Bäst förslag hittils, tycker jag.Icecap skrev:en transformator som kan ge ut 80V, 16A. Vid att mata den i motfas
Effektreglering av 8 kW
Re: Effektreglering av 8 kW
40V ger ju hälften så stor trafo samt mer effekt till slingan utan att överskrida 16A på ingången. (360V till slingan)
400/48V-transformatorer med 16A utström borde gå att hitta färdigtillverkade.
400/48V-transformatorer med 16A utström borde gå att hitta färdigtillverkade.
P=U*I*cosfi*roten ur3
vid 3fas belastning
vid 2fas belastning
P=U*I*cosfi*roten ur2
9050W=400V*16A*1*1.41
(cosfi= 1 i detta fallet
vid 3fas belastning
vid 2fas belastning
P=U*I*cosfi*roten ur2
9050W=400V*16A*1*1.41
(cosfi= 1 i detta fallet
Finns det ingen lämplig apparat som gör om 3-fas till 1-fas?
3x16A borde ju räcka till 1x20A?
3x16A borde ju räcka till 1x20A?
Om jag inte minns helt fel kan det funka med en Z-trafo.
Fast hur det ska kopplas vet jag inte, och med tanke på förluster så blir inte hela den inmatade effekten tillgänglig på sekundären. Men 3x16A borde nog kunna ge iaf 1x20A på sekundären.
Fast hur det ska kopplas vet jag inte, och med tanke på förluster så blir inte hela den inmatade effekten tillgänglig på sekundären. Men 3x16A borde nog kunna ge iaf 1x20A på sekundären.
-
Trefaslikrikta (sex dioder) men utan att glätta resultatet.
Då torde man hamna ganska nära (230*sqr2)^2/20=5,290 kW utan att någon enskild fas belastas med mer än 16A RMS.
Jag skulle valt 25A dioder minst, och sett till att ha en stadig kylfläns att sätta dom på, grovt räknat (worst case) så har man en förlusteffekt på ca 17W per diod och dett ggr 6 dvs typ 100W att kyla bort stor pasiv kylfläns eller en PC kylare med fläkt...
Då torde man hamna ganska nära (230*sqr2)^2/20=5,290 kW utan att någon enskild fas belastas med mer än 16A RMS.
Jag skulle valt 25A dioder minst, och sett till att ha en stadig kylfläns att sätta dom på, grovt räknat (worst case) så har man en förlusteffekt på ca 17W per diod och dett ggr 6 dvs typ 100W att kyla bort stor pasiv kylfläns eller en PC kylare med fläkt...
-
Om vi nu ändå skall Necrobumpa , hur gick det? Vintern är i full gång...
Och sedan märks det att detta är ett elforum.
8kW ?
På jobbet lägger vi max 50-100W , termostatreglerat per meter upp till 50-60C.
tror rekordet var 150W men det var -40 till +40C.
Det är en fråga om isolering(termisk)
Fast eftersom det kostar 1000kr metern ink isolering kanske det är billigare att jobba m det elektriska
Och sedan märks det att detta är ett elforum.
8kW ?
På jobbet lägger vi max 50-100W , termostatreglerat per meter upp till 50-60C.
tror rekordet var 150W men det var -40 till +40C.
Det är en fråga om isolering(termisk)
Fast eftersom det kostar 1000kr metern ink isolering kanske det är billigare att jobba m det elektriska

Jag kan berätta att jag köpte en vattenkokare på en tysk lågprisaffär i Sverige. Den var på 3000W 230V. Nästan alla 230V uttag i Sverige är ju på 10A och det räcker ju inte till 3kW.
Vi har gamla "Diazed" proppar och det var aldrig några problem trots att kaffebryggaren ibland gick samtidigt med kokaren. Att det klarade sig beror troligen på att det var korta stunder som kokaren gick. Nu har den fått pension...
Även huvudsäkringarna på 16A borde ju vara i farozonen med den övriga hushållsförbrukningen...
Slutsatsen är att det går att överbelasta ganska friskt i alla fall under korta stunder.
Vi har gamla "Diazed" proppar och det var aldrig några problem trots att kaffebryggaren ibland gick samtidigt med kokaren. Att det klarade sig beror troligen på att det var korta stunder som kokaren gick. Nu har den fått pension...
Även huvudsäkringarna på 16A borde ju vara i farozonen med den övriga hushållsförbrukningen...
Slutsatsen är att det går att överbelasta ganska friskt i alla fall under korta stunder.