en av/på signal, på om det är +5V.
Ett exempel när jag gjorde ett test; Jag satte en resistor (R) som var på 100kOhm. PWM signalen var inställd då det skulle bli 5V över resistorn vilket det blev när jag mätte, så långt allt bra. Men när jag bytte resistron mot en spole i en stegmotor så ändrade sig spänningen plötsligt till 2V över spolen (tanken var då att det skulle vara 5V som i fallet med enkel resistor). vad är det som saknas för att det ska fungera som tänkt?
Nedan ser ni en skiss över hur det ser ut nu, PWM signalen kommer från PIC16F690 och den andra signalen i AND-grinden är en av/på signal, på om det är +5V.
Ett exempel när jag gjorde ett test; Jag satte en resistor (R) som var på 100kOhm. PWM signalen var inställd då det skulle bli 5V över resistorn vilket det blev när jag mätte, så långt allt bra. Men när jag bytte resistron mot en spole i en stegmotor så ändrade sig spänningen plötsligt till 2V över spolen (tanken var då att det skulle vara 5V som i fallet med enkel resistor). vad är det som saknas för att det ska fungera som tänkt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Beror troligen på för dålig gatedrivning av P_MOS transistorn.
Med valda motstånd blir gatespänningen bara 4,2 volt.
Byt båda motstånden till 1 kΩ så blir gatespänningen 12 V och då har de flesta MOS transistorer bottnat.
100kΩ belastning är liksom ingenting.
Protte
Med valda motstånd blir gatespänningen bara 4,2 volt.
Byt båda motstånden till 1 kΩ så blir gatespänningen 12 V och då har de flesta MOS transistorer bottnat.
100kΩ belastning är liksom ingenting.
Protte
Det är sant som du säger där, måste tänkt lite fel, nåväl jag testade detta utan att resultatet ändrades någonting. Har testat astt koppla in en vanlig enkel DC motor också (nån 50kr motor), då visar det sig att spänningen stiger och stiger (den steg till 8,9V innan jag stängde av), det känns väldigt konstigt att det skulle stiga så? Vad kan detta bero på? Kan det vara så att antingen transistorn eller MOSFETArna inte hänger med på PWM signalerna och att det är det som spökar?
Hade förövrigt vart förbannat trevligt med ett oscilloskop så man kunde se PWM signalerna..
Kan säga också att jag har uppdaterat med dioder kring mosfetarna som sig bör.
typ såhär, fast kring min halv-brygga då: http://modularcircuits.com/pic/simple_bridge.gif
Hade förövrigt vart förbannat trevligt med ett oscilloskop så man kunde se PWM signalerna..
Kan säga också att jag har uppdaterat med dioder kring mosfetarna som sig bör.
typ såhär, fast kring min halv-brygga då: http://modularcircuits.com/pic/simple_bridge.gif
- Klas-Kenny
De där dioderna är väl onödiga, MOSFET's har väl alltid en "inbyggd" diod i backriktningen (som egentligen inte är inbyggd utan en "bieffekt")?
Förresten, om du har kopplat som på bilden så är väl den övre MOSFET'en på fel håll om jag inte misstar mig. Source ska kopplas till +24V och Drain till lasten.
Förresten, om du har kopplat som på bilden så är väl den övre MOSFET'en på fel håll om jag inte misstar mig. Source ska kopplas till +24V och Drain till lasten.
Läste någonstans (antagligen här) att "bieffekts dioden" är ingenting att lita på som bakspänningsskydd
Det beror lite på, men oftast så talar databladet om vad den duger till.
Men det finns ju många andra anledningar till en annan diod. Det finns snabbare om det behövs, lägre spänningsfall, kraftigare, flytta förlusterna från mosfeten osv.
Angående kopplingen av p-kanalsmosfeten så är den i schemat felkopplad. Tänk dig pilen i symbolen som en diod, den ska spärra strömmen om mosfeten är koppla rätt. På den nedre mosfeten sitter "pilen" i motriktning medan den övre sitter i samma riktning som strömmen och leder således oavsett om mosfeten gör det eller inte.
Men det finns ju många andra anledningar till en annan diod. Det finns snabbare om det behövs, lägre spänningsfall, kraftigare, flytta förlusterna från mosfeten osv.
Angående kopplingen av p-kanalsmosfeten så är den i schemat felkopplad. Tänk dig pilen i symbolen som en diod, den ska spärra strömmen om mosfeten är koppla rätt. På den nedre mosfeten sitter "pilen" i motriktning medan den övre sitter i samma riktning som strömmen och leder således oavsett om mosfeten gör det eller inte.
Absolut och i verkligheten har jag kopplat det korrekt så som ni beskriver det med source till +24V (skäms på mig att jag inte dubbelkollade det jag la upp)!
MOSFETen leder inte obegränsat bara för att du har en spänning på gaten strax över treshold. Threshold betyder bara att den kan börja leda då. Men du vill ju att den ska leda till 100%, eller hur? Och det gör den inte helt säkert förrän du har minst 10 volt på gaten. Eftersom kapacitanser och annat konstigt påverkar gatespänningen så lägger man gärna på minst 12 volt eller mer på gaten för att få lite marginal. Så 5 volt duger absolut inte! (Gäller även P-kanals som du redan märkt)Bola skrev:Om jag fattat det rätt så går ström från drain till source om spänningen från gate till source är över Gate Threshold Voltage (i mitt fal 4V) och det verkar ju fungera när jag hade en mosfet.
Okej, men 5V borde ändå kunna ge 1A enligt diagrammet, men för att va på säkra sidan så ändrade jag så att den får 12V istället.
Även om transistorn kan släppa igenom 1A så kommer antagligen Ron (dvs. motståndet mellan drain och source) att vara mycket högre än vid 12V Vgs, vilket gör att transistorn kommer att bli mycket varmare och kanske gå sönder. Spänningen mellan d-s blir högre vilket gör att spänningen över lasten sjunker....